Rekordy na Nürburgringu patria k najpopulárnejším v automobilovom svete. Prestíž, po ktorej túži takmer každá automobilka. Titul kráľa teraz získal Ford.
Ubehlo už niečo vyše roka, odkedy Ford odhalil svoju novú zbraň pre trhanie rekordov, Mustang GTD. Až do septembra 2024 sme však nepoznali kompletné technické parametre. Tie sú však viac než úchvatné. Až 607 kW (825 k) s 900 Nm krútiaceho momentu produkuje 5,2-litrová V8-čka. To znamená, že na liter objemu ponúka vyšší výkon ako Porsche 911 GT3 RS. Zároveň ide o najvýkonnejší a s maximálkou 325 km/h aj najrýchlejší Mustang v histórii.
Tam to však nekončí. Nový Mustang GTD sa totiž môže popýšiť aj takmer ideálnym rozložením hmotnosti, karbón-keramickými brzdami, pokročilou aktívnou aerodynamikou či zadným zavesením s poloaktívnymi tlmičmi. Ford Mustang GTD by tak mal byť ideálnym náčiním na pretekárske okruhy. To od samého začiatku deklaruje aj samotný Ford vrátane jeho šéfa Jima Farleyho. Cieľom značky totiž bolo prekonanie rekordu medzi americkými vozidlami na ikonickom Nürburgringu a zároveň pokorenie magickej hranice 7 minút.
Nový rekordman
Fordu sa to skutočne aj podarilo. Mustang GTD pokoril doterajšieho držiteľa Dodge Viper ACR o 4,3 sekundy a s časom 6:57,685 sa stal novým najrýchlejším americkým produkčným autom na Nordschleife. Zároveň je aj prvým vozidlom „spoza veľkej mláky“, ktorému sa podarilo zdolať hranicu siedmich minút. Podľa automobilky je celosvetovo len šiestym sériovým vozidlom, ktorému sa to podarilo. Rekordné kolo sa uskutočnilo už 7. augusta 2024, avšak Ford to až doteraz držal v tajnosti.
Za volantom Mustangu GTD sedel jazdec Multimatic Motorsports Dirk Muller, ktorý tak zavŕšil dva roky vývoja, testovania a simulácií. Ford zároveň zverejnil 14-minútový dokumentárny film poukazujúci na výzvy spojené s jazdou pod sedem minút na Nürburgringu.
Značke sa podarilo prekonať veľké mená ako Lamborghini Aventador SuperVeloce či Ferrari 296 GTB a dokonca dorovnať legendárne Porsche 918 Spyder. Na vrchol tabuľky sa však zatiaľ nechytá. Najrýchlejšie kolo pre vozidlo s motorom vpredu totiž drží Mercedes-AMG GT Black Series s časom 6:43,61 a celkový rekord Nordschleife patrí Mercedesu-AMG One, ktorý bol ešte o 14,5 sekúnd rýchlejší.
Vraj môžu ísť ešte rýchlejšie
Šéf Fordu Jim Farley však tvrdí, že Mustang GTD ešte neukázal všetko a sľubuje, že v roku 2025 sa vrátia. „Tím, ktorý stojí za projektom Mustang GTD, využil poznatky z desaťročí strávených na pretekárskej trati a skonštruoval Mustang, ktorý môže konkurovať najlepším superšportovým vozidlám na svete. Sme hrdí na to, že sme prvou americkou automobilkou s vozidlom, ktoré dokáže zajazdiť okruh Nürburgring pod sedem minút, ale nie sme spokojní. Vieme, že s Mustangom GTD môžeme nájsť ešte veľa času. Vrátime sa späť,“ povedal Farley.