Lotus mal ambiciózny plán, no teraz od neho upúšťa. Realita na trhu sa totiž nevyvíja podľa očakávaní.
Športové autá nie sú len o rýdzej rýchlosti, ale aj o emócii a zážitku z jazdy. Napriek tomu, že elektromobily disponujú impozantným zrýchlením, emócia im stále akosi chýba. Bolo preto veľkým prekvapením, keď výrobca športových vozidiel Lotus ohlásil v roku 2021, že model Emira bude ich posledným so spaľovacím motorom. Cieľom totiž bolo stať sa plne elektrickou značkou od roku 2028. Stagnácia trhu s EV a nižší než očakávaný dopyt, však tomuto plánu očividne podlomili kolená.
Miesto čistých elektromobilov hybridy
Magazín Autocar totiž prichádza s informáciou, že Lotus tento plán zrušil a otvorene hovorí o budúcnosti so spaľovacími motormi. Na nedávnej motoršou v čínskom Guangzhou to potvrdil samotný šéf značky Feng Qingfeng. Lotus vyvinie technológiu „Super Hybrid“ s ultrarýchlym nabíjaním spolu s preplňovaným spaľovacím motorom. Cieľom bude dosiahnuť celkový dojazd až takmer 1 100 km. Plán predávať len elektromobily do 2028 je tak minulosťou.
Je to výrazné otočenie oproti pôvodnému postoju značky, kedy odmietala aplikovanie plug-in hybridu kvôli horším jazdným vlastnostiam, najmä pri vybitej batérii. Feng však tvrdí, že Lotus tento problém vyrieši pomocou 900V architektúry, ktorá bude batériu „bleskovo nabíjať“. „V Lotuse sme vždy vyberali najlepšiu dostupnú technológiu pohonu, či už ide o čisto benzínový, čisto elektrický, hybridný alebo elektrický automobil s predĺženým dojazdom,“ povedal Feng pre Wall Street Journal.
Lotus vsádza prevažne na SUV
Ako však uvádza Autocar, šéf Lotusu neuviedol, ktoré modely dostanú hybridný pohon. Špekuluje sa, že novú technológiu by mohlo dostať súčasné veľké SUV Eletre a limuzína Emeya EV. Rovnako sa hovorí aj o chystanom konkurentovi pre Porsche Macan a športiaku Emira, ktorý už v súčasnosti využíva preplňovaný agregát. Vyzerá to však tak, že minimálne nateraz ostane jediným skutočne športovým autom v ponuke značky.
Lotus by týmto krokom tiež profitoval z nižších ciel pri dovoze do EÚ. Jeho elektromobily sa totiž vyrábajú v Číne, na ktorú EÚ nedávno uvalila dodatočné clo pri dovoze EV. Plug-in hybridy však dostali výnimku. Rovnakým smerom sa podľa všetkého bude uberať aj ďalšia značka patriaca pod Geely, a to Zeekr. Čínsky výrobca prémiových elektromobilov totiž nedávno ohlásil, že v budúcnosti rozšíri ponuku aj o plug-in hybridy.