Sú sedany za zenitom? Niektorí tvrdia, že budúcnosť patrí SUV, iní ešte tento tradičný karosársky variant neposielajú do starého železa. A čo taká Mazda?
Japonská značka vraj nad jedným uvažuje. Mohol by dostať šesťvalec a pohon zadných kolies. Má to však háčik.
Mazda 6 patrí k dlhoročným stáliciam portfólia japonskej značky. Zdá sa ale, že tento kedysi veľmi obľúbený model má časy svojej najväčšej slávy za sebou. Vpred sa totiž posledné roky tlačia SUV. Dopyt po nich neustále rastie a automobilky radi dajú zákazníkom to, čo chcú. To v podstate odsunulo na vedľajšiu koľaj kombi či sedany. Z ponuky viacerých značiek postupne začínajú miznúť a nahrádzajú ich práve spomínané SUV-čka. Postihne podobný osud aj Mazdu 6?
Doterajšie kroky automobilky naznačujú, že pravdepodobne áno. Začiatkom tohto roka totiž Mazda 6 skončila na domácom japonskom trhu. Značka zároveň vylúčila novú generáciu sedanu na novej platforme s pohonom zadných kolies. Prečo? Lebo vraj jej SUV modely s radovými šesťvalcovými motormi budú slúžiť ako náhrada.
Všetko majú v rukách zákazníci
Nádej na novú Mazdu6 však napriek tomu stále žije. Pre austrálsky magazín Drive to potvrdil manažér „veľkej produktovej skupiny“ Mazdy, Kohei Shibata. Automobilka podľa neho nezanevrela na novú 6-ku s pohonom zadných kolies. Všetko to však bude závisieť od zákazníkov. Ak bude dostatočný dopyt, sedan má reálnu šancu prísť.
„Osobne by bol sedan s motorom vpredu a pohonom zadných kolies snom pre každého. Novinári mi vždy hovoria, že by sme mali vyrobiť sedan, ale trh je taký malý. Takže ak… ľudia začnú kupovať takýto typ vozidla, potom nám to umožní vyrábať takéto vozidlo,“ povedal Shibata.
Dlho sa špekulovalo, že nová Mazda 6 bude používať 3,3-litrový radový šesťvalec s turbodúchadlom, ktorý debutoval v modeli CX-60, s možnosťou výberu pohonu zadných alebo všetkých kolies. Správy z Japonska navyše tvrdili, že takéto vozidlo je vo vývoji už viac ako tri roky, ale nikdy sa nezrealizovalo.
Toyota pritom dlhodobo dokazuje, že sedany sú napriek SUV trendu stále v kurze. Modely Corolla či Camry sa totiž stále predávajú veľmi dobre. Na druhej strane Mazdu môže strašiť aj príbeh športového sedanu Kia Stinger. Ten disponoval práve šesťvalcovým motorom a zadným náhonom a jeho predaje neboli zrovna oslnivé.
Nezrealizovateľný sen?
Napriek tomu však v Mazde očividne dlhodobo snívajú o tomto type vozidla. Pred dvomi rokmi totiž podobné vyjadrenie poskytol pre Autocar aj šéf vývoja a inžinierstva Mazda Europe, Joachim Kunz.
„Bolo by veľmi pekné mať koncepciu FR [motor vpredu a pohon vzadu] a šesťvalcový motor pre nástupcu Mazdy 6 alebo veľké športové kupé. Radi by sme ho mali, ale v tejto chvíli je najdôležitejšie predávať SUV. Trend SUV pokračuje, a dokonca aj pre Mazdu. Je to to, čo sa predáva najlepšie.“ A presne tým smerom sa japonská značka nateraz aj uberá.