Koncept Mazda Iconic SP je pripravený do výroby. Spolu s ním Mazda potvrdila aj príchod tretej generácie SUV CX-5 a nového elektromobilu postaveného na novej podvozkovej platforme.
Koncept kompaktného športového vozidla Iconic SP je navrhnutý tak, aby sa prispôsobil novej ére a reagoval na emócie zákazníkov, ktorí “milujú autá” a “túžia po vozidle, ktoré jednoducho stelesňuje radosť z jazdy”. Z hľadiska dizajnu kladie dôraz na minimalizáciu charakterových línií a potlačenie hry svetiel, pričom sa zameriava na vzhľad, ktorý je výrazný a vzrušujúci. Jedinečné a krásne proporcie, tvary stvorené remeselnými majstrami a precízne japonské remeselné spracovanie sú očividnými vlastnosťami dizajnového jazyka KODO. „Tento koncept nie je len jedným z klasických nefunkčných predvádzacích vozidiel. Bol navrhnutý s reálnym zámerom pretransformovať ho v blízkej budúcnosti na sériový model,“ povedal Naohito Saga, výkonný riaditeľ divízie plánovania stratégie výskumu a vývoja spoločnosti Mazda. „Keď stojíte pri vozidle, majú sa vo vás vzbudiť predstavy, aký druh motora asi ukrýva pod kapotou. Toto sa pri tvorbe toto konceptu stalo nosným zámerom. Čím dlhšie sa naň dívate, tým viac vám o sebe prezradí,“ doplnil.
Dlhodobé riešenie podľa Mazdy
Vo fáze postupného smerovania priemyslu k elektrifikácii by sa pokročilá inovácia v podobe plug-in hybridného pohonu využívajúcim kompaktný rotačný motor mohla ukázať ako zásadné dlhodobé riešenie. „Motor s rotujúcim piestom môže mať veľmi kompaktné rozmery a zároveň dosahovať vysoký výkon,“ tvrdí Saga. „Je to ale len jedna z výhod. Môže tiež byť poháňaný rôznymi druhmi palív, čo by nám mohlo poskytnúť výhodu v snahe o nájdenie realizovateľného riešenia pre budúcnosť mobility.“ Použitím palív s nízkymi emisiami CO₂ v procese rafinovania má hnacia sústava Iconic SP potenciál znížiť emisie až o 90 %. Mazda tiež zdokonaľuje technológiu novej generácie na zachytávanie emisií CO₂ z výfukových emisií, ktoré sa v súčasnosti odhadujú na približne 20 %. Predpokladá sa, že tento pozoruhodný projekt by mohol posunúť Mazdu o krok vpred a ukázať, že sa z nej vyvinie výrobca s negatívnymi uhlíkovými emisiami.
Mazda oznámila, že nová generácia modelu CX-5 príde v priebehu nasledujúcich dvoch rokov. Pravdepodobne bude poháňaná hybridnou jednotkou so spaľovacím motorom, ktorý by mohol byť vyvinutý v spolupráci so Subaru a Toyotou. Vylúčenia nie je ani plug-in hybridná sústava z modelov CX-60 a CX-80.
Nový elektromobil aj spaľovací motor
Na rok 2027 pripravuje Mazda elektromobil stojací na novej škálovateľnej architektúre Scalable Skyactiv. Spoločnosť v súčasnosti skúma možnosti, či bolo možné do tejto architektúry implementovať aj plug-in hybridnú motorizáciu. Mazda v súčasnosti predáva jediný čisto elektrický automobil – model MX-30. Jedným z dôvodov, prečo je Mazda pomalá v uvádzaní nových elektromobilov na trh, je aj skutočnosť, že automobilke chýbajú špičkoví odborníci na vývoj elektrických vozidiel. Mazda disponuje stovkami špičkových inžinierov na vývoj spaľovacích motorov, no získať, resp. vychovať expertov na elektromobily trvá nejaký ten čas. V Mazde sú však presvedčení, že vlak im zatiaľ neuniká a s novými elektromobilmi prídu na trh v ten správny čas.
Mazda takisto vyvíja aj nový typ spaľovacie motora, ktorý má zatiaľ pracovný názov Skyactiv-Z. V budúcnosti by mal nahradiť motory radu Skyactiv-G a Skyactiv-X. Profitovať z jeho vývoja by mali aj šesťvalcové motory, ktoré budú ešte čistejšie. Uvedenie štvorvalcového motora radu Skyactiv-Z do sériovej výroby by sa malo udiať v roku 2027. Spĺňať bude emisné normy Euro 7 a Mazda ich začlení do modelov predávaných v Európe a v USA.