Motory sa v Mladej Boleslavi vyvíjajú a vyrábajú už 125 rokov. Už koncom roka 1899 predstavila spoločnosť Laurin & Klement svoje prvé motocykle poháňané jednovalcovými motormi vlastnej konštrukcie. Škoda tak patrí medzi svetových producentov pohonných jednotiek s najväčšou tradíciou.
Spoločnosť si tento významný historický medzník pripomína výrobou päťmiliónteho motora radu EA 211. Celkový počet motorov vyrobených od roku 1899 presiahol 15 miliónov kusov. Vysokú kompetenciu výroby motorov v Mladej Boleslavi dokazuje aj poverenie značky Škoda na vývoj benzínových motorov do objemu 1,6 litra pre celý koncern Volkswagen.
Rýchly prierez históriou
4 roky po založení spoločnosti Laurin & Klement v roku 1895 sa sortiment bicyklov značky Slavia rozšíril najprv o pomocný benzínový motor a krátko nato v roku 1899 aj o prvý motocykel Slavia typu A. Bol vybavený jednovalcovým motorom s výkonom 1,25 k. Práve tento moment stál na počiatku 125-ročnej tradície výroby motorov v Mladej Boleslavi. V roku 1904 vznikol prvý radový štvorvalec na svete v motocykli L&K typu CCCC. V roku 1905 bol spaľovací motor v podobe štvortaktného kvapalinou chladeného litrového dvojvalca v tvare V prvýkrát použitý aj v prvom automobile L&K Voiturette A. Spoločnosť Laurin & Klement v roku 1907 predstavila model FF, prvý radový osemvalec svojho druhu v strednej Európe a v roku 1910 bol vyrobený letecký motor L&K typu EL.
V roku 1929, teda už pod značkou Škoda, bola v Mladej Boleslavi zahájená veľkosériová pásová výroba. Portfólio motorov v tom čase zahŕňalo nielen spoľahlivé litrové štvorvalce, ale aj radové šesť- a osemvalce i naftové motory. Významným momentom bolo aplikovanie metódy tlakového liatia hliníka pri výrobe blokov motorov vozidiel Škoda 1000MB v roku 1964. Tento pôvodný český patent bol vo svojej dobe veľmi inovatívny. Metóda tlakového liatia hliníka sa používa aj pri najmodernejších motoroch radu EA 211.
Motory pre 50 modelov
V roku 1991 vstúpila Škoda do koncernu Volkswagen a už o šesť rokov neskôr začala dodávať motory aj pre ostatné značky koncernu. Schopnosť vlastného vývoja moderných agregátov, získali automobilke vysoké renomé, ktoré bolo v roku 2012 umocnené zahájením výroby motorov radu EA 211 vtedy novým typom 1.0 MPI. Automobilka následne prevzala zodpovednosť za kompletný vývoj agregátov MPI pre celý koncern a v roku 2014 otvorila úplne nové motorové centrum, ktoré okrem iného disponuje aj špičkovou skúšobňou s možnosťou testovať motory s výkonom do 400 kW.
Významným ocenením práce v Mladej Boleslavi bolo rozhodnutie postupne prevziať zodpovednosť za vývoj celého radu motorov EA 211 v rámci koncernu Volkswagen. Škoda tak v súčasnosti vyvíja spaľovacie motory pre 50 modelových radov siedmich koncernových značiek – ide o motory 1,0 MPI, 1,6 MPI, 1,0 TSI, 1,4 TSI (PHEV) a 1,5 TSI.