Tento rok skončí v Európe Jeep Grand Cherokee. Ale netreba hádzať flintu do žita, Jeep poskytne náhradu v podobe u nás menej známeho modelu Wagoneer S. Samozrejme, bude čisto v elektrickej verzii.
Podobné rozhodnutia sa nerobia za okrúhlym stolom s novinármi, ale práve sa im oznamujú. Ideálne na pôde autosalónu. Kde inde ako v Bruseli. Tieto kroky prichádzajú, keď Jeep pokračuje v presadzovaní nových elektrických vozidiel, pričom koncom tohto roka príde na rad plne elektrický Wagoneer S, teda model podobnej veľkosti ako Grand Cherokee. Eric Laforge, ktorý viedol značku v Európe posledné dva roky, potvrdil pre Autocar, že po príchode Wagoneer S dôjde k zmene v modelovom rade Jeepu. Je tak aj teoreticky možné, že nahnuté to má aj Wrangler. Ten by mal byť nahradený podobne veľkým, no v Európe absolútne neznámym modelom Recon EV. “To nie je momentálne rozhodnuté, ale Recon bude silnou alternatívou k Wrangleru,” povedal Laforge. “Recon je malým bratom Wranglera a dokáže veľa v teréne, hoci kráľom hôr zostáva Wrangler.”
Prispôsobenie trhu a dopytu
Takýto krok dáva zmysel, vzhľadom na to, že objemy Jeepu v Európe spočívajú skôr v menších modeloch, ako je napríklad Avenger. To znamená, že ponúkanie dvoch veľkých SUV je zbytočné a z týchto dvoch bude Wagoneer S lepšie prispievať k znižovaniu CO2, keďže je elektrický. Jeep sa teraz pripravuje na uvedenie nového modelu Compass, ktorý bude rovnako ako Avenger navrhnutý, skonštruovaný a vyrobený v Európe. Bude sa však vyvážať mimo Európu.
Jeep už nebude to, čo kedysi
Nový Compass bude aj o niečo väčší ako súčasný model. Tým sa vytvorí určitá vzdialenosť medzi ním a Avengerom, aby sa vytvoril väčší priestor na výmenu auta, ktoré sedí medzi týmto párom: Renegade. Náhrada za Renegade nepríde skôr ako v roku 2026, ale Laforge (vedie Jeep posledné dva roky) povedal, že bude nasledovať Avenger a Compass v tom, že bude multi-energetický. Napriek zameraniu na menšie modely Laforge povedal, že Jeep sa bude vždy snažiť byť najschopnejšou značkou pre terénne schopnosti vo svojich vybraných segmentoch. Aj keď to nemusí vždy znamenať, že Jeepy sú tvrdé terénne vozidlá, odráža to túžbu značky ponúkať bezpečné a stabilné modely s pohonom všetkých kolies.
Vysoké predajné ambície
Jeep predal 140 000 Avengerov po celej Európe počas takmer dvoch rokov predaja po zisku titulu Auto roka 2023. V súčasnosti tvorí približne polovicu všetkých predajov značky Jeep v Európe, kde sa podiel značky zvýšil na približne 1 %. V Spojenom kráľovstve predal Jeep v roku 2024 celkovo 9 041 áut v porovnaní s 3 089 v roku 2023 na pozadí úspešného uvedenia modelu Avenger. „Pred dvoma rokmi sme v Spojenom kráľovstve predávali 250 – 300 áut mesačne. Teraz sa pravidelne blížime k 1000,“ povedal Laforge. Tento nárast predaja povzbudil predajcov, aby investovali do svojich lokalít a prevádzok. “Je ťažké požiadať predajcu, aby investoval, ak nepredávajú, ale teraz sami predajcovia pochopili, že pre Jeep má lepší potenciál,” zakončil Laforge.