BMW sa opäť podarilo rozvíriť turbulentné hladiny automobilového priemyslu. Ikonický výkonný sedan vo svojej najnovšej generácii G90 prezbrojil na plug-in hybridný pohon.
Na tom by nebolo nič zlé, keby sa hmotnosť BMW M5 nezvýšila do astronomických hodnôt. Prvé, čo urobím po usadnutí za volant, šmátram v priehradke po technickom preukaze – konkrétny kúsok má pohotovostnú hmotnosť 2510 kg (nebyť karbónovej strechy, bolo by to ešte o 30 kg viac). Panebože. Bolo to však zároveň poslednýkrát, keď mi v hlave vírila myšlienka o hmotnosti 2,5 tony. Rozbehnite sa a toto číslo bude nepodstatné.
Majitelia na okruh nejazdia
Na konci augusta produktová manažérka BMW M5 Daniela Schmid pre rumunský magazín Autocritica povedala zaujímavú vec. “Od zákazníkov M5 vieme, že existuje veľmi malé percento ľudí, ktorí sa aspoň raz vydajú na okruh,“ povedala. “Pravidelne tak robí len málokto.” Je to pritom veľká škoda, pretože s ktorým autom chcete cestovať z okruhu domov po niekoľkohodinovom jazdení, ak nie práve v BMW M5, ktoré poskytuje okrem vysokého výkonu aj úžasný komfort jazdy a výborne audio? Každý mníchovský M model je pritom vyvíjaný tak, aby výborne fungoval na okruhu. To mu potom zaručí výborne jazdné vlastnosti aj na bežných cestách. My sme sa tak rozhodli vyskúšať BMW M5 v prostredí, ktoré by malo byť pre auto úplne prirodzené, ale väčšina jeho majiteľov túto jeho stránku osobnosti nespozná. Vyrazili sme na Slovakia Ring.
Prvýkrát plug-in hybrid
V prípade modelov M3 a M4 sa BMW podarilo ponechať čisto spaľovací motor – dvakrát preplňovaný radový šesťvalec s výkonom 530 koní. Pre vrchnú polovicu produktového portfólia BMW je však vyhradený vidlicový osemvalec s objemom 4,4 litra. Vyšperkovať ho do tej miery, ak držal krok s konkurenciou, ktorá sa nebojí elektrifikácie a zároveň spĺňal prísnejšie emisné normy, bolo prakticky nemožné. V BMW sa preto rozhodli pre plug-in hybridnú konfiguráciu. Osemvalec tak doplnili elektromotor a takmer 20 kWh batéria. Tá je umiestnená pod podlahou, takže síce zvyšuje hmotnosť vozidla, ale znižuje jeho ťažisko. A, samozrejme, mení polohu za volantom. Už to nie je M5-ka, v ktorej sedíte takmer na zemi, ale treba si zvyknúť na o niečo vyššie sedenie. Konfigurácia palubnej dosky je však tomu prispôsobená, takže volant je možné naďalej nastaviť dostatočne vysoko.
Kombinovaný výkon pohonnej sústavy je rešpekt vzbudzujúcich 727 koní a 1000 Nm. Hoci v zrýchlení z 0 na 100 km/h je novinka o desatinu sekundy pomalšia ako predchodca (čo je v skutočnom svete absolútne nepostrehnuteľné), pružné zrýchlenie a dynamika vo vyšších rýchlostiach sú očividne lepšie. K dispozícii máte ako vodič množstvo jazdných režimov, takže správanie auta si viete prispôsobiť podľa jazdných podmienok a aktuálnym potrebám. Nechýba ani možnosť prepnúť režim pohonu 4×4 do režimu 4×4 Sport alebo preniesť všetok ten krútiaci moment len na zadnú nápravu. BMW M5 je dôkaz, že aj plug-in hybridné auto môže mať športové jazdné vlastnosti. Spolupráca spaľovacieho motora a elektromotora je mimoriadne efektívna. BMW M5 je vozidlo so spaľovacím motorom, ktoré sa správa ako elektromobil. V dobrom slova zmysle.
Batéria na 50 elektrických kilometrov
Hybridná časť s batériou a elektromotorom s výkonom 194 koní pochádza v podstate z verzie 530e. V prípade výkonných plug-in hybridných modelov značky Mercedes sme už na týchto miestach popísali desiatky riadkov o tom, že majú malú batériu prispôsobenú na časté rýchle nabíjania a vybíjania. Odkedy BMW zverejnilo prvé technické parametre BMW M5 ma zaujímalo, prečo sa aj v Mníchove nevydali touto cestou, ale použili oveľa väčšiu batériu. Odpoveď poskytol až Dirk Häcker, šéf výskumu a vývoja v BMW, pre britský Autocar. Povedal, že všetky modely radu 5 majú rovnakú karosériu a štruktúru a pod podlahou priehradku na batérie. Použitie menšej batérie by tak bolo len plytvaním miesta. No podobne ako v Mercedese ani v BMW M5 nie je možné batériu celkom vybiť. Vďaka tomu sa nemôže stať, že by dynamika auta bola v niektorých situáciách nekonzistentná.
Už pri testoch civilných modeloch radu 5 sme chválili lepší komfort jazdy. Cítiť to aj pri M5. Pri bežných jazdách mestom alebo diaľnicami ide o mimoriadne pohodlné auto. Zvýšenú tuhosť samozrejme cítiť, ale na nerovnostiach neposkakuje tak ako napríklad M3. Samozrejmosťou sú adaptívne tlmiče, ktoré dodal Bilstein.
Ťažká? No a čo
Prečo teda vysokú hmotnosť necítiť za volantom ako niečo zlé? Lebo jednoducho moderná technika ju dokáže perfektne zamaskovať. Minimálne na suchej ceste určite. Na mokru by som o limitoch techniky voči fyzike mal určité pochybnosti, ale na suchu nie je dôvod, aby bolo auto pod plynom nedotáčavé. BMW M5 používa jedny z najlepších pneumatík na planéte. Používa riadenie a pohon všetkých kolies. Má aktívny zadný diferenciál. O všetko sa stará komplikovaná elektronika. Kontrola stabilizácie a trakcie má opäť množstvo úrovní, takže jazdiť rýchlo je možné bezpečne aj mimo pretekárskych okruhov.
BMW M5 patrí do sveta, ktorý chce žiť rýchlejšie a divokejšie. Patrí do sveta okamžitého uspokojenia. Je tomu prispôsobené. Za volantom nehľadajte viac zábavy či nejakú hlbšiu myšlienku. Hoci zvuk tu úplne neskonal, nová M5 je kultivovanejšia aj vo svojom zvukovom prejave. Ak chcete dostať z BMW M5 to najlepšie, vezmite ju na okruh. Tu vám ukáže, akým spôsobom bola stvorená. Na bežných cestách sa dokáže predvádzať, ale svoju skutočnú povahu odhalí až na pretekárskej dráhe.