Potrebujete nové pneumatiky? Neváhajte a zaobstarajte si ich včas. Ceny pneumatík môžu totiž čoskoro výrazne vzrásť a aj bežné cestné pneumatiky sa môžu stať finančne náročnou investíciou.
Na vine je základná surovina na výrobu pneumatík – kaučuk. Kaučovníky, stromy, z ktorých kaučuk pochádza, sa prirodzene vyskytujú v oblastiach s ideálnymi podmienkami na rast, ako sú južná a juhovýchodná Ázia, Afrika či Latinská Amerika. Tieto stromy vyžadujú tropické podnebie s teplotami od 20 do 30 °C, bohaté zrážky (1800–2000 mm ročne) a hlinité pôdy s dobrou drenážou. Environmentálny boj za ochranu pralesov však môže výrazne zvýšiť cenu tejto suroviny. Európska únia sa k tomuto úsiliu pridáva a požaduje, aby pestovatelia preukázali, že ich činnosť neprispieva k odlesňovaniu. V prípade porušenia pravidiel obchodníkom hrozia vysoké pokuty, ktoré môžu dosiahnuť až štyri percentá z ich ročného obratu.
Vyššie investície výrobcov sa nevyhnutne premietnu do výslednej ceny pneumatík. Nárast cien môžeme očakávať už tento rok, pričom odhadované zdraženie dosiahne približne päť percent. Európski výrobcovia si však môžu na chvíľu vydýchnuť, keďže pre nich platí ročný odklad zavedenia nového nariadenia. Smutnou správou zostáva, že nové pravidlá platia len pre krajiny Európskej únie. Vo zvyšku sveta si tieto zmeny nevšimnú a všetko bude pokračovať tak ako doteraz.
Má to zmysel?
Zatiaľ čo environmentálni aktivisti oslavujú, bežní ľudia zostávajú skeptickí. Záchrana či spomalenie poškodzovania planéty je určite vážnou témou, no otázkou zostáva, či takéto opatrenia prinesú reálnu zmenu, alebo len zvýšia ceny. Vo vyspelých štátoch EÚ bez pochýb zmeny pocítia, no určite nie do takej miery, ako u nás na Slovensku. Vyššie ceny automobilov, paliva, pneumatík či náhradných dielov mnohých Slovákov pravdepodobne prinútia prehodnotiť svoje možnosti. Niektorí svoje auto predajú a presadnú na hromadnú dopravu. Tento trend by podľa Európskej únie mohol v konečnom dôsledku prispieť k zlepšeniu ekologickej situácie, keďže menej áut na cestách znamená nižšie emisie a menší dopad na životné prostredie.
Rastúci dopyt po prírodnom kaučuku vedie k odlesňovaniu alebo premene prirodzených lesov, degradácii ekosystémov a strate biodiverzity. Akademická štúdia ukázala, že v pevninskej juhovýchodnej Ázii a subsaharskej Afrike bolo v rokoch 2003-2017 kvôli kaučukovým plantážam vyťažených viac ako päť miliónov hektárov tropického lesa, čo sa rovná približne veľkosti Kostariky. Dopyt po gume je na európskom trhu najmä vo výrobe pneumatík a iných produktov. EÚ každý rok spotrebuje viac ako milión ton prírodného kaučuku, ale nič z neho nevyrobí – v plnej miere závisí od dovozu z juhovýchodnej Ázie a Afriky.