Aj pre slovenských motoristov bola táto značka známa pre svoju výrobu šťavnatých, výkonom aj zvukom obdarených autíčok, ktoré dokázali vyčariť úsmev na tvári bez toho, aby ste na ne museli vynaložiť celoživotné úspory. V podobnej filozofii budú pokračovať aj v budúcnosti, no urobia tak s výrobou čisto elektrických vozidiel.
Ako hovorí Gaetano Thorel, európsky šéf značiek Fiat a Abarth, automobilka so škorpiónom v znaku sa nechystá vrátiť k produkcii vozidiel so spaľovacím motorom. Namiesto toho sa zameria na elektromobily, pretože tie sú na prevádzku pre zákazníkov lacnejšie. “Ak vyrobíte športové auto so spaľovacím motorom s emisiami na úrovni 180 g/km, v Taliansku musíte každý rok zaplatiť cestnú daň vo výške od 1000 do 2000 eur.” Thorel sa tak odvoláva na čoraz prísnejšie emisné pravidlá a ďalšie prekážky v jednotlivých krajinách Európy, ktoré znevýhodňujú predaj lacnejších športovo orientovaných áut s výhradne spaľovacími motormi. Náklady pre motoristov sa tak stávajú príliš vysoké na to, aby predaj takýchto áut dával ekonomický zmysel.
“Je fér, keď môžeme zákazníkom ponúknuť športové auto, ktoré sa správa rovnako, má rovnakú úroveň potešenia a rovnaký výkon? Všetko za rovnakú cenu? Myslím si, že je lepšie ponúkať elektromobily,” povedal Thorel pre britský Autocar. Zároveň vylúčil, že by sa značka Abarth sústredila na úpravu hybridných motorizácií. Hybrid Fiat 500 Ibrida bol totiž potvrdený do výroby na prelome rokov 2025 a 2026. Fiat týmto rýchlo reagoval na situácie, keď slabol dopyt po elektrickom vozidle Fiat 500e a z tohto dôvodu musel viackrát prerušiť jeho výrobu. Fiat jednoducho neevidoval dostatočné množstvo objednávok, s čím pri vývoji novej generácie modelu Fiat 500 nepočítal. Produkcia benzínového modelu bola ukončená tento rok, no Fiat musel narýchlo zahájiť vývoj novej generácie aj s hybridným motorom.
Nebudú vyrábať vlastné autá
Thorel zároveň nevidí priestor, aby bolo možné z hybridnej motorizácie vydolovať dostatočne vysoký výkon. “Musíme zostať verní DNA značky Abarth a motor, ktorý bude súčasťou novej 500-vky, je mikrohybridný motor, ktorý nám neumožňuje získať výkon na vytvorenie skutočného Abarthu.” V budúcnosti od tejto značky nemáme očakávať ani samostatné modely. Napríklad značka Alpine postupne prechádza k vývoju samostatných modelov, ktoré nie sú len vylepšenými Renaultmi. Touto cestou Abarth nepôjde. “Zakladateľ Carlo Abarth nikdy nevyrobil auto od nuly. Našou DNA je vziať konvenčné auto a rozšíriť jeho výkon prostredníctvom motora, dynamiky a zvuku, aby bolo športové a dostupné.” Ďalším modelom po 500e a 600e by mohla byť Panda niekedy v roku 2027.
Najnovším prírastkom do rodiny modelov Abarth je 600e. Tento elektromobil je postavený na podvozkovej platforme Perfo eCMP, ktorú vyvinuli špecialisti z Abarthu a oddelenia Stellantis Motorsport. Tí zvolili koncepciu jedného elektromotora s pohonom predných kolies. Výkon motora je 280 koní, čo je zatiaľ najviac v histórii značky. Z 0 na 100 km dokáže akcelerovať za 5,9 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 200 km/h. Abarth 600e však nie je len o výkone, ale dostal viacero komponentov prispôsobených na rýchlu jazdu zakrútenými cestami.
Vozidlo obúva športové pneu Michelin Pilot Sport EV so špeciálnou zmesou a architektúrou prispôsobenou pre elektrické vozidlo. Brzdy vyvíjal Abarth spoločne s firmou Alcon a výsledkom je použitie monoblokového strmeňa so štyrmi piestami. Vynikajúcu trakciu na suchej aj mokrej vozovke bude zaisťovať mechanický (!) diferenciál Torsen s obmedzenou svornosťou od JTEKT. Bonusom pre tých, ktorým bude chýbať typický zvukový prejav športového vozidla, je generátor zvuku.