S pribúdajúcimi asistentmi vo vozidlách v posledných rokoch bez pochyby stúpla bezpečnosť, ale aj frustrácia vodičov vďaka otravným pazvukom či drobných zásahov do riadenia. Google prišiel s novinkou, ktorá posunie asistenčné systémy na novú úroveň.
Google spojilo sily so svojou divíziou Waymo a podali patent, ktorý by mohol zásadne ovplyvniť budúcnosť automobilovej dopravy. Zatiaľ čo všetci nadávajú na otravné asistenčné systémy v dnešných moderných autách, novinka bude násobne prísnejšia. Bude sa zameriavať na rozpoznanie, ale nápravu rizikového správania vodičov počas jazdy. Podľa patentu sa softvér spolieha na senzory a pokročilé asistenčné systémy zabudované priamo vo vozidle, aby monitoroval a analyzoval štýl jazdy.
Údaje o jazde spracováva z viacerých zdrojov a dokáže vyhodnotiť faktory ako rýchlosť, akceleráciu, brzdenie a náhle zmeny smeru. Úlohou systému je detegovať abnormálne správanie, ktoré môže ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky. Oproti bežným asistenčným systémom, ktoré vodičov len upozorňujú na chyby, nový systém Google navrhuje aktívne korekčné opatrenia.
Ak by sa správanie vodiča na ceste zmenilo na vyslovene nebezpečné, systém by bol schopný na obmedzený čas prevziať kontrolu nad vozidlom, upraviť jazdu a tým upokojiť vodiča, čím by sa zvýšila bezpečnosť na cestách. Cieľom projektu je prispieť k prevencii nehôd prostredníctvom technológie schopnej zasiahnuť ešte predtým, než sa situácia vyhrotí.
Systém dokáže dlhodobo monitorovať štýl jazdy vodiča a na základe nazbieraných dát včas identifikovať rozdiely, ktoré by mohli viesť k nebezpečnej situácii. Napríklad ak si systém všimne, že vozidlo jemne vybočuje z pruhu spôsobom nezvyčajným pre konkrétneho vodiča, môže vyslať upozornenie alebo vykonať korekčné opatrenie. Otázky ohľadom ochrany súkromia sú na mieste. Google neudáva využitie nazbieraných dát na ďalšie účely. Tieto dáta by boli určite užitočné na ďalší vývoj, no vylúčené nie je ani používanie dát na komerčné účely.
Nebude to také jednoduché
Zavedenie novinky do každodenného života ľudí by mohlo priniesť mnoho právnych a technických výziev. Priame zásahy do riadenia vozidla v reálnom čase môžu naraziť na legislatívne prekážky a existuje aj riziko, že nesprávne vyhodnotenie situácie by mohlo viesť k právnym problémom či súdnym sporom. Nakoľko sa jedná iba o patent, ktorý často slúži iba ako ochrana budúcich inovácií, je nízka šanca na zavedenie takéhoto systému v blízkej budúcnosti.
Také auto si nikdy nekúpim
Kolega má auto, ktoré nie len upozorní, keď prekročí bielu čiaru ale aj v prípade potreby udrží vozidlo vo svojom jazdnom pruhu.
Paráda, chválil si to. Cestári na jednom úseku obnovovali čiary, niekto ale prešiel cez čerstvo natretú čiaru v zákrute.
Kolega išiel z práce, v tej zákrute auto nabúrala rovno do zvodidiel. A mohol točiť volantom koľko chcel. Auto nereagovalo, prevzalo kontrolu. Už ho nechválil, nadával a nadával, vozidlo dal zošrotovať.
A teraz tú o červenej čiapočke!
Také sračky sa dajú odstrániť…