Na európskom trhu sa jednotlivé predaje pekne miešajú. Podľa údajov JATO Dynamics bola v novembri „veľká päťka“ európskych výrobcov automobilov – Volkswagen Group, Stellantis, Renault Group, BMW Group a Mercedes-Benz Group – zodpovedná za 65 % celkového predaja.
Nasledovali japonské automobilky s 13 % podielom na trhu, kým kórejské značky boli zodpovedné za 7,5 % celkového predaja. Nasledovali Spojené štáty americké, kde Tesla a Ford tvorili 5,9 % z celkových mesačných registrácií, zatiaľ čo čínske automobilky mali minulý mesiac 6,7 % podiel na trhu. K rastu v novembri prispeli Renault Group (+8,6 %), Toyota (+9,8 %) a Geely (+16 %). Naopak, dvojciferný pokles registrácií zaznamenali Stellantis, Hyundai-Kia, Ford, Tesla a Nissan. Straty minulý mesiac zaznamenali aj Mercedes-Benz a BMW.
Elektromobily získavajú podiel na trhu
Zatiaľ čo celkové registrácie mali klesajúci trend, dopyt po batériových elektrických vozidlách (BEV) v Európe medziročne vzrástol o 0,8 %. Trhový podiel BEV sa v novembri 2024 zvýšil na 17,4 % v porovnaní so 17,0 % v novembri 2023. Rast bol najsilnejší v Spojenom kráľovstve (+ 58 %), Holandsku (+ 44 %), Nórsku (+ 30 %) a Belgicku (+ 17 %), zatiaľ čo dopyt klesol o 25 % a 22 % vo Francúzsku a v Nemecku.
Elektrické modely od koncernu Volkswagen tvorili minulý mesiac 26 % mesačných registrácií BEV v Európe, pričom objemy vzrástli o 16 %. Na rozdiel od toho Tesla zaznamenala 28 % pokles v objemoch, keďže pokračuje v prekonávaní oneskorení spojených s aktualizovaným modelom svojho Modelu Y. Tesla bola druhým najväčším predajcom BEV, za ňou nasledovali BMW Group a Stellantis, ktoré obsadili tretie a štvrté miesto. Vynikajúce výkony mesiaca pochádzali od čínskych automobiliek, ktoré v novembri spolu zaregistrovali viac ako 24 100 kusov BEV (JATO Dynamics do tejto štatistiky zahŕňa aj predaje značiek ako Volvo, Polestar a Lotus), tesne za Teslou.
Tesla v Európe slabne
Jedenásť mesiacov v roku 2024 zaznamenala Tesla podľa ACEA dvojciferný pokles registrácií. Aby bolo jasné, Tesla je stále najväčším výrobcom elektromobilov v Európe a USA, no jej význam podľa insideevs.com na starom kontinente slabne. Tesla minulý mesiac zaznamenala pokles registrácií v Európskej únii o 40,9 % v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. Počet registrácií sa znížil z 31 810 v novembri 2023 na 18 786 minulý mesiac, čo znamená pokles podielu na trhu z 3,6 % na 2,2 %. Počet registrácií vozidiel Tesla v EÚ, EFTA a Spojenom kráľovstve od začiatku roka klesol o 13,7 % z 327 635 kusov v roku 2023 na 282 692 kusov v tomto roku, pričom podiel na trhu klesol z 2,8 % na 2,4 %.
Len v EÚ, ktorá má 27 členských štátov, klesol podiel Tesly na trhu z 2,6 % v prvých 11 mesiacoch minulého roka na 2,2 % v tomto roku. Straty automobilky možno pripísať viacerým faktorom, vrátane čoraz kontroverznejšieho postoja jej generálneho riaditeľa Elona Muska a poklesu vládnych stimulov.
Slabá štátna podpora
Niektoré európske štáty znížili množstvo peňazí ponúkaných na nákup nového elektromobilu, zatiaľ čo iné stimuly úplne zrušili. To znamená, že výrazný pokles počtu registrácií spoločnosti Tesla v Európe do značnej miery ponechal odvetvie elektrických vozidiel nedotknuté. Ak vezmeme do úvahy samotný objem elektrických áut predaných spoločnosťou Tesla, registrácia EV ako celok klesla od januára do novembra v EÚ, EFTA a Spojenom kráľovstve len o 1,4 % a v skutočnosti vzrástla o 0,9 % v novembri v porovnaní s minulým rokom.
Pozvoľný rast
Predaj nových vozidiel v Európe zatiaľ neakceleruje. Registrácie nových osobných áut v novembri dosiahli číslo 1 054 403, čo znamená, že medziročne klesli o 1,7 %. Od začiatku roka 2024 bolo v Európe zaregistrovaných 11 847 573 nových vozidiel, čo predstavuje nárast len o 0,8 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.
V novembri prišlo aj k preskupeniu záujmu kupujúcich o jednotlivé vozidlá. V rebríčku značiek skončila v novembri na treťom mieste značka Škoda, ktorá tak predstihla BMW, a to najmä vďaka silnému predaju modelov Fabia, Enyaq a Kodiaq. Zaujímavosťou je, že Volvo predbehlo Vauxhall/Opel, MG aj Cupra predbehli Fiat. Ten po ukončení výroby modelu 500 s benzínovým motorom zaznamenal pokles registrácii až o 39 %. Najviac vozidiel predal v novembri Volkswagen (117 525 ks), potom nasleduje Toyota (75 343 ks).
Enyaq (9 045 ks) si pozíciu najpredávanejšieho elektromobilu v Európe udržal len jeden mesiac. V novembri sa na trón opäť vrátila Tesla Model Y (17 654 ks). Tretiu priečku získala opäť Tesla s Modelom 3 (7 891 ks). Najvyhľadávanejším plug-in hybridom je je naďalej Volvo XC60 (5 780 ks). Za ním nasleduje VW Tiguan (4 576 ks) a BMW X1 (3 865 ks).
Najpredávanejším vozidlom za mesiac november sa stala Dacia Sandero (22 014 ks), ktorej dýcha na chrbát Tesla Model Y (17 654 ks) a VW Golf (17 530 ks). Volkswagenu zaiste pomohla aj nová generácia modelu Tiguan, ktorý si medziročne polepšil až o 52 % (16 116 ks).