Aktuálna situácia na trhu príliš nepraje elektromobilom a automobilky na to začínajú reagovať. Ďalšia značka totiž potvrdila vývoj nových spaľovacích motorov. Začína sa automobilový priemysel pomaly otáčať EV-čkám chrbtom?
Nižší než očakávaný dopyt a s ním spojený pokles predajov znamená, že automobiloví výrobcovia musia zaťahovať ručnú brzdu. Takmer všetky automobilky už ohlásili odklad svojich elektrických plánov. Niektoré však zašli ešte ďalej a potvrdili vývoj nových spaľovacích motorov. V máji 2024 sa totiž rozhodol spojiť sily japonský trojlístok (Toyota, Mazda a Subaru) a spoločne budú vyvíjať nové spaľovacie agregáty.
Pár týždňov na to sa rovnakou cestou rozhodol vydať aj VW a do vývoja investuje až 60 miliárd eur. Inak na tom nebude ani Porsche, ktoré zistilo, že jeho zákazníci chcú konvenčný pohon a aj naďalej tak budú doň investovať. Teraz sa k tomuto stále rastúcemu zástupu značiek pridáva aj Honda.
Cieľom sú hybridy
Japonská automobilka potvrdila, že sa bude sústrediť na hybridné pohonné jednotky, pre ktoré vyvíja nové spaľovacie motory. Podľa vyhlásenia značky pracujú na nových štvorvalcových motoroch s priamym vstrekovaním s objemom 1,5 a 2,0 litra. Agregáty by mali podľa všetkého dosahovať „najvyššiu účinnosť spaľovania“, presné hodnoty však Honda zatiaľ neprezradila. Miesto toho tvrdí, že dokáže rozšíriť rozsah otáčok, pri ktorých je motor vysoko účinný až o viac ako 40 % v porovnaní so súčasnou hybridnou 1,5-litrovou konfiguráciou. Značka plánuje aj bližšie nešpecifikované zníženie hmotnosti, a to zmenšením pohonnej jednotky.
Honda vo svojom vyhlásení tiež tvrdí, že nové motory sú navrhnuté tak, aby sa dosiahol ideálny pomer vzduchu a paliva. Tým pravdepodobne naráža na metódu spaľovania Lambda 1. Lambda (λ) totiž predstavuje pomer vzduchu a paliva pri spaľovaní. Ak je λ = 1, vzduch a palivo sú dokonale vyvážené, čo znamená, že vzduchu je práve toľko, aby sa všetko palivo úplne spálilo. Výsledkom je efektívne spaľovanie, ktoré maximalizuje energetický výstup a zároveň znižuje emisie. Honda tvrdí, že tento prístup využíva najmä na splnenie emisných predpisov, ktoré sú hlavne v Európe čoraz prísnejšie.
Zníženie hmotnosti aj spotreby paliva
Značka zároveň ohlásila aj novú stredne veľkú platformu. Využívať ju budú budúce elektrifikované modely Hondy, pričom spotreba paliva by sa mala oproti súčasným hybridom znížiť až o 10 %. Dosiahnuť to chcú aj vďaka zníženiu hmotnosti o 90 kg.
Japonská automobilka chce tiež zaviesť zdieľanie väčšieho množstva komponentov (až na úrovni 60 %) medzi jednotlivými modelmi. Očakáva zníženie výrobných nákladov pri hybridných vozidlách chystaných na rok 2027 až o polovicu v porovnaní s ekvivalentnými modelmi uvedenými na trh v 2018. Honda zároveň potvrdila uvedenie novej generácie modelu Prelude na trh v roku 2025.