Ak ste doteraz nežili niekde v jaskyni, asi ste si všimli, že Mercedes obmedzuje ponuku svojich osemvalcovým motorov vo vrcholných verziách modelov AMG.
Ako prvý prišiel o osemvalcovú korunku model C63 AMG, potom GLC63 AMG a napokon aj E53 AMG. Lenže to neznamená, že by v AMG poľavovali vo výkone. Kým C63 AMG je šťuka plávajúca v energetickom nápoji, E53 AMG chce byť v prvom rade luxusnou limuzínou, resp. kombi, ktorá to náhodou dobre vie roztočiť na zakrútených cestách, než prvoplánovo ultimátny nástroj na okresky. Takže má úžasne kultivovaný trojlitrový šesťvalec a vláči so sebou aj väčšiu batériu s kapacitou 28,6 kWh, z toho 21,2 kWh je využiteľných. Nielenže teda vie prejsť väčšiu porciu kilometrov na elektrinu ako C63 AMG, ale je aj podstatne ťažšie. Konkrétne váži okolo 2,4 tony, čo však dnes v segmente super rýchlych sedanov (resp. kombi) sa stalo akýmsi štandardom.
Edition 1
Bodykit E53 AMG nie je taký divoký ako v prípade C63 AMG, ale nenechajte sa pomýliť decentným zadným krídlom. Vozidlu údajne poskytuje dostatočný prítlak na to, aby bolo natoľko stabilné, že pri rýchlosti 280 km/h je bezpečné pustiť volant z rúk. No, toto sme neskúšali. Čo sme však skúšali, bola jazda serpentínami. A E53 sme držali poriadne pod krkom, hoci reťaz sme mu uvoľnili. Takéto vedenie, keď prísun krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá v zákrute neobmedzoval stabilizačný systém ani trakčná kontrola, robilo z tejto malej obludy mimoriadne príjemne ovládateľné auto. Kvalitný zážitok z jazdy je podporený špičkovými sedadlami ozdobenými žltými bezpečnostnými pásmi (Edition 1) a skvelým volantom.
Zabaví na diaľnici aj na okreske
Moment, kedy zadné kolesá stratia priľnavosť, komunikuje podvozok s adaptívnym odpružením vodičovi cez spojenie s dobrým signálom. Stačí dať kontru a ďalej riadiť plynom. Nuž, je to pravé AMG aj bez osemvalca pod kapotou. Benzínový motor má výkon 449 koní a spolu s elektromotorom je kombinovaný výkon pohonnej sústavy 585 k. V režime Race však možno počítať so 612 k. Určite treba siahnuť po pakete AMG Performance s väčšími brzdami (nutnosť) a diferenciálom na zadnej náprave. Na to, že ide o plug-in hybrid, sa konštruktérom v Mercedese podarilo výborne nastaviť dávkovanie brzdnej sily. Mechanické brzdy s rekuperáciou si tu rozumejú, platí to v prípade pomalej aj rýchlej jazdy.
V meste a na diaľniciach je E53 AMG mimoriadne komfortným vozidlom. Batériu je možné nabíjať výkonom až do 60 kW a vydrží na vzdialenosť okolo 80 km. Bavila nás flexibilita pohonu, pretože cestou na cestu, ktorá znamenala cieľ, sme šetrili 101-oktán z Tankeru, a tak nás vyvádzanie za volantom ani príliš finančne nebolelo. Čo je však v prípade elektrického boostu podstatnejšie, tak ten dokáže smerovať na obe nápravy. Aj vďaka tejto vyváženosti je E53 priam delikátne a v apexe či pri výjazde zo zákrut na nás nečakali žiadne zákernosti.
Stojí majland, ale prebúdza túžbu
Čo sa týka pozície za volantom, po zvezení sa s novou M5 od BMW môžeme konštatovať, že Éčko snáď po prvý raz BMW tromfne. Sedadlá v civilnom modeli sú posadené trochu vyššie, ale AMG so škrupinami si dovoľuje sadnúť dostatočne nízko, ako by sme od auta s takým veľkým výkonom očakávali. Batožinový priestor má kvôli batérie objem zmenšený na 450 litrov, ale pri cene 168-tisíc € určite bude mať v garáži iné auto na prepravu väčšieho nákladu. Zo zoznamu príplatkovej výbavy je z čoho vyberať – nás zaujal predovšetkým 4D audiosystém, ktorý je obohatený o rozmer vibrácií sedadiel, takže melódiu nielen počujete, ale aj cítite. Do rytmu hudby môže blikať aj ambientné podsvietenie a vďaka palubnej kamere si z ciest môžete vyhotovovať fotografie, videozáznamy alebo absolvovať telekonferenciu.
Na trhu nájdete brutálnejšie autá, aj menej okázalé, ale pokiaľ hľadáte skutočné spojenie výkonného a rýchleho auta s každodennou použiteľnosťou a možnosťou jazdiť s nízkymi prevádzkovými nákladmi, tak Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ vás určite očarí.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2999 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 430 kW / 585 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 958 mm |
Šírka (sklopené spätné zrkadlá) | 1 902 mm |
Výška | 1 483 mm |
Rázvor náprav | 2 961 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 435 kg |
Objem batožinového priestoru | 450 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Max. rýchlosť | 280 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 8,2 l/100km |
Diaľnica | 7,5 l/100km |
Okresky | 6,8 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 114 120 eur |
Základná cena testovanej verzie | 168 708 eur |