Nie je to tak dávno, čo Mercedes-Benz dostal od nemeckej vlády schválenie autonómnej jazdy úrovne 2. Konkrétne to bolo koncom roka 2021. Bol tam však rýchlostný limit.
Konkrétne bolo možné systém Drive Pilot možné doteraz používať len do rýchlosti 60 km/h. Ideálne využitie bolo na diaľniciach, ale kvôli obmedzeniu iba v zápche. Čo zasa nie je až taký nevídaný jav. Teraz však prišiel zlom.
Podpora rýchlosti až 95 km/h na nemeckých diaľniciach
Voliteľne je Drive Pilot k dispozícii v dvoch modeloch luxusných sedanov – Trieda S a EQS. Cena zostáva nezmenená (od 5 950 eur s DPH v Nemecku). Vozidlá s DRIVE PILOT, ktoré sú už vyrobené, dostanú aktualizáciu zadarmo – buď cez internet (Over-the-Air-Update) alebo počas návštevy v servise. Pre aktualizáciu softvéru nie je potrebné meniť žiadne komponenty vozidla.
Vďaka tejto najnovšej modernizácii možno Drive Pilot používať v plynulej premávke až do rýchlosti 95 km/h za určitých podmienok v 13 191 km dlhej sieti nemeckých diaľnic. Zákazníci tak môžu jazdiť častejšie a dlhšie v režime automatizovanej jazdy a zároveň lepšie využívať svoj voľný čas. Keď je systém aktivovaný, je legálne dovolené, aby vodič mohol za volantom vykonávať iné činnosti, ako napríklad sledovať televíziu, streamovať filmy, čítať novín (fyzicky alebo prostredníctvom systému MBUX), pracovať alebo jednoducho relaxovať, keď vozidlo jazdí podmienečne automatizovane.
Odvážne ambície
Vývoj v Mercedes-Benz pokračuje s cieľom ponúknuť zákazníkom ešte viac: vyššiu rýchlosť, dlhšie časy jazdy bez zásahu vodiča a ešte viac komfortu a bezpečnosti. Cestná premávka bude bezpečnejšia, čím viac automatizovaných vozidiel bude jazdiť na cestách. Ale až prax ukáže, či to bude naozaj tak. V súčasnosti je v Nemecku zákonom povolená maximálna rýchlosť pre podmienečne automatizovanú jazdu 130 km/h. Mercedes Benz chce tento rozsah rýchlostí dosiahnuť do konca tohto desaťročia.
Svetelné označenie autonómnych vozidiel
Vývoj berie do úvahy aj aspekty, ktoré nie sú priamo spojené s technológiou pre automatizovanú jazdu: Mercedes-Benz ako prvý výrobca automobilov na svete vyvinul špeciálne tyrkysové svetlá, ktoré zvonku signalizujú, či je Drive Pilot aktívny. To umožňuje ostatným účastníkom cestnej premávky rozpoznať vozidlo úrovne 3 a cítiť sa pohodlne, ak napríklad uvidia vodiča, ktorý číta knihu. Je to pripravené na podstatné zvýšenie akceptácie vozidiel s automatizovaným riadením zo strany verejnosti. To tiež umožňuje orgánom činným v trestnom konaní identifikovať aktuálny stav systému. Hoci používanie takýchto „automatických označovacích svetiel“ ešte nebolo povolené v Nemecku, spätná väzba z prvého testovacieho kola v USA je pozitívna. Koncom roka 2023 úrady Kalifornie a Nevady schválili tieto „automatické jazdné značkovacie svetlá“ na testovacie účely alebo na neskoršie použitie v sériových vozidlách.
Bezpečnosť nadovšetko
Bezpečnosť zostáva hlavnou prioritou aktualizovanej verzie systému. V prípade potreby je systém vždy schopný preniesť úlohu riadenia späť na osobu za volantom. Ak vodič neprevezme riadenie ani po čoraz naliehavejšom vyzvaní a uplynutí doby prevzatia (napr. z dôvodu vážneho zdravotného problému), systém kontrolovane zabrzdí vozidlo až do zastavenia, pričom zapne výstražné svetlá. Používa sa viac ako 35 senzorov, ako sú kamery, radary, ultrazvukové senzory a LiDAR. Špeciálny pozičný systém v kombinácii s veľmi podrobnou digitálnou mapou zabezpečuje, že Drive Pilot presne vie, v ktorom diaľničnom pruhu sa vozidlo nachádza – v rozsahu niekoľkých centimetrov.