Pred 3 rokmi Subaru uviedlo, že verzia STI súčasného športového sedanu WRX nikdy nevznikne. Na autosalóne v Tokiu však stálo plnotučné WRX STI, no fanúšikovia sú trochu zaskočení voľbou prevodovky.
Ikona ciest a motoristického športu zažíva nečakaný comeback. Vyzeralo to tak, že emisné predpisy zabijú ďalšie populárne športové auto. V Subaru však našli spôsob, ako na cesty vrátiť WTX STI. Pod kapotou sa nachádza 2,4-litrový preplňovaný benzínový motor s výkonom 300 koní a 375 Nm. Na dnešné pomery nejde o závratné číslo, ale Subaru WRX STI bolo vždy o príkladnej ovládateľnosti a skvelo vyladenom pohone všetkých kolies.
Cítiť, že v Subaru museli urobiť v záujme dodržiavania emisných predpisov urobiť určité kompromisy. Posledné predávané STI malo výkon 340 koní a nie je zvykom, že medzigeneračne výkon športového vozidla klesá. Ale spomeňme si napríklad na Insigniu OPC, resp. GSi. Ani v jej prípade sa výkon nezvyšoval, až sme o športovo orientovaný model úplne prišli. Bohužiaľ, v ponuke nebude figurovať ani manuálna prevodovka, ktorá k STI odjakživa patrila. Oficiálne správy síce hovoria o Subaru Performance Transmission, no v skutočnosti ide o CVT prevodovku. Tá s prižmúrenými očami ledva dobre funguje v civilných autách, ale nikto sa ešte neodhodlal ju použiť v športovom aute. Ale možno nás Japonci prekvapia.
Čo je nové?
S akými úpravami prichádza STI voči WRX? Má prepracovaný výfukový systém, iný sací kanál, prepracovanú mapu motora typu boxer, 19-palcové disky kolies od BBS s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S 255/35 R19, brzdy Brembo a elektronicky riadené tlmiče. Hmotnosť auta je 1 630 kg. Samozrejme, nemôže chýbať agresívnejší a aerodynamickejší bodykit, karbónový spojler, sedadlá Recaro, červené bezpečnostné pásy a štítok s poradovým číslom. Áno, nepôjde o typickú sériovku, ale edíciu limitovanú na 500 áut. Očakávať tak treba tučný príplatok, vzhľadom k tomu, že môže ísť o zberateľský artikel.
Kto sa medzi 500 uchádzačov o STI nedostane, ten sa bude musieť uspokojiť s WRX tS, ktorá má motor vyladený na 270 koní. Takisto má agresívne pôsobiaci bodykit, no aspoň je bežne dostupný. V USA za cenu 44 000 dolárov. Nikde zatiaľ nepadlo ani slovíčko o tom, že Subaru WRX STI by sa malo objaviť na európskych cestách.