Vlna prepúšťania a zatvárania tovární európskych automobilových gigantov naberá na sile. Najnovšie hrozí zatvorením závodu koncern Stellantis. Zatvoriť by sa mala fabrika so 120-ročnou históriou. Dôvodom je vládna politika v oblasti predaja elektromobilov.
Koncern Stellantis oznámil plán na zatvorenie továrne značky Vauxhall v Spojenom kráľovstve. Správa by sa mala týkať závodu Luton, v ktorom vznikajú úžitkové vozidlá a ktorá zamestnáva približne 1100 ľudí. Výroba tu produkovaných vozidiel by mala byť presunutá do modernejšej fabriky v Ellesmere Port. Do tohto závodu koncern Stellantis minulý rok investoval približne 100 miliónov libier, aby tu mohli byť produkované elektrické vozidlá. Stellantis uviedol, že toto rozhodnutie by malo prispieť k vyššej efektívnosti výroby. Vďaka tomu by mohol lepšie splniť podmienky predaja elektrických vozidiel na trhu Spojeného kráľovstva a vyhnúť sa plateniu sankcií za ich nesplnenie.
Do závodu v Ellesmere Port by tak muselo byť vynaložených ďalších 50 miliónov libier na modernizáciu. Z 1100 zamestnancov by do Ellesmere Port mohlo byť presunutých len niekoľko stoviek zamestnancov. Ostatným bude ponúknutá rekvalifikácia alebo práca v susedných podnikoch.
ZEV poškodzuje obchodnú politiku spoločnosti
Generálny riaditeľ Stellantisu Carlos Tavares je kritikom politiky ZEV, ktorá ukladá výrobcom automobilov dosiahnuť mix predaja čisto elektrických vozidiel na úrovni 22 % v roku 2024, pričom postupne bude rásť až na 80 % do roku 2030. Inak budú automobilky musieť platiť vysoké pokuty za každý neelektrický automobil predaný nad túto hranicu. V predajniach tak nastáva kuriózna situácia, keď sú dodávky spaľovacích vozidiel umelo predlžované do budúceho roka, aby sa vyhlo sankciám. Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku. Carlos Tavares politiku ZEV kritizoval, pretože podľa neho poškodzuje obchodný model spoločnosti. Nepozdávalo sa mu, že výrobcovia musia predávať viac elektromobilov, pričom kupujúcim neboli ponúkané žiadne stimuly.
Ako píše magazín Autocar, závod Luton bol otvorený v roku 1905, keď Vauxhall potreboval expandovať zo svojho pôvodného sídla v južnom Londýne. Koncern General Motors kúpil Vauxhall v roku 1925 a rýchlo rozšírila továreň v Bedfordshire. V roku 1931 uviedla na trh značku úžitkových vozidiel Bedford, ktorá na mieste vyrábala nákladné autá, autobusy a neskôr aj tanky. Luton zaznamenal obrovský úspech v 70. rokoch 20. storočia s modelom Cavalier. Vďaka nemu bola na mieste postavená nová výrobná linka a lakovňa. Súčasný závod v Lutone sa nachádza na mieste závodu Bedford Vehicles, v susedstve pôvodnej automobilky Vauxhall. Odkedy sa Vauxhall stal v roku 2021 súčasťou koncernu Stellantis, vyrába dodávky pre rôzne značky koncernu.