Koncept Renault 5 Turbo 3E z roku 2022 sa dočká limitovanej sériovej produkcie. Potvrdili to predstavitelia automobilky. Výrazne mu vzrastie výkon, dostane pohon zadných kolies a pravdepodobne aj ručnú brzdu. Predstaviť by sa mohol už toto leto.
Renault 5 E-Tech, retro elektromobil odkazujúci na pôvodný Renault 5, zažil mimoriadne úspešný vstup na trh. Vo Francúzsku sa okamžite stal najpredávanejším elektromobilom v krajine. Vyhráva odborné aj čitateľské ankety o najlepšie autá na celom svete, je európskom Autom roka 2025. K histórii Renaultu 5 sa však viažu aj výkonné modely, ktoré sú doteraz mimoriadne cenené. Renault teraz pracuje na modernom drahokame na kolesách, ktorý ponúkne extrémny jazdný zážitok aj extrémnu cenovku. Vedenie značky je však sebavedomé a tvrdí, že kupcov si nájde veľmi rýchlo.
Koncept postavený na rúrkovom podvozku s ochrannými rámami schválenými FIA mal vzadu uložené dva elektromotory so systémovým výkonom 380 k a 700 Nm. Produkčná verzia Renault 5 Turbo 3E však bude zrejme disponovať výkonom vyšším než 500 koní. Stáť by mala na mieru upravenej podvozkovej platforme a bude využívať úplne novú technológiu motorov v kolesách.
Renault 5 Turbo 3E nadviaže na pôvodný model Renault 5 Turbo, ktorého výroba sa skončila v roku 1984. S predpokladaným výkonom pôjde o najvýkonnejšie sériovo vyrábané auto v histórii značky. Produktový šéf značky Renault Bruno Vanel vyhlásil, že automobil prinesie mimoriadny pocit z jazdy, niečo úplne neočakávané a že vozidlo bude agilné ako nič iné. Z 0 na 100 km/h by malo zrýchliť za menej ako 3,5 sekundy.
Pôjde však o mimoriadne drahú špecialitku. Vzhľadom na karosériu vyrobenú z uhlíkového kompozitu a špeciálne komponenty odhadujeme cenu na minimálne 120-tisíc eur. Konštruktérov čakajú ešte mesiace vývoja a zdokonaľovania, pretože s civilným Renaultom 5 E-Tech nebude mať spoločné prakticky nič (spoločný bude len uhol čelného skla). Vzhľadom na vysoký výkon musí mať vozidlo lepšie vyriešené chladenie, vyšší prítlak (o ktorý sa postará zadný spojler a difúzor) a rozšírené podbehy kolies. Koncept sa prezentoval s tromi úrovňami režimu pre driftovanie, vrátane schopnosti robiť „šišky”. Predpokladáme, že niečo podobné bude obsahovať aj produkčná verzia, na vývoji ktorej pracujú aj ľudia z Alpine a vozidlo, hoci so znakom Renaultu, by malo schádzať zo závodu Alpine v Dieppe.
Zopakuje zberateľský úspech predchodcu?
Koncept sa predstavil so 42 kWh batériou. Pochopiteľne, pri využívaní maximálneho potenciálu vozidla takáto kapacita vystačí na niekoľko desiatok minút jazdy. Pokiaľ v Renaulte nevymyslia nejakú prelomovú technológiu, ani dojazd sériového prevedenia nebude oslnivý. Viac informácií o vozidle teraz poskytol generálny riaditeľ Renaultu Fabrice Cambolive pre magazín Autocar. “Veľa ľudí, ktorí už poznajú jeho cenu, sú pripravení investovať, pretože si myslia, že tento druh auta nikdy nestratí hodnotu.” Cambolive zdôraznil zberateľský status, ktorý dosiahlo pôvodné Turbo. Originálny Renault 5 Turbo sa na sekundárnom trhu pohybuje v cenovej hladine okolo 135 000 €. Spomenul tiež, že cena bude hlboko pod hranicou 265 000 eur, čo je cena, za ktorú sa predáva Alpine A110 R Ultime, asi najdrahšie vozidlo so štvorvalcovým motorom na svete.
“Nemyslím si, že cena bude prekážkou. Je férová, pokiaľ auto prináša výkon, efektivitu, technológiu a inovácie. Nájdeme si zákazníkov, najmä tých, ktorí si pamätajú ultrašportové aspekty Renaultu v minulosti.” Ak by tento projekt dopadol úspešne, značka by sa mohla opäť vrátiť k navrhovaniu športovo orientovaných modelov, ako to kedysi robila divízia Renault Sport. To by mnohí nadšenci šoférovania určite prijali všetkými desiatimi.