Rodinné reprezentatívne kombi s takmer pretekárskymi sedadlami, výkonom superšportového vozidla a prevádzkovými nákladmi, ktoré sa môžu pohybovať v rozpätí od niekoľkých jednotiek až po stovky eur mesačne. Jazdili sme s jedným najuniverzálnejších a najlepších áut, aké kedy prešli našimi rukami.
Aby sme pochopili, aké miesto zastáva Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ v súčasnosti, musíme sa pozrieť najprv do minulosti. Spoločnosť AMG založili Hans Werner Aufrecht a Erhard Melcher. Z prvých písmen ich priezviska je zložený aj názov spoločnosti, teda A (Aufrecht) a M (Melcher). Písmeno G symbolizuje názov dedinky Großaspach, ktorá je rodiskom Hansa Aufrechta. Svojou troškou do motoristického sveta prispeli po prvýkrát v roku 1965, kedy skonštruovali Manfredovi Schiekovi motor do jeho pretekárskeho Mercedesu 300 SE. Oficiálny vznik AMG sa však datuje až v roku 1967. Miestom výroby a sídla spoločnosti sa stal starý opustený mlyn v Burgstalle. Zakladatelia pôvodne počítali s tým, že sa budú zaoberať technológiami pre čisto športové, teda súťažné vozidlá.
Čriepky z histórie
Prvým slávnym súťažným špeciálom z dielne AMG sa stal v roku 1971 Mercedes-Benz 300 SEL 6.9 AMG, ktorý v rukách Hansa Heyera a Clemensa Schickentanza vybojoval celkové druhé a vo svojej kategórii prvé miesto vo vytrvalostných pretekoch v Spa. Červený Mercedes 300 SEL 6.9 po úprave firmy AMG malo maximálny výkon 315 kW (428 k), ktorý mu dovoľoval atakovať rýchlosť 265 km/h. Pritom sériové auto malo výkon len 184 kW (250 k) a dosahovalo rýchlosť nanajvýš 220 km/h.
V roku 1978 sa firma presťahovala do Affalterbachu. Ešte v tom istom roku vstúpilo AMG do Majstrovstiev Európy cestovných vozidiel. Súťažný špeciál bol založený na modeli Mercedes 450 SLC. Tu AMG predviedlo svoju špičkovú kvalitu. Hmotnosť auta stlačilo z pôvodných 1690 na 1220 kg a zvýšilo výkon z 217 na 375 koní. Prvé víťazstvo si model 450 SLC AMG pripísal v roku 1980 na Nürburgringu. Začiatkom 80. rokov AMG začalo upravovať aj sériové automobily značky Mercedes. Ich majitelia z celej Európy navštevujú sídlo firmy a objednávajú si výkonové dopingy. V roku 1981 malo AMG svoj prvý vlastný stánok na autosalóne vo Frankfurte a spoločnosť sa tak stala neoddeliteľnou súčasťou automobilového priemyslu.
Úspechy v motoršporte
Ďalší významný míľnik nastal v roku 1990, keď AMG vstúpilo do nemeckého seriálu DTM. Do šampionátu nasadilo AMG model Mercedes 190 E 2.5-16 EVO II. O dva roky na to s ním získal Klaus Ludwig titul a Ellen Lohrová sa na Hockenheime stala prvou a jedinou ženou v histórii, ktorá zvíťazila v pretekoch DTM. Na frankfurtskom autosalóne v roku 1993 predstavilo AMG prvý automobil vyvíjaný spoločne s Mercedesom – C 36 AMG so šesťvalcom s objemom 3,6 litra a výkonom 280 koní.
V roku 1997 postavilo AMG aj pretekársky špeciál triedy GT1. Za volant extrémneho CLK-GTR si sadol Bernd Schneider a vyhral šampionát absolútne dominantným spôsobom, keď z desiatich pretekoch vyhral všetky. CLK-GTR bolo potrebné homologovať, a tak vzniklo 25 kusov určených na bežné cesty. Tieto automobily sa stali najdrahšími na planéte a disponovali dvanásťvalcom s výkonom 612 koní. Cestné CLK-GTR zrýchľovalo z 0 na 100 km/h za 3,8 s a dosahovalo najvyššiu rýchlosť 325 km/h.
Najultimatívnejším automobilom AMG v histórii sa stal model CLK DTM AMG. Vznikol v roku 2003 ako oslava triumfu v šampionáte DTM. Vyrobila sa obmedzená séria 100 kusov, ale automobily boli rozpredané skôr, ako o ňom informovali médiá. Superšportové CLK poháňal osemvalec s objemom 6,1 litra, výkonom 582 koní a najvyšším krútiacim momentom 800 N.m. Ultimatívne AMG dokázalo zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a vyvinulo maximálnu rýchlosť 320 km/h. O rok neskôr prišiel Mercedes-Benz CLK DTM AMG Cabriolet. Takisto vznikla séria len 100 kusov, no tá sa rozpredala po telefóne za 93 sekúnd. Cabriolet poháňal rovnaký motor, zrýchlenie bolo pomalšie o jednu desatinku a maximálka sa znížila na 300 km/h.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE
Ak ste doteraz nežili niekde v jaskyni, asi ste si všimli, že Mercedes obmedzuje ponuku svojich osemvalcovým motorov vo vrcholných verziách modelov AMG.
