Domov SPRÁVY News Už zajtra začína Rally Dakar, najväčším favoritom je tím Dacia

Už zajtra začína Rally Dakar, najväčším favoritom je tím Dacia

Foto: Dacia

Už len niekoľko hodín nás delí od štartu 7 726 kilometrov dlhej púštnej Odysey. Vôbec po prvýkrát sa na štartovom rošte predstavia továrenské tímy značky Dacia, ktoré zároveň patria v kategórii automobilov medzi najväčších favoritov na víťazstvo.

Nadchádzajúca Rally Dakar, ktorá sa jazdí cez piesočné duny a skalnaté priesmyky zo západu na východ Saudskej Arábie, znamená začiatok snahy nového pretekárskeho špeciálu Dacia Sandriders o titul W2RC 2025. Dacia do Saudskej Arábie prichádza s vysokou úrovňou sebavedomia, keďže súťažná generálka tohto vozidla pred Dakarom dopadla na výbornú. Na Rally Maroko Dacia vybojovala 1. a 2. miesto.

Foto: Rally Dakar

Tohtoročný Dakar má pre súťažné posádky pripravených 5 145 meraných kilometrov. Podujatie otvorí prológ 3. januára 2025 v Bisha na západe Saudskej Arábie. Koniec je naplánovaný na 17. januára v Shubaytahu na východe krajiny. Súčasťou itinerára je aj 48H Chrono etapa, ktorá má až 971 súťažných kilometrov.

Foto: Dacia

Zameranie na spoľahlivosť

Po Rallye du Maroc mala Dacia Sandriders menej ako mesiac na prípravu svojich vozidiel kategórie Ultimate pred odchodom po mori do Saudskej Arábie. Technický riaditeľ Philip Dunabin vysvetlil, aké zmeny boli vykonané na udržateľne poháňaných vozidlách Dacia Sandriders pred Rally Dakar 2025. „Prvé a druhé miesto na Rallye du Maroc ukázalo, že Dacia Sandriders má dobrú výkonnostnú úroveň,“ povedal Dunabin. „Ale, samozrejme, pri prechode z Maroka na Dakar bol hlavný dôraz kladený na spoľahlivosť, aby sme si boli istí, že zvládneme celé dva týždne bez problémov. Od Maroka sme pracovali na zlepšení potenciálnych problémov so spoľahlivosťou motora počas celodenného testovania na Sweet Lamb vo Walese. Mali sme tiež ďalšiu sériu testov, ktorá sa sústredila na optimalizáciu výkonu chladenia motora a ďalších aspektov auta.

Dacia Sandrider v púšti
Foto: Dacia

Toto sa uskutočnilo v klimatickom aerodynamickom tuneli v zariadení MIRA vo Veľkej Británii. Počas testovania v Maroku a samotnej rally sme narazili na určité problémy s elektronikou, ktorá ovládala ventilátory motorov. S pomocou Alpine Racing sme mohli dôkladne preskúmať elektroniku ventilátorov a spolu s výrobcom ventilátorov sme zaviedli niekoľko opatrení na zlepšenie spoľahlivosti týchto komponentov. Pracovali sme tiež na položkách s obmedzenou životnosťou, aby sme sa uistili, že máme dostatočnú zásobu na zvládnutie Dakaru. Založili sme to na posúdení výkonu týchto komponentov počas Rallye du Maroc a počas celého testovania, takže máme dobré pochopenie životnosti každého komponentu, aby sme sa dostali na koniec Dakaru s minimálnym počtom problémov. To maximalizuje naše šance na dosiahnutie čo najlepšieho výsledku pre Dacia Sandriders pri ich premiérovom vystúpení na Dakare.“

Tím snov

Za volantom súťažných vozidiel sa objavia zvučné esá motoristického športu. Katarský jazdec Nasser Al-Attiyah si trúfa na víťazstvo. „Som si istý, že je to možné. V Maroku sme ukázali, aká silná je naša Dacia Sandrider, ale aj ako konkurencieschopný môžeme byť v náročných podmienkach a aký dobrý je náš mladý tím. Ale pri náročnej ceste, najmä počas prvého týždňa, musíme byť šikovní, vyhýbať sa zbytočnému riziku a zostať sústredení.” Na chrbát mu bude dýchať Francúz Sébastien Loeb.Tvrdo sme pracovali, aby sme sa pripravili na tieto preteky a teraz vzrušenie skutočne rastie. Naším cieľom je vždy vyhrať, ale vieme, koľko kritických faktorov sa musí zosúladiť, aby sa tak stalo. Bude to ťažký Dakar, ale dúfam, že naše skúsenosti budú kľúčovou výhodou. Sme pripravení dať do toho všetko, čo máme, a viem, že tím urobí to isté.”

továrenský tím značky Dacia
Foto: Dacia

ZOSTAVA DACIA SANDRIDERS RALLY DAKAR 2025

#200: Nasser Al-Attiyah (QAT) / Édouard Boulanger (FRA)

#212: Cristina Gutiérrez (ESP) / Pablo Moreno (ESP)

#219: Sébastien Loeb (FRA) / Fabian Lurquin (BEL)

Dacia Sandrider je nové vozidlo vyvinuté v spolupráci s firmou Prodrive. Dizajn vozidla je inšpirovaný konceptom Manifesto z roku 2022. Sandrider prináša niektoré detaily, ktoré majú uľahčiť život posádkam. Napríklad sedadlá Sabelt sú potiahnuté špeciálnymi antibakteriálnymi látkami regulujúcimi vlhkosť. Upevňovacie matice sa dajú umiestniť na magnetickú zónu zabudovanú v karosérii, aby sa nestratili v piesku. Vozidlo jazdí na pneumatikách značky BF Goodrich. Na obmedzenie nárastu teploty v priestore pre posádku boli použité infračervené pigmenty proti žiareniu zabudované priamo do karbónu. Tento proces bol patentovaný.

pretekárske vozidlo Dacia Sandrider prechádza cez pieskovú dunu
Foto: Dacia

Sandrider poháňa šesťvalcový trojlitrový motor spaľujúci syntetické palivo dodávané spoločnosťou Aramco. Toto palivo sa vyrába kombináciou obnoviteľného vodíka so zachyteným CO2, čím vzniká nízkouhlíkový produkt, ktorý je kompatibilný s dnešnými motormi. Dakar je tak pre značku ideálnym miestom na testovanie tejto technológie.

Základné technické parametre

  • Kategória FIA: Ultimate T1+
  • Podvozok: rúrkový
  • Karoséria: z uhlíkových vlákien
  • Motor: 3-litrový V6, dvojité turbo, priame vstrekovanie
  • Maximálny výkon: 265 kW/360 k pri 5 000 ot/min
  • Maximálny krútiaci moment: 539 Nm pri 4 250 ot/min
  • Prevodovka: 4X4
  • Prevodovka: 6-stupňová sekvenčná
  • Odpruženie vpredu/vzadu: lichobežníková náprava
  • Zdvihy odpruženia: 350 mm
  • Kolesá: 17-palcové hliníkové kolesá
  • Pneumatiky: BF Goodrich, 37 palcov
  • Dĺžka x šírka x výška: 4 140 x 2 290 x 1 810 mm
  • Rozchod kolies: 3 000 mm
  • Predný/zadný previs: 590/550 m

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 2

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Dacia
Predchádzajúci článokTočí 12 000 otáčok, má V8 a 900 kg. Legendárna značka áut sa vracia
Nasledujúci článokCupra sa spaľovákov tak skoro nezbaví, príde Terramar 2,0 TDI?