Na zakrútených cestách Istrie sme sa zoznamovali s novým Mini Aceman.
Stratégia BMW Group, do ktorého patrí aj značka Mini, bola donedávna postavená na tom, že na rovnakých podvozkových platformách vznikali modely s konvenčnými spaľovacími motormi, plug-in hybridy aj batériové elektromobily. Dizajnovo neboli rozdiely takmer žiadne, čo sa v konečnom dôsledku ukázalo ako veľmi dobré rozhodnutie, pretože ma rozdiel od Mercedesu alebo Audi nemá BMW núdzu o odbyt svojich elektrických vozidiel. V niektorých mesiacoch druhej polovice tohto roka dokonca na európskom trhu predalo BMW Group viac elektromobilov ako Tesla. Toto všetko sa však s príchodom Mini Aceman zásadne mení.
Ten totiž prichádza výhradne ako elektromobil, alternatíva v podobe spaľovacích motorov v jeho prípade nebude možná. V rámci produktového portfólia sa zaraďuje medzi základný Cooper a väčšie SUV Countryman, ktoré v novej generácii narástlo do veľkosti BMW X1. Aceman je tak typickým moderným viacúčelovým (nielen) mestským vozidlom. Priamo neprodukuje žiadne emisie, má kompaktné rozmery, o trochu vyššiu stavbu karosérie, vysoký výkon a prémiovo vypracovaný interiér. Zároveň je dostatočne štýlový a ponúka vysokú mieru individualizácie, ako sa na automobil značky Mini patrí.
Mini Aceman však prichádza do vysoko konkurenčného prostredia elektrických mestských crossoverov, ktorý si tento rok podmanilo Volvo EX30. Po modeli Tesla Model Y ide o druhý najpredávanejší elektromobil v Európe. To však nie je jediný konkurent, Mini Aceman sa bude musieť vysporiadať aj napríklad s Alfa Romeo Junior, Lanciou Ypsilon, Fiatom 600e alebo Lexusom LBX. Kompaktné elektrické mestské vozidlá typu crossover čaká v blízkej dobe obrovský boom a každá značka sa snaží umiestniť na trh svoje želiezko. Čím dokáže zaujať Aceman?
Nielen do mesta
Aceman stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako elektrický Cooper, je však dlhší o 22 cm. To znamená priestrannejšiu kabínu a použiteľnejší kufor. Stále je však dostatočne kompaktný na to, aby s ním bolo jednoduché zaparkovať alebo sa preplietať hustou premávkou. V zálohe má dokonca aj automatický parkovací systém, ten však nie je možné ovládať na diaľku. Podobne ako Cooper, aj v prípade modelu Aceman môžete zvoliť z dvoch veľkostí batérie. Tá základná má kapacitu 38,5 kWh. Je však dôvodný predpoklad, že radšej siahnete aspoň po prevedení SE s takmer 50 kWh batériou a elektromotorom s výkonom 218 koní.
Počas prvého testovacieho úseku sme prešli zo slovinskej Ľubľany do chorvátskeho prímorského mesta Rovinj. Necelých 200 kilometrov prevažne po diaľnici plne nabitý Aceman zvládol s rezervou 111 km, takže sa určite netreba báť jazdenia aj na dlhšie vzdialenosti. Diaľničných 300 kilometrov a dojazd okolo 400 km v kombinovanej premávke je plne dostatočný. Spomedzi spomínanej konkurencie Aceman nepatrne stráca v rýchlosti nabíjania. Batériu s vyššou kapacitou nabijete s výkonom maximálne 95 kW. Konkurencia ponúka aspoň 100 kW nabíjanie.
Funky multimédiá
Aj interiér vychádza z modelu Cooper, jeho štýl je však absolútne originálny. Nič podobné u konkurencie nenájdete a je vidno, že v Mini navrhovali auto pre mladšiu generáciu. Centrálna obrazovka je typicky kruhová, pričom rozhranie vypĺňa celú plochu. Grafické zobrazenie sa mení od zvoleného režimu jazdy. Multimediálny systém ponúka množstvo funkcií, na displej si napríklad môžete nahrať vlastné pozadie. Podrobnejšie sa mu už čoskoro budeme venovať v redakčnom teste. Motor sa aktivuje pootočením spínača na paneli pod OLED obrazovkou a posádku obklopujú panely čalúnené štruktúrovanou látkou, ktorá pochádza z recyklovaných materiálov. Pri jazde v noci dotvára atmosféru originálne ambientné podsvietenie.
Prečo má falošný head-up displej?
Ani Aceman nemôže byť vybavený head-up displejom premietajúcim informácie o jazde na čelné sklo. Podobne ako Cooper sa musí uspokojiť s falošným head-up displejom, ktorý premieta rýchlosť jazdy a navigačné pokyny na lištu vyklápajúcu sa z vrchnej časti palubnej dosky. Nejde o ekonomické riešenie, ale aj Aceman používa čelné sklo s netypickým zakrivením, čo je DNA značky Mini, a na takéto sklo podľa ľudí zodpovedných za vývoj v Mini nie je technicky možné aplikovať premietanie údajov. Head-up displej však nie je súčasťou štandardnej výbavy, na čo treba myslieť, pretože bez neho sa vám bude rýchlosť zobrazovať len na stredovej obrazovke.
Šoférovi dovolí viac
Aceman je síce väčší ako Cooper, ale aj tak je to skôr vozidlo pre jednotlivca alebo pár. Na zadných sedadlách je miesta len primerane a ani kufor so základným objemom 300 litrov nepatrí v rámci segmentu medzi najväčšie. Za to s výnimkou Volva EX30 má nadpriemerný výkon. 218 koní úplne stačí na dynamickú jazdu či svižné pružné zrýchlenia. Predbiehanie je vďaka výkonovej rezerve bezpečné a je to stále Mini, takže je aj zábavné na šoférovanie. Tam, kde prísny stabilizačný systém Volva EX30 krotil naše prílišné nadšenie z výkonu, tam sa Aceman začínal dostávať do správnej prevádzkovej teploty.
Mini zostáva verné koncepcii s pohonom predných kolies a na zakrútených cestách Aceman ochotne menil smer. Verzii SE však chýba akýkoľvek druh predného diferenciálu, takže na rýchly výjazd zo zákruty si treba počkať až na narovnanie kolies. Jazdný zážitok je však skutočne jedinečný a žiadny konkurent v segmente nedokáže Aceman napodobniť. Na zvlnených cestách auto poskakuje a keďže profil cesty učebnicovo prenáša do riadenia, dáva vodičovi väčší pocit angažovanosti. Jazda tak nie je sterilná, no zostáva stabilná, hoci Aceman sa snaží navodiť pravý opak a tým bola pre nás atraktívna.
Aceman je štandardne vybavený adaptívnou rekuperáciou, ktorá podobne ako v prípade vozidiel BMW funguje relatívne spoľahlivo. Pokiaľ radi využívate funkciu jazdy s jedným pedálom, Aceman vás v tomto príliš nepoteší. Ani najvyšší stupeň rekuperácie nie je dostatočne silný na to, aby sme mohli hovoriť o elektromobile s ovládaním jedným pedálom.
Aceman dokazuje, že ani s nástupom elektrickej éry vozidlá značky Mini nestratia svoj charakter. Čo sa nezmenilo, je aj cena, počítať tak treba s vyššou prirážkou. Variant SE začína od sumy 38 260 €. Aceman nás však v Chorvátsku bavil a sme zvedaví, ako bude fungovať v domácom prostredí.