Ako prvý prišiel o osemvalcovú korunku model C63 AMG, potom GLC63 AMG a napokon aj E53 AMG. Lenže to neznamená, že by v AMG poľavovali vo výkone. Kým C63 AMG je šťuka plávajúca v energetickom nápoji, E53 AMG chce byť v prvom rade luxusnou limuzínou, resp. kombi, ktorá to náhodou dobre vie roztočiť na zakrútených cestách, než prvoplánovo ultimátny nástroj na okresky. Takže má úžasne kultivovaný trojlitrový šesťvalec a vláči so sebou aj väčšiu batériu s kapacitou 28,6 kWh, z toho 21,2 kWh je využiteľných. Nielenže teda vie prejsť väčšiu porciu kilometrov na elektrinu ako C63 AMG, ale je aj podstatne ťažšie. Konkrétne váži okolo 2,4 tony, čo však dnes v segmente super rýchlych sedanov (resp. kombi) sa stalo akýmsi štandardom.
Edition 1
Bodykit E53 AMG nie je taký divoký ako v prípade C63 AMG, ale nenechajte sa pomýliť decentným zadným krídlom. Vozidlu údajne poskytuje dostatočný prítlak na to, aby bolo natoľko stabilné, že pri rýchlosti 280 km/h je bezpečné pustiť volant z rúk. No, toto sme neskúšali. Čo sme však skúšali, bola jazda serpentínami. A E53 sme držali poriadne pod krkom, hoci reťaz sme mu uvoľnili. Takéto vedenie, keď prísun krútiaceho momentu na vonkajšie kolesá v zákrute neobmedzoval stabilizačný systém ani trakčná kontrola, robilo z tejto malej obludy mimoriadne príjemne ovládateľné auto. Kvalitný zážitok z jazdy je podporený špičkovými sedadlami ozdobenými žltými bezpečnostnými pásmi (Edition 1) a skvelým volantom.
Zabaví na diaľnici aj na okreske
Moment, kedy zadné kolesá stratia priľnavosť, komunikuje podvozok s adaptívnym odpružením vodičovi cez spojenie s dobrým signálom. Stačí dať kontru a ďalej riadiť plynom. Nuž, je to pravé AMG aj bez osemvalca pod kapotou. Benzínový motor má výkon 449 koní a spolu s elektromotorom je kombinovaný výkon pohonnej sústavy 585 k. V režime Race však možno počítať so 612 k. Určite treba siahnuť po pakete AMG Performance s väčšími brzdami (nutnosť) a diferenciálom na zadnej náprave. Na to, že ide o plug-in hybrid, sa konštruktérom v Mercedese podarilo výborne nastaviť dávkovanie brzdnej sily. Mechanické brzdy s rekuperáciou si tu rozumejú, platí to v prípade pomalej aj rýchlej jazdy.
V meste a na diaľniciach je E53 AMG mimoriadne komfortným vozidlom. Batériu je možné nabíjať výkonom až do 60 kW a vydrží na vzdialenosť okolo 80 km. Bavila nás flexibilita pohonu, pretože cestou na cestu, ktorá znamenala cieľ, sme šetrili 101-oktán z Tankeru, a tak nás vyvádzanie za volantom ani príliš finančne nebolelo. Čo je však v prípade elektrického boostu podstatnejšie, tak ten dokáže smerovať na obe nápravy. Aj vďaka tejto vyváženosti je E53 priam delikátne a v apexe či pri výjazde zo zákrut na nás nečakali žiadne zákernosti.
Stojí majland, ale prebúdza túžbu
Čo sa týka pozície za volantom, po zvezení sa s novou M5 od BMW môžeme konštatovať, že Éčko snáď po prvý raz BMW tromfne. Sedadlá v civilnom modeli sú posadené trochu vyššie, ale AMG so škrupinami si dovoľuje sadnúť dostatočne nízko, ako by sme od auta s takým veľkým výkonom očakávali. Batožinový priestor má kvôli batérie objem zmenšený na 450 litrov, ale pri cene 168-tisíc € určite bude mať v garáži iné auto na prepravu väčšieho nákladu. Zo zoznamu príplatkovej výbavy je z čoho vyberať – nás zaujal predovšetkým 4D audiosystém, ktorý je obohatený o rozmer vibrácií sedadiel, takže melódiu nielen počujete, ale aj cítite. Do rytmu hudby môže blikať aj ambientné podsvietenie a vďaka palubnej kamere si z ciest môžete vyhotovovať fotografie, videozáznamy alebo absolvovať telekonferenciu.
Na trhu nájdete brutálnejšie autá, aj menej okázalé, ale pokiaľ hľadáte skutočné spojenie výkonného a rýchleho auta s každodennou použiteľnosťou a možnosťou jazdiť s nízkymi prevádzkovými nákladmi, tak Mercedes-AMG E53 Hybrid 4Matic+ vás určite očarí.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
Usporiadanie a počet valcov | R6 |
Zdvihový objem | 2999 cm3 + elektromotor |
Max. výkon | 430 kW / 585 k |
Max. krútiaci moment | 750 Nm |
Palivo | Benzín |
Pohon | AWD |
Prevodovka | 9-stupňový automat |
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY | |
Dĺžka | 4 958 mm |
Šírka (sklopené spätné zrkadlá) | 1 902 mm |
Výška | 1 483 mm |
Rázvor náprav | 2 961 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 2 435 kg |
Objem batožinového priestoru | 450 l |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3,8 s |
Max. rýchlosť | 280 km/h |
SPOTREBA (počas testu) | |
Hybrid | |
Mesto | 8,2 l/100km |
Diaľnica | 7,5 l/100km |
Okresky | 6,8 l/100km |
CENA | |
Základná cena modelu | 114 120 eur |
Základná cena testovanej verzie | 168 708 eur |