Tak na túto novinku sme čakali dlhé roky. Na autosalóne v Bruseli sa konečne odhalila nová generácia Mazdy 6 v sériovej podobe. Jej názov je Mazda6e a je plne elektrická.
Dizajn doslova berie dych. Či už predná podsvietená maska, elegantná a dynamická bočná línia, alebo netradične tvarovaná zadná časť. Mazda6e predstavuje ďalšiu evolúciu filozofie dizajnu Mazdy “Kodo: Duša pohybu”. Jeho hladké, plynulé línie a výrazné prvky dodávajú vozidlu silný, ale rafinovaný vzhľad. Nízka línia strechy a silueta kupé ponúkajú športový vzhľad pri zachovaní funkčnosti liftbacku. Medzi výrazné dizajnové detaily vozidla patrí výrazný svetelný podpis, bezrámové dvere a vysúvateľné kľučky dverí, ktoré vytvárajú hladký a moderný vzhľad. Zadné svetlá si zachovávajú tradičná kruhový tvar, tak ako to poznáme z aktuálnych modelov Mazdy. Na dverách batožinového priestoru sa nachádza aktívne zadné krídlo, ktoré sa vysúva buď manuálne alebo automaticky po prekročení rýchlosti 90 km/h. Vonkajšie rozmery sú 4 921 x 1 890 x 1 485 mm. Rázvor osí kolies je dlhý 2 895 mm.
Európska Mazda6e vychádza z modelu Mazda EZ-6 predávaným v Číne ako elektromobil (EV) alebo elektromobil s predĺženým dojazdom (REV). Jej uvedenie na európske cesty bolo celkom komplikované. Súčasná, tretia generácia modelu Mazda 6 je na trhu už od roku 2012. V priebehu rokov prechádzal automobil niekoľkými modernizáciami, ale plnohodnotná nová generácia bola v nedohľadne. Očakávalo sa, že nová Mazda 6 by mala vzniknúť na novej podvozkovej platforme s pohonom zadných kolies a používať benzínové aj naftové šesťvalce.
Vývoj tohto modelu však bol zastavený v roku 2022, pretože na kľúčových trhoch záujem zákazníkov o klasické sedany klesal. Namiesto tohto sa Mazda sústredila na vývoj nových crossoverov, ktoré mali lepší trhový potenciál. Prišla však príležitosť spolupráce s čínskou automobilkou. Mazda EZ-6 je tak prerobený model Deepal L07 od značky Changan. Európska Mazda6e vychádza z EZ-6, avšak v ponuke má zatiaľ výhradne čisto elektrický pohon.
Prémiové materiály
Interiér je inšpirovaný japonským konceptom “ma“. Ten kladie dôraz na jednoduchosť a otvorený priestor. Cestujúci vpredu a vzadu majú podľa výrobcu veľký priestor na nohy (to si overíme až osobne). Obrovské panoramatické strešné okno tiahnuce sa až nad hlavy zadných cestujúcich prináša do kabíny prirodzené svetlo. Prémiové materiály vytvárajú pokojnú a sústredenú atmosféru. Plávajúca stredová konzola a prístrojová doska umocňujú pocit ľahkosti. Stačí sa pozrieť na prístrojovú dosku pokrytú brúsenou kožou. Keďže Mazda6e vychádza z čínskeho vozidla, príliš neprekvapí úplná absencia fyzických tlačidiel na palubnej doske. Tú v podstate tvorí len veľká obrazovka a ventilačné otvory. Volič prevodovky sa pravdepodobne nachádza na stĺpiku riadenia, ale zo zverejnených produktových fotografií to nie je dobre viditeľné.
Široký stredový panel, ktorá je v podstate predĺženou lakťovou opierkou, oddeľuje vodiča a spolujazdca. Na stredovom tuneli sa nachádzajú držiaky na nápoje a podložky na nabíjanie mobilných telefónov. Zadní pasažieri majú k dispozícii vlastné ovládanie klimatizácie v podobe displeja a dotykových tlačidiel. Batožinový priestor má celkovo 400 litrov, pričom sa delí na 330 litrov v tradičnom batožinovom priestore za zadnými sedadlami a 70 litrov pod kapotou. To je naozaj dosť málo. Volant je dvojramenný a na jeho stĺpiku je umiestnený systém na sledovanie bdelosti vodiča.
Dva displeje + Head-up
Kokpit je zameraný na vodiča tak, ako sme pri Mazde zvyknutí. Je vybavený prispôsobiteľným 14,6-palcovým dotykovým displejom a 10,2-palcovým displejom pred vodičom. K tomu sa pridáva aj 50-palcový head-up displej s rozšírenou realitou, ktorý premieta kľúčové informácie, ako je navigácia a rýchlosť, priamo do zorného poľa vodiča. Pokročilé ovládanie hlasom a gestami zjednodušuje interakciu s funkciami, ako sú klimatizácia, navigácia a mediálne systémy. Cestujúci si môžu vychutnať vysokokvalitný zvuk prostredníctvom systému SonyPRO so 14 reproduktormi (takže Bose je už minulosťou).
Dve batérie
Nie je celkom jasné, či bude šestka aj v spaľovacej verzii. Elektrická Mazda6e ponúka dve možnosti pohonu, ktoré zodpovedajú rôznym jazdným preferenciám. Mazda6e je vybavená 68,8 kWh batériou poskytujúcou dojazd 479 km. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom s výkonom 200 kW sa nabije z 10 % na 80 % len za 22 minút a 235 km dojazdu je možné pridať za 15 minút. Elektromotor poskytuje výkon 190 kW (258 k). Pre tých, ktorí uprednostňujú nepretržitú jazdu na dlhé vzdialenosti, 80 kWh batéria verzie Long Range umožňuje dojazd až 552 km a jeho elektromotor poskytuje výkon 180 kW (245 k).
Obe konfigurácie poskytujú krútiaci moment 320 Nm, zaisťujú plynulé zrýchlenie a výkon pohonu zadných kolies. Na prednej náprave sa nachádzajú vzpery typu MacPherson a vzadu je viacprvková náprava s nezávislým odpružením. Mazda6e zrýchli z 0 na 100 km/h za menej ako 8 sekúnd a maximálnu rýchlosť má 175 km/h. Mazda6e Long Range však disponuje NMC batériou (štandardná verzia LFP) s nižším maximálnym nabíjacím výkonom na úrovni len 95 kW.
Vysoká úroveň bezpečnosti
Bezpečnosť je v Mazde prioritou. Deväť airbagov chráni cestujúcich a pokročilý asistenčný systém jazdy Mazda s autonómnym núdzovým brzdením, varovaním pred opustením jazdného pruhu, rozpoznávaním dopravných značiek a mnohými ďalšími funkciami pomáha vodičom vyhnúť sa potenciálnym nebezpečenstvám. Nový systém monitorovania obsadenosti využíva interiérovú kameru na detekciu detí na zadných sedadlách a ich premietanie na stredový displej.
Pri vystupovaní z vozidla varovný zvuk zabezpečí, že malé deti náhodou nezostanú vo vozidle bez dozoru. Úplne nová Mazda6e, ktorá spája japonské remeselné spracovanie, premyslený dizajn a špičkovú technológiu, dorazí do európskych showroomov v lete 2025. Keďže vozidlo sa bude vyrábať v Číne, budú sa na neho vzťahovať dovozné clá na čínske elektromobily. Podľa prvých informácií má cena modelu s menšou batériou začínať na nemeckom trhu na sume 44 990 eur.