startstop

Hyundai na vodík nezanevrel. Už budúci rok predstaví nové auto

Koncept vodíkového vozidla Hyundai INITIUM

Foto: Hyundai

Hyundai predstavuje koncepčný elektromobil INITIUM s vodíkovými palivovými článkami, ktorého produkčná verzia by mala prísť na trh už v prvej polovici budúceho roka. Zároveň predstavuje pohľad na to, ako budú vyzerať sériové modely značky Hyundai v druhej polovici dekády.

INITIUM je latinské slovo, ktoré znamená „začiatok“ alebo „prvý“. Tento názov má predstavovať status spoločnosti Hyundai Motor ako priekopníka v oblasti vodíkovej energie a jej odhodlania rozvíjať vodíkovú spoločnosť. Koncept INITIUM poskytuje pohľad na nové, sériovo vyrábané FCEV vozidlo, ktoré Hyundai plánuje predstaviť v prvej polovici roka 2025. V koncepte je zahrnutých 27 rokov vývoja vodíkovej technológie spoločnosti. Zároveň však INITIUM predstavuje debut nového dizajnového jazyka Hyundai – nazývaného „Art of Steel“.

Foto: Hyundai

Aký je nový dizajnový jazyk?

Grafika inšpirovaná znakom „+“ ako súčasť svetelného podpisu INITIUM sa spája s nárazníkom a vytvára charakteristický dizajnový prvok špecifický pre FCEV, ktorý sa vyznačuje jedinečným osvetlením, pevnými objemami a rafinovanou eleganciou. Výrazná estetika SUV bez problémov spája funkčnosť mestského života so schopnosťou dobrodružstva. 21-palcové kolesá konceptu dopĺňajú celkový dizajn, pričom robustný strešný nosič vozidla pridáva na praktickosti.

Foto: Hyundai

Vývoj modelu INITIUM sa zameral na tri primárne aspekty: dojazd a výkon; priestranný interiér a batožinový priestor; a jedinečné pohodlie a bezpečnostné prvky charakteristické pre vodíkové autá. Jednou z najväčších výhod vodíkového FCEV je dojazd 650 kilometrov a flexibilita, ktorú prináša. Elektromotor má výkon 150 kW. Široká karoséria a veľký uhol otvárania zadných dverí zvyšujú pohodlie cestujúcich pri nastupovaní a vystupovaní, pričom zadné sedadlá sú polohovateľné vo veľkom uhle.

Foto: Hyundai

Dopravný prostriedok aj poskytovateľ energie

Hyundai INITIUM obsahuje plánovač trasy špecifický pre FCEV, ktorý rieši jeden z najväčších problémov kupujúcich: nabíjaciu infraštruktúru. Pomocou tejto funkcie môžu používatelia jednoducho vytýčiť optimálnu trasu a nájsť nabíjacie stanice po ceste bez toho, aby museli používať samostatnú aplikáciu. Používatelia môžu skontrolovať dostupnosť polohy a prevádzkový stav identifikovanej nabíjacej stanice, ako aj počet čakajúcich vozidiel. Vodíkový palivový článok INITIUM navyše poskytuje elektrickú energiu bez vypúšťania akýchkoľvek znečisťujúcich látok. Táto elektrina môže byť použitá na napájanie a nabíjanie rôznych domácich spotrebičov a osobných zariadení prostredníctvom funkcie Vehicle-to-Load (V2L).

Foto: Hyundai

Aby bola zaistená dostatočná bezpečnosť pre cestujúcich v prípade kolízie, je vozidlo maximálne vystužené a vybavené 9 airbagmi. Hyundai Motor plánuje predstaviť INITIUM na novembrových autosalónoch v Los Angeles a Guangzhou.

V súčasnosti jediným sériovo vyrábaným vodíkovým autom značky Hyundai je Nexo. Na Slovensku sa tento model z dôvodu nedostatočne vybudovanej infraštruktúry nepredáva. Vyrába sa v juhokórejskom Ulsane. Hyundai bol prvým výrobcom automobilov, ktorý začal elektrické vozidlá s palivovými článkami sériovo vyrábať a predávať. Stalo sa tak uvedením modelu ix35 FCEV v roku 2013.

Exit mobile version