Mestská polícia Tábor v Česku používa ako vôbec prvá v krajine elektromobil v 24-hodinovej službe. Jej príslušník teraz porovnal jeho náklady na prevádzku s naftovou Škodou Octavia.
Mestská polícia Tábor v spolupráci s českým motoristickým online magazínom Garáž.cz priniesli zaujímavé porovnanie nákladov na prevádzku elektromobilu a naftového kombi v službách bezpečnostnej zložky. Za nasadenie elektromobilu do služby bojoval predovšetkým strážnik Miroslav Ryba, ktorý po najazdení 250 000 km vypracoval komplexnú analýzu nákladov na prevádzku vozidla v porovnaní s naftovou Škodou Octavia Combi, ktorá je častou súčasťou vozového parku policajných zborov v Česku aj na Slovensku.
Kia e-Niro začala mestskej polícii slúžiť 1. júla 2020. V tom čase išlo vôbec o prvý elektromobil v ostrej službe na tiesňovej linke, ktorý musel byť k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Kapacita batérie vozidla je 64 kWh a prvé 3 mesiace bola nabíjaná zadarmo, čo umožnila novo otvorená verejná nabíjacia stanica v Tábore. Samozrejme, vozidlo muselo pravidelne jazdiť do servisu a nevyhlo sa ani závadám i nákladnejším opravám. Vymieňať sa napríklad musela predná náprava, hrebeňová tyč riadenia či ventilátor klimatizácie. Vymeniť sa musel aj reduktor a elektromotor, ale toto bolo urobené v rámci garancie. Po záruke dostalo vozidlo novú palubnú nabíjačku a výmeny sa dočkal aj kompresor klimatizácie. Obstarávacia cena elektromobilu bola vyššia ako cena Octavie, mal drahšie havarijné poistenia, vyššie náklady na pneumatiky, no napriek tomu celkové náklady vrátane paliva/energie a servisu vyšli výhodnejšie v prospech Kie.
Ušetrených viac než 15 000 €
Octaviu totiž tiež stretli problémy, dvakrát sa vymieňali tlmiče, dvakrát sa menila spojka, vymenené museli byť aj ložiská, alternátor, rozvody a ďalšie diely. Priemerná spotreba vozidla bola 8,66 l/100 km. Náklady sa opravy spôsobené vandalmi alebo iné opravy, ktoré boli hradené z poistenia, do výsledného porovnania nákladov neboli započítané. Po 220 000 km Kia ušetrila polícii na nákladoch skoro 400 000 Kč (cca 15 800 €). Podrobné porovnanie nákladov si môžete pozrieť TU.
U Mestskej polície Tábor je zvykom, že spaľovacie vozidlá sa menia po najazdení 250 000 km, pretože potom začnú byť servisné náklady neúmerne vysoké. Kia e-Niro pokračuje v službe ako sekundárne vozidlo s nájazdom približne 80 km/deň. V hlavnej službe nahradila Kiu v novembri 2024 nová Tesla Model Y.
Zdravie batérie po 250 000 km
Zaujímavosťou ešte je zistenie stavu zdravia batérie (SoH). Kia e-Niro bola počas služby najčastejšie nabíjaná pomalším striedavým prúdom a to do 80 % kapacity batérie, takže kondícia batérie aj po najazdení 250 000 km zostáva neuveriteľných 100 %. Podľa slov Miroslava Rybu dokáže vozidlo v zime prejsť 300 km a v lete okolo 400 km, čo je oveľa viac, než nájazd strážnikov za 1 deň. Nabíjaciu stanicu (za 50 000 Kč) majú pred oddelením a na nabíjanie vozidla využívajú čas počas prestávok, výmeny služieb alebo počas vykonávania administratívnej činnosti.
Mestská polícia Tábor je príkladom, ako elektromobily môžu bez problémov slúžiť v policajných zložkách a zároveň daňovým poplatníkom ušetriť tisíce eur.