Domov SPRÁVY News Veľká kríza vo VW. Zatváranie fabrík či znižovanie platov

Veľká kríza vo VW. Zatváranie fabrík či znižovanie platov

Čo sa to deje vo Volkswagene? Automobilka zažíva nemalú krízu, ktorá sa pravdepodobne dotkne aj tisícov ich zamestnancov.

Koncern VW patrí bez pochýb k najväčším automobilovým konglomerátom sveta, no napriek tomu sa mu nevyhýbajú finančné ťažkosti. Môžeme povedať, že koncern zažíva poriadne krušné obdobie a ich čísla za tretí štvrťrok 2024 sú priam katastrofálne. Že preháňame? Vôbec nie.

Ako uvádza Volkswagen, ich zisk po zdanení sa totiž v treťom štvrťroku prepadol až o 63,7 %, pričom predaje klesli o 8,3 %. Za prvých deväť mesiacov tohto roka tak činí pokles čistého zisku VW Group 30,7 % a predajné čísla klesli o 4,4 %. To rozhodne nie je sú štatistiky, ktorými by sa koncern mohol pochváliť. Tam však ich problémy nekončia a generálny riaditeľ VW Group Oliver Blume tvrdí, že ich dobieha minulosť.

Foto: VW
VW dobieha aj Dieselgate

Nedávno to prezradil v rozhovore pre nemecké vydanie magazínu Bild. Rozhodne tým okrem iného narážal aj na Dieselgate. Ten sa odohral v roku 2015 a stal sa jednou z najväčších automobilových káuz v histórii. Pre pripomenutie, VW Group bol odhalený zo zatajovania nadmerného množstva toxických emisií vyprodukovaných ich dieselovými motormi. Škandál, ktorý otriasol automobilovým svetom, prakticky zlomil väz naftovým agregátom a samotný koncern poriadne bolel po finančnej stránke. Ako uviedol Reuters, v roku 2020 VW potvrdil, že Dieselgate ich celkovo stál až 31,3 miliárd eur, do čoho sú zahrnuté všetky pokuty a súdne vyrovnania.

Ich súčasná kríza však netkvie len v spomínanom emisnom škandále. VW taktiež pozoruje pokles predajov nielen v Európe, ale aj zlé výsledky v Číne, ktorá je pre nich jedným z najdôležitejších trhov. Blume to dáva za vinu najmä štrukturálnym problémom VW, ktoré podľa neho pretrvávajú desaťročia. Zároveň je presvedčený, že aby koncern obrátil túto nepriaznivú situáciu, musí drasticky znížiť svoje náklady. Jedná sa pritom najmä o domáce Nemecko.

Passat vo vyrobe
Foto: VW

„Napríklad naše náklady na pracovnú silu tu [v Nemecku] sú často viac ako dvakrát vyššie ako priemer pre naše ostatné európske pobočky. V porovnaní s našimi konkurentmi je potrebné prijať opatrenia aj v oblasti našich nákladov na vývoj a predaj, ako aj v ďalších oblastiach. Cieľ v oblasti úpravy nákladov a kapacít bol stanovený,“ povedal šéf VW Group.

Znižovanie platov a možné zavretie fabrík

Pôvodne sa v tomto kontexte dokonca hovorilo o zatváraní fabrík VW v Nemecku. To by však malo rozsiahli dopad na celú krajinu a tisícky ľudí by pravdepodobne prišli o prácu. Zdá sa preto, že koncern nateraz upustil od tohto drastického riešenia a prichádza s novým plánom. Znižovanie platov.

Šéf oddelenia ľudských zdrojov Gunnar Kilian pre Bild potvrdil tento zámer VW. Zamestnanci podľa neho musia byť ochotní prijať škrty na platoch, pretože spoločnosť si musí vyhrnúť rukávy a rýchlo vyriešiť reštrukturalizáciu. Ide tak o presný opak toho, čo nedávno žiadali odbory. Ich požiadavka totiž hovorila o 7 % navýšení platov. To však VW Group zamietol a naplánoval 10 % zníženie platov. Nejde však o konečné rozhodnutie a 21. novembra prebehne nové kolo kolektívneho vyjednávania. Ak sa im nepodarí dohodnúť, zatváranie továrni v Nemecku bude opäť na stole. Stalo by sa tak vôbec po prvýkrát od vzniku značky.

Foto: VW
Zamestnanci možno prídu aj o bonusy

VW chce okrem toho siahnuť aj na bonusy zamestnancov. Podľa Bildu ide konkrétne o zníženie  dovolenkových bonusov a dokonca aj zliav na firemné autá. Ohrozené sú vernostné odmeny v hodnote až troch mesačných platov, pričom sa očakáva aj zníženie počtu stážistov. Tiež sa nebudú zapĺňať pracovné miesta, keď starší pracovníci odídu do dôchodku a plánujú sa aj balíčky na predčasný odchod do dôchodku.

Zároveň sa budú optimalizovať náklady na materiál ako aj výrobné náklady. Znamená to, že vozidlá VW Group čaká pokles kvality? To je v tejto chvíli predčasné tvrdiť a veríme, že aj samotný koncern by sa chcel tomuto scenáru vyhnúť. VW vyčlenil približne 900 miliónov eur na zavedenie opatrení na zníženie nákladov, ktoré snáď zvrátia ich nepriaznivú situáciu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.8 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokHonda CB650R s automatickou spojkou E-Clutch, ako mení zážitok z jazdy?
Nasledujúci článokLuxusné naftové SUV, ktoré nič nezastaví. Vyrába ho len jedna značka

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here