startstop

Tesla v Európe oslabuje, ostatné elektromobily rastú

Foto: Tesla

Na európskom trhu sa jednotlivé predaje pekne miešajú. Podľa údajov JATO Dynamics bola v novembri „veľká päťka“ európskych výrobcov automobilov – Volkswagen Group, Stellantis, Renault Group, BMW Group a Mercedes-Benz Group – zodpovedná za 65 % celkového predaja.

Nasledovali japonské automobilky s 13 % podielom na trhu, kým kórejské značky boli zodpovedné za 7,5 % celkového predaja. Nasledovali Spojené štáty americké, kde Tesla a Ford tvorili 5,9 % z celkových mesačných registrácií, zatiaľ čo čínske automobilky mali minulý mesiac 6,7 % podiel na trhu. K rastu v novembri prispeli Renault Group (+8,6 %), Toyota (+9,8 %) a Geely (+16 %). Naopak, dvojciferný pokles registrácií zaznamenali Stellantis, Hyundai-Kia, Ford, Tesla a Nissan. Straty minulý mesiac zaznamenali aj Mercedes-Benz a BMW.

Foto: Škoda

Elektromobily získavajú podiel na trhu

Zatiaľ čo celkové registrácie mali klesajúci trend, dopyt po batériových elektrických vozidlách (BEV) v Európe medziročne vzrástol o 0,8 %. Trhový podiel BEV sa v novembri 2024 zvýšil na 17,4 % v porovnaní so 17,0 % v novembri 2023. Rast bol najsilnejší v Spojenom kráľovstve (+ 58 %), Holandsku (+ 44 %), Nórsku (+ 30 %) a Belgicku (+ 17 %), zatiaľ čo dopyt klesol o 25 % a 22 % vo Francúzsku a v Nemecku.

Elektrické modely od koncernu Volkswagen tvorili minulý mesiac 26 % mesačných registrácií BEV v Európe, pričom objemy vzrástli o 16 %. Na rozdiel od toho Tesla zaznamenala 28 % pokles v objemoch, keďže pokračuje v prekonávaní oneskorení spojených s aktualizovaným modelom svojho Modelu Y. Tesla bola druhým najväčším predajcom BEV, za ňou nasledovali BMW Group a Stellantis, ktoré obsadili tretie a štvrté miesto. Vynikajúce výkony mesiaca pochádzali od čínskych automobiliek, ktoré v novembri spolu zaregistrovali viac ako 24 100 kusov BEV (JATO Dynamics do tejto štatistiky zahŕňa aj predaje značiek ako Volvo, Polestar a Lotus), tesne za Teslou.

Foto: Mercedes-Benz

Tesla v Európe slabne

Jedenásť mesiacov v roku 2024 zaznamenala Tesla podľa ACEA dvojciferný pokles registrácií. Aby bolo jasné, Tesla je stále najväčším výrobcom elektromobilov v Európe a USA, no jej význam podľa insideevs.com na starom kontinente slabne. Tesla minulý mesiac zaznamenala pokles registrácií v Európskej únii o 40,9 % v porovnaní s rovnakým mesiacom minulého roka. Počet registrácií sa znížil z 31 810 v novembri 2023 na 18 786 minulý mesiac, čo znamená pokles podielu na trhu z 3,6 % na 2,2 %. Počet registrácií vozidiel Tesla v EÚ, EFTA a Spojenom kráľovstve od začiatku roka klesol o 13,7 % z 327 635 kusov v roku 2023 na 282 692 kusov v tomto roku, pričom podiel na trhu klesol z 2,8 % na 2,4 %.

Len v EÚ, ktorá má 27 členských štátov, klesol podiel Tesly na trhu z 2,6 % v prvých 11 mesiacoch minulého roka na 2,2 % v tomto roku. Straty automobilky možno pripísať viacerým faktorom, vrátane čoraz kontroverznejšieho postoja jej generálneho riaditeľa Elona Muska a poklesu vládnych stimulov.

Foto: Tesla

Slabá štátna podpora

Niektoré európske štáty znížili množstvo peňazí ponúkaných na nákup nového elektromobilu, zatiaľ čo iné stimuly úplne zrušili. To znamená, že výrazný pokles počtu registrácií spoločnosti Tesla v Európe do značnej miery ponechal odvetvie elektrických vozidiel nedotknuté. Ak vezmeme do úvahy samotný objem elektrických áut predaných spoločnosťou Tesla, registrácia EV ako celok klesla od januára do novembra v EÚ, EFTA a Spojenom kráľovstve len o 1,4 % a v skutočnosti vzrástla o 0,9 % v novembri v porovnaní s minulým rokom.

Pozvoľný rast

Predaj nových vozidiel v Európe zatiaľ neakceleruje. Registrácie nových osobných áut v novembri dosiahli číslo 1 054 403, čo znamená, že medziročne klesli o 1,7 %. Od začiatku roka 2024 bolo v Európe zaregistrovaných 11 847 573 nových vozidiel, čo predstavuje nárast len ​​o 0,8 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka.

V novembri prišlo aj k preskupeniu záujmu kupujúcich o jednotlivé vozidlá. V rebríčku značiek skončila v novembri na treťom mieste značka Škoda, ktorá tak predstihla BMW, a to najmä vďaka silnému predaju modelov Fabia, Enyaq a Kodiaq. Zaujímavosťou je, že Volvo predbehlo Vauxhall/Opel, MG aj Cupra predbehli Fiat. Ten po ukončení výroby modelu 500 s benzínovým motorom zaznamenal pokles registrácii až o 39 %. Najviac vozidiel predal v novembri Volkswagen (117 525 ks), potom nasleduje Toyota (75 343 ks).

Foto: Volkswagen

Enyaq (9 045 ks) si pozíciu najpredávanejšieho elektromobilu v Európe udržal len jeden mesiac. V novembri sa na trón opäť vrátila Tesla Model Y (17 654 ks). Tretiu priečku získala opäť Tesla s Modelom 3 (7 891 ks). Najvyhľadávanejším plug-in hybridom je je naďalej Volvo XC60 (5 780 ks). Za ním nasleduje VW Tiguan (4 576 ks) a BMW X1 (3 865 ks).

Najpredávanejším vozidlom za mesiac november sa stala Dacia Sandero (22 014 ks), ktorej dýcha na chrbát Tesla Model Y (17 654 ks) a VW Golf (17 530 ks). Volkswagenu zaiste pomohla aj nová generácia modelu Tiguan, ktorý si medziročne polepšil až o 52 % (16 116 ks).

Exit mobile version