Kontroverzný elektromobil Tesla Cybertruck bol často diskutovanou témou nie len kvôli svojmu dizajnu, či rýchlostných pretekoch proti Porsche 911, počas ktorých sa ukázalo, že Tesla trochu podvádzala, ale aj pre vnímaný nedostatok deformačných zón. Keďže na cestách jazdí čoraz viac týchto vozidiel, existuje viac prípadov vážnych dopravných nehôd. Jedna z posledných sa stala cez víkend v Mexiku.
Keď Tesla ukázala prvé videá z nárazových testov, ktoré musel Cybertruck absolvovať pred uvedením do výroby, mnohí kritici sa sťažovali na takmer neexistujúce deformačné zóny. Elektrický pick-up síce vyzeral ako tank, no vodičom iných vozidiel veľa nádeje nezanechal. V prípade nehody by druhé vozidlo s väčšou pravdepodobnosťou fungovalo ako deformačná zóna pre Cybertruck.
Myšlienka deformačných zón je tu už celé roky a točí sa okolo skutočnosti, že sa musí nájsť spôsob, ako absorbovať časť kinetickej energie vynaloženej pri nehode pomocou vozidla. Ak sa tak nestane, bezpečnostné pásy cestujúcim nepomôžu, pretože pod vplyvom príliš rýchleho zabrzdenia by utrpeli rozsiahle vnútorné zranenia. Deformačné zóny sú navrhnuté tak, aby absorbovali čo najviac hybnosti prenesenej z nárazu a obmedzili to, koľko z nej bude cítiť v kabíne.
Používajú sa na to špeciálne druhy materiálov a výrobné postupy, ktoré umožňujú, aby sa kov ohýbal a poskladal do takej miery, že aj silný náraz umožní posádke prežiť. Všeobecne existuje trochu mylná predstava, že jazda na ťažkom vozidle vás urobí imúnnymi voči akýmkoľvek rizikám na ceste. Zatiaľ čo základná fyzika vám povie, že väčšia hmotnosť je dobrá vec, keď sa zrazia dva objekty, v premávke sa stále pohybujú aj ťažšie vozidlá (nákladné, autobusy, a pod.), nehovoriac o nepohyblivých objektoch (stromy, stĺpy), kde sa pridané kilá zmenia na nevýhodu (pretože prinášajú dodatočnú hybnosť).
Väčšina áut je navrhnutá s deformovateľnou zónou, ktorá absorbuje energiu nárazu. Ak je karoséria vozidla príliš tuhá, energia sa namiesto toho prenáša do iných častí vozidla a na pasažierov. Čím väčšia je deformačná zóna a čím je auto ťažšie, tým väčšiu ochranu dostanú jeho pasažieri. Megacast Cybertrucku je podľa Tesly navrhnutý tak, aby sa jeho predná časť rozlomila na malé kúsky, aby absorbovala a rozptýlila energiu nárazu.
Je bezpečný
Reálne udalosti z ciest však ukazujú, že obavy týchto kritikov o bezpečnosť posádky v Cybertrucku boli trochu prehnané. Najnovšia nehoda z Mexika vyzerá naozaj šokujúco a dokonca ani hlavný inžinier Tesly Cybertruck Wes Morrill z obrázkov nedokázal prísť na to, čo sa stalo. Do dnešných dní je známy len jeden prípad vodiča Tesly Cybertruck, ktorý nehodu neprežil. Išlo o prípad muža z Texasu, ktorý sa s vozidlom zrútil do priekopy a uhorel v ňom.
K poslednej hroznej havárii Cybertrucku došlo 2. novembra v ranných hodinách v Guadalajare v Mexiku. Aj keď je málo informácií o tom, ako k tejto havárii došlo, vzbudila veľkú pozornosť. Ani v Mexiku totiž veľa Cybertruckov nejazdí. Miestne úrady v Guadalajare informujú, že k nehode prišlo v sobotu ráno o 6:00 v štvrti Italia Providencia. Hasiči našli vozidlo prevrátené, pričom 18-ročná žena ležala na chodníku. V kritickom stave bola prevezená do nemocnice. Ďalší traja cestujúci, 17-ročné dievča, 19-ročný muž a 60-ročný muž, zostali zakliesnení vo vozidle a na vytiahnutie potrebovali hasiči použiť hydraulické náradie. Všetci traja boli prevezení do okolitých nemocníc na ošetrenie.