Domov SPRÁVY News Policajti ostali v šoku. Ich elektrická Kia má po 5 rokoch neuveriteľnú...

Policajti ostali v šoku. Ich elektrická Kia má po 5 rokoch neuveriteľnú kapacitu batérie

Foto: Mestská polícia Tábor

Mestská polícia Tábor v Česku používa ako vôbec prvá v krajine elektromobil v 24-hodinovej službe. Jej príslušník teraz porovnal jeho náklady na prevádzku s naftovou Škodou Octavia.

Mestská polícia Tábor v spolupráci s českým motoristickým online magazínom Garáž.cz priniesli zaujímavé porovnanie nákladov na prevádzku elektromobilu a naftového kombi v službách bezpečnostnej zložky. Za nasadenie elektromobilu do služby bojoval predovšetkým strážnik Miroslav Ryba, ktorý po najazdení 250 000 km vypracoval komplexnú analýzu nákladov na prevádzku vozidla v porovnaní s naftovou Škodou Octavia Combi, ktorá je častou súčasťou vozového parku policajných zborov v Česku aj na Slovensku.

Kia e-Niro a Škoda Octavia v službách Mestskej polície Tábor
Foto: Mestská polícia Tábor

Kia e-Niro začala mestskej polícii slúžiť 1. júla 2020. V tom čase išlo vôbec o prvý elektromobil v ostrej službe na tiesňovej linke, ktorý musel byť k dispozícii 24 hodín denne, 7 dní v týždni. Kapacita batérie vozidla je 64 kWh a prvé 3 mesiace bola nabíjaná zadarmo, čo umožnila novo otvorená verejná nabíjacia stanica v Tábore. Samozrejme, vozidlo muselo pravidelne jazdiť do servisu a nevyhlo sa ani závadám i nákladnejším opravám. Vymieňať sa napríklad musela predná náprava, hrebeňová tyč riadenia či ventilátor klimatizácie. Vymeniť sa musel aj reduktor a elektromotor, ale toto bolo urobené v rámci garancie. Po záruke dostalo vozidlo novú palubnú nabíjačku a výmeny sa dočkal aj kompresor klimatizácie. Obstarávacia cena elektromobilu bola vyššia ako cena Octavie, mal drahšie havarijné poistenia, vyššie náklady na pneumatiky, no napriek tomu celkové náklady vrátane paliva/energie a servisu vyšli výhodnejšie v prospech Kie.

Kia e-Niro v službe u Mestskej polície v Tábore
Foto: Mestská polícia Tábor

Ušetrených viac než 15 000 €

Octaviu totiž tiež stretli problémy, dvakrát sa vymieňali tlmiče, dvakrát sa menila spojka, vymenené museli byť aj ložiská, alternátor, rozvody a ďalšie diely. Priemerná spotreba vozidla bola 8,66 l/100 km. Náklady sa opravy spôsobené vandalmi alebo iné opravy, ktoré boli hradené z poistenia, do výsledného porovnania nákladov neboli započítané. Po 220 000 km Kia ušetrila polícii na nákladoch skoro 400 000 Kč (cca 15 800 €). Podrobné porovnanie nákladov si môžete pozrieť TU.

Foto: Mestská polícia Tábor

U Mestskej polície Tábor je zvykom, že spaľovacie vozidlá sa menia po najazdení 250 000 km, pretože potom začnú byť servisné náklady neúmerne vysoké. Kia e-Niro pokračuje v službe ako sekundárne vozidlo s nájazdom približne 80 km/deň. V hlavnej službe nahradila Kiu v novembri 2024 nová Tesla Model Y.

Foto: Mestská polícia Tábor

Zdravie batérie po 250 000 km

Zaujímavosťou ešte je zistenie stavu zdravia batérie (SoH). Kia e-Niro bola počas služby najčastejšie nabíjaná pomalším striedavým prúdom a to do 80 % kapacity batérie, takže kondícia batérie aj po najazdení 250 000 km zostáva neuveriteľných 100 %. Podľa slov Miroslava Rybu dokáže vozidlo v zime prejsť 300 km a v lete okolo 400 km, čo je oveľa viac, než nájazd strážnikov za 1 deň. Nabíjaciu stanicu (za 50 000 Kč) majú pred oddelením a na nabíjanie vozidla využívajú čas počas prestávok, výmeny služieb alebo počas vykonávania administratívnej činnosti.

Foto: Mestská polícia Tábor

Mestská polícia Tábor je príkladom, ako elektromobily môžu bez problémov slúžiť v policajných zložkách a zároveň daňovým poplatníkom ušetriť tisíce eur.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.7 / 5. Počet hodnotení 11

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJGaráž.cz
Predