Značka Nissan si prechádza existenčnou krízou. Situácia je natoľko zlá, že automobilka zvažuje radikálne riešenie.
Posledné týždne sa vo veľkom diskutuje o kríze, ktorú zažíva Volkswagen. Zdá sa, že nemecký gigant nateraz odvrátil čierny scenár zatvárania továrni, no postupne zruší až 35-tisíc pracovných miest. Rozhodne však nie je jediný, na koho sa valia finančné problémy. Ešte horšie je na tom Nissan. Ten sa následkom toho rozhodol zrušiť 9 000 pracovných miest, znížiť produkciu o 20 %, či predať svoj podiel v Mitsubishi. Zdá sa však, že ani tieto opatrenia nemusia stačiť.
Otvorene sa preto začína hovoriť o možnom spojení s niekdajším konkurentom, značkou Honda. Automobilky Nissan a Honda podľa Nikkei Asia údajne začínajú rokovania o zlúčení. Obe spoločnosti by mali pôsobiť pod novým holdingom, pričom o konkrétnych detailoch by sa malo rozhodnúť neskôr. Nový koncern sa údajne bude v budúcnosti snažiť zahrnúť aj Mitsubishi.
Nissan pravdepodobne nemá na výber
Obe značky započali svoje partnerstvo už v marci 2024, kedy sa rozhodli spoločne vyvíjať elektromobily a softvér. V auguste dokonca spoluprácu rozšírili aj o značku Mitsubishi, v ktorej Nissan vlastní 24-percentný podiel. Zdá sa, že partnerstvo by vzhľadom na obrovské problémy Nissanu mohlo prerásť až do zlúčenia oboch značiek. Pre Reuters to ani jedna z automobiliek zatiaľ nepotvrdila, no uvádzajú, že aktuálne prebieha „skúmanie rôznych možností budúcej spolupráce a vzájomné využívanie svojich silných stránok.“
No a Nissan pravdepodobne nemá na výber. Ich finančné problémy sú natoľko závažné, že bez pomoci sa pravdepodobne nezaobídu. Okrem vyššie spomenutých opatrení, automobilka dokonca oznámila predajcom, aby predávali vozidlá aj so stratou. Pred pár týždňami dvaja nemenovaní vedúci pracovníci značky navyše uviedli pre Financial Times, že spoločnosť má len 12 až 14 mesiacov na prežitie.
Ghosn kritizuje možné zlúčenie
Podľa kontroverzného ex-šéfa Nissanu Carlosa Ghosna by však zlúčenie s Hondou predstavovalo zúfalý krok. V nedávnom rozhovore pre agentúru Bloomberg sa o možnom spojení vyjadril veľmi kriticky. „Podľa môjho názoru je to zúfalý krok,“ povedal Ghosn. „Nie je to pragmatická dohoda, pretože, úprimne povedané, synergie medzi týmito dvoma spoločnosťami sa hľadajú ťažko. Medzi oboma spoločnosťami prakticky neexistujú doplňujúce vlastnosti. Sú na rovnakých trhoch. Majú rovnaké produkty. Značky sú veľmi, veľmi podobné.“
Okrem toho je Carlos Ghosn presvedčený, že navrhované zlúčenie je dielom japonského ministerstva hospodárstva, obchodu a priemyslu (METI). To podľa neho presadzuje túto dohodu, aby podporilo japonskú ekonomiku, „…bez akýchkoľvek pochybností, s METI a všetkým čo o nich viem, uprednostňujú kontrolu pred výsledkami. Takže bez akýchkoľvek pochybností dotlačili Hondu k dohode.“
Ghosn si taktiež myslí, že spojenie môže vytvoriť isté vnútorné rozbroje medzi oboma značkami. „Musíte pochopiť, že Honda je inžinierska organizácia, ktorá je veľmi silná v tejto oblasti. A spoločnosť Nissan je veľmi hrdá na svoje vlastné inžinierstvo. Takže bitka bude spočívať v snahe rozhodnúť, aké technológie budú prijaté novou spoločnosťou, či pôjde o zlúčenie alebo novú alianciu. Môžem vám povedať, že to bude veľmi ťažké.“
Nateraz, pochopiteľne, ide iba o nepodložené informácie, no všetko nasvedčuje tomu, že by nemuseli byť ďaleko od pravdy.