Facelift Modelu Y s kódovým označením Project Juniper prichádza po 5 rokoch rokoch od uvedenia vozidla na trh. V roku 2023 sa Tesla Model Y stala najpredávanejším vozidlom na planéte bez ohľadu na pohon, no v poslednom období začali kvôli silnejúcej konkurencii predaje klesať.
Aktualizácia elektromobilu Tesla Model Y by mala zastaviť klesajúci predaj americkej značky vo svete. Keďže auto nebolo aktualizované takmer päť rokov, neponúka už taký výraznú výhodu použiteľnosti a výkonu oproti svojim súperom. Napríklad maximálny dojazd 533 kilometrov – považovaný za hlavný atribút pri jeho uvedení na trh – teraz prekonali lacnejší konkurenti ako Škoda Enyaq alebo Peugeot E-3008.
Vylepšenia sú okrem nového dizajnu, ktorý je teraz príbuzný s pick-upom Cybertruck, podobné ako tie, ktoré boli vykonané na Tesle Model 3 v minulom roku. Sú zamerané na zlepšenie účinnosti, kultivovanosti a kvality vozidla. Tesla odhalila, že jej cieľom bolo maximalizovať efektivitu. Aby sa každá kilowatthodina využívala efektívnejšie, Tesla Model Y má nové odpruženie, nové kolesá aj pneumatiky. Koeficient odporu vzduchu karosérie sa nepatrne znížil z 0,23 na 0,22 Cd. Karoséria bola predĺžená o 47 mm na 4 797 mm. Populárny elektromobil si zachoval karosériu v tvare dažďovej kvapky. Na zlepšenie aerodynamickej účinnosti má teraz vzadu nový spojler. Zmenil sa aj dizajn 19 a 20-palcových kolies
Klasická páčka smeroviek
Všetky hlavné ovládacie prvky zostávajú umiestnené na 15,4-palcovej dotykovej obrazovke na prístrojovej doske. Systém beží na aktualizovanom softvéri s údajne lepšou odozvou a vyššou kvalitou zobrazovania. Dotykový displej pribudol aj na zadných sedadlách, ktoré sa teraz sklápajú elektricky. Predné sedadlá dostali funkciu ventilácie a môžu byť čalúnené novými typmi látok. Na stredovom tuneli sa nachádzajú priehradky na odloženie vecí a podložka na bezdrôtové nabíjanie telefónov. Páčka smerových svetiel je teraz namontovaná klasicky na stĺpiku riadenia.
Nižšia spotreba, dlhší dojazd
Facelift sa zatiaľ týka len Long Range modelov postavených na 400 V architektúre s pohonom zadných (220 kW) a všetkých kolies (331 kW). Prvý má teraz dojazd 590 km a druhý až 715 km (podľa čínskeho jazdného cyklu CLTC). Tesla Model Y s pohonom zadných kolies zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy a variant s pohonom oboch náprav za 4,3 sekundy. Maximálny výkon nabíjania batérie zostáva na úrovni 250 kW. Priemerná spotreba energie RWD klesla o 1,1 kWh na 11,9 kWh/100 km. Energia sa ukladá do 62,5 kWh LFP batérie vyrobenej spoločnosťou CATL. Variant s dvoma elektromotormi používa NMC batériu od LG s kapacitou 78,4 kWh. Priemerná spotreba energie je 13,4 kWh/100 km.
Verzia Performance pravdepodobne dostane výrazné zvýšenie výkonu, aby bola naďalej konkurencieschopná napríklad proti elektrickému Porsche Macan Turbo. Tesla Model 3 Performance s výkonom 453 koní zrýchli z 0 na 100 km/h len za 3,1 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 262 km/h. Za predpokladu, že sa Model Y priblíži k týmto číslam, bude to jeden z najrýchlejších crossoverov na trhu.
Prvým trhom, na ktorom sa začne predávať a dodávať, je čínsky. Tamojší zákazníci už majú možnosť Model Y objednávať, prvé dodávky vozidiel sa očakávajú v marci. Predaj je spustený s dvoma úrovňami výbavy a cenovým rozpätím 263 500 – 303 500 juanov (35 950 – 41 400 USD). V roku 2023 bola Tesla Model Y najpredávanejším vozidlom v Číne. Podľa údajov za prvých 11 mesiacov roka 2024 bolo predaných 418 428 kusov.