Ministerstvo dopravy slovenských motoristov informuje o pokračovaní stavebných prác na dvoch kľúčových diaľničných tuneloch v Žilinskom kraji. Aktuálne tu prebiehajú už práce na vozovkách.
V tuneli Čebrať je vozovka v pravej tunelovej rúre dokončená a začali sa práce na vozovke v ľavej tunelovej rúre. V tuneli Višňové sa betonáž rozbieha. Uviedli to na spoločnom kontrolnom dni minister dopravy Jozef Ráž spolu so štátnym tajomníkom Igorom Chomom a generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti Filipom Macháčkom.
Dokončenie diaľničných obchvatov Žiliny a Ružomberka je pre NDS a ministerstvo dopravy jednou z hlavných priorít. Oba úseky spolu s posledným článkom D1 Turany – Hubová majú celoslovenský význam. Spoločne vytvoria diaľnicu medzi Bratislavou a Košicami.
Medzi najvýraznejšie míľniky na trase D1 Hubová – Ivachnová patrí napríklad dokončenie prác na stabilitných opatreniach na estakáde. Dokončila sa väčšina násypových telies po úroveň konštrukčnej pláne. Obe portálové budovy sú už takmer hotové a položené sú základy mnohých protihlukových stien. Na väčšine mostných objektov už stačí zrealizovať len obrusnú vrstvu vozovky. Dokončená bola galéria na konci úseku realizovaná v rámci stabilitných opatrení. Začali sa aj úpravy cesty I/18 pri obci Hubová, v mieste budúceho napojenia trasy D1.
Betónovanie vozovky
„V tuneli Čebrať je už v južnej, resp. pravej rúre hotová cementobetónová vozovka. Okrem betonáže v druhej, ľavej rúre sa v celom tuneli pracuje aj na technológii – inštaluje sa kabeláž, boli osadené ventilátory, osádzajú sa rozvádzače, montuje sa osvetlenie,“ uviedol generálny riaditeľ NDS Filip Macháček. Podľa neho sa v tuneli Višňové betónuje za ideálnych podmienok 300 metrov vozovky denne. Celá vozovka by mala byť hotová v polovici budúceho roka. Tunel bude mať celkovú dĺžku 7,5 kilometra. Pôjde o najdlhší tunel na Slovensku. Kabeláž informačného systému diaľnice sa inštaluje v rámci celého úseku D1.
„Tunel Višňové sa za posledný rok dostal pod drobnohľad vedenia ministerstva i NDS. Tento úsek má našu absolútnu prioritu. Jazdíme sem na kontrolu prakticky každý druhý týždeň. Absolvovali sme množstvo rokovaní so zhotoviteľom a som rád, že vo výsledku sa to začína prejavovať,“ povedal minister Jozef Ráž.
Diaľničiari vyvíjajú maximálne úsilie, aby sa výstavba kľúčových úsekov v Žilinskom kraji zrýchľovala. Na úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové sa zvýšila frekvencia kontrolných dní a zefektívnilo sa nastavenie všetkých procesov. V tuneli Višňové sa montuje aj technológia. Pred nedávnom sa už odovzdala ďalšia časť križovatky Lietavská Lúčka a prebiehajú preberacie konania na dokončených objektoch na trase ako aj v tuneli. Na výstavbu posledného nedostavaného úseku D1 Turany – Hubová bolo vyhlásené verejné obstarávanie. Podľa ministra Ráža by tunel Višňové mohol byť otvorený vo februári 2026.