startstop

Kedysi ich autá kupovali milionári a zberatelia, teraz musia zastaviť výrobu

Jaguar E-Type

Foto: Jaguar

V automobilovom svete je to pojem. Mnohí ho považujú za výrobcu najkrajšieho auta v dejinách. Teraz však tradičná britská automobilka stojí na križovatke, na ktorej sa rozhodla ísť mimoriadne odvážnou cestou. Prijala manažérske rozhodnutie, ktoré v automobilovom sektore nemá obdobu.

V podstate na týždennej báze prinášame informácie z prostredia automobilových značiek, ktoré pod vplyvom pomalého rastu predaja elektrických vozidiel korigujú svoje smelé plány na elektrifikáciu modelového portfólia. Pred 2-3 rokmi mnohé z nich vyhlasovali, že v rokoch 2026/2027 už budú vyrábať len elektrické vozidlá. Adopcia elektromobilov medzi spotrebiteľmi je však oveľa pomalšia ako pôvodné očakávanie, a preto manažmenty jednotlivých značiek korigujú svoje pôvodné plány a potvrdzujú, že vozidlá so spaľovacími motormi budú vyrábať dlhšie ako predpokladali. Je totiž po nich stále veľký dopyt. Jaguar však takéto rozhodnutie neprijal.

Tvrdo si stojí za tým, že sa zmení na čisto elektrickú značku. A to od roku 2026, keď uvedie na trh celkom nový model. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby v podstate v tomto prechodnom období pokračoval vo výrobe svojich súčasných modelov. Ale to sa nestane. Jaguar postupne ukončuje produkciu celého svojho modelového portfólia, vrátane elektromobilu I-Pace. Predajcovia dostali odporúčanie, aby sa sústredili na predaj skladových zásob, resp. jazdených vozidiel a pripravili sa na novú éru značky. Tá vynesie Jaguar do sveta ultra-luxusných vozidiel. Ak po ruke nebudete mať minimálne 120-tisíc eur, Jaguar nebude značka pre vás. Kým doteraz vozidlá Jaguar konkurovali modelom od BMW alebo Audi, Jaguar bude predávať konkurenciu pre Bentley alebo Maserati.

Foto: Jaguar

Premiéra 2. decembra v Miami

Ako bude vyzerať budúcnosť Jaguaru, nám už 2. decembra ukáže koncept štvordverového kupé, ktoré bude predstavené v Miami. Jaguar považuje USA za svoj najsilnejší trh, preto na americkej pôde predstaví štúdiu, ktorá má presvedčiť zámožných motoristov, aby nad Jaguarom nelámali palicu. Rawdon Glover, výkonný riaditeľ JLR, hovorí, že pôjde o dizajnovú revolúciu značky. “Z hľadiska proporcií to je veľmi vzdialené tomu, čo robíme dnes.” Tím dizajnérov na začiatku procesu rozdelil do troch skupín. Počas troch mesiacov vyrobili 17 modelov v životnej veľkosti s rôznymi dizajnovými jazykmi. Či nakoniec vybrali ten správny, uvidíme už o necelé 3 týždne v Miami.

Exit mobile version