Spoločnosť Suzuki Motor Corporation predstavila v Miláne svoj prvý sériovo vyrábaný elektromobil s názvom e-Vitara. Jeho výroba sa začne v Suzuki Motor Gujarat v Indii na jar 2025, pričom predaj by sa mal rozbehnúť v rôznych krajinách vrátane Európy, Indie a Japonska okolo leta 2025.
V minulosti malo Suzuki v Európe aj na Slovensku úplne inú pozíciu ako v súčasnosti. Napríklad v roku 2007 boli automobily značky Suzuki na Slovensku druhé najpredávanejšie, hneď po vozidlách značky Škoda. Teraz tomu síce tak nie je, ale stratené pozície na trhu by Suzuki mohlo dosiahnuť aj svojím prvým čisto elektrickým vozidlom. Hoci so sebou elektromobil nesie zvučný názov existujúceho modelu, jeho dizajn je úplne iný. Suzuki e Vitara sa vyznačuje nápadným dizajnom charakterizovaným pneumatikami s veľkým priemerom a dlhým rázvorom karosérie. Interiér obsahuje integrovaný displej s pokročilou výbavou, odolnými panelmi a stredovou konzolou v duchu
témy High-Tech Adventure. Model e Vitara vychádza zo štúdie eVX predstavenej v januári 2023 na autosalónoch Auto Expo v Indii a na Japan Mobility Show v októbri toho istého roku.
Celkom nová platforma
Suzuki sa celkom pochlapilo a kvôli elektrickej Vitare vyvinulo celkom nový podvozok. Vozidlo využíva novú platformu Heartec-e vyvinutú špeciálne pre elektromobily. Vyznačuje sa ľahkou konštrukciou, zvýšenou ochranou batérie a vďaka krátkym previsom vytvára priestranný interiér. Hlavná podlaha eliminuje prvky, ktoré by zasahovali pod podlahu, aby sa tak maximalizovala kapacita batérie.
Dva typy batérií
Pohon elektromobilu pozostáva z vysoko efektívnej konštrukcie eAxle, ktorá spája elektromotor a menič spolu s lítiovo-železnato-fosfátovými batériami navrhnutými pre maximálnu bezpečnosť a spoľahlivosť. Dosahuje charakteristické svižné zrýchlenie z pokoja, ako aj prudké zrýchlenie pri predbiehaní z nízkych do vysokých rýchlostí. O pohon sa postarajú dve batérie, slabšia s kapacitou 49 kWh s pohonom prednej nápravy a silnejšia (61 kWh) s pohonom prednej alebo oboch náprav. Spotrebu energie ani dojazd automobilka zatiaľ nekomunikuje.
Vitara pribrala
S dĺžkou 4 275 mm a rázvorom 2 700 mm je e Vitara o 100 mm dlhšia ako jej súrodenec so spaľovacími motormi a medzi kolesami je ďalších 200 mm, čo pomôže poskytnúť viac vnútorného priestoru. Automobil pochádza zo spoločného vývoja značiek Suzuki, Toyota a Daihatsu. Jeho konkurentmi budú na trhu Škoda Elroq alebo Kia EV3. Nový elektromobil je širší a vyšší, no nie je prekvapením, že je aj oveľa ťažší. Najľahšia verzia váži 1 702 kg, zatiaľ čo špičkové dvojmotorové vozidlo má váhu takmer 1 900 kg. Na druhej strane Vitara so spaľovacím motorom má hmotnosť medzi 1 075 kg a 1 325 kg, v závislosti od modelu.
Dizajn interiéru bol pre e Vitaru výrazne vyladený, no v usporiadaní je tu niekoľko podobností a určite pôsobí modernejšie ako kabína existujúcej Vitary. Za dvojramenným volantom sa nachádza 10,25-palcový plne digitálny displej vodiča, umiestnený na rovnakom paneli ako 10,1-palcová centrálna obrazovka infotainmentu, namontovaná vysoko na palubnej doske. Medzi ďalšie prvky patrí malý rad fyzických ovládacích prvkov klimatizácie umiestnený na prístrojovej doske a plávajúca stredová konzola s otočným voličom prevodovky z Toyoty bZ4X, bezdrôtová nabíjacia podložka a držiaky na poháre navrchu a veľký úložný priestor pod ním, plus nabíjacie porty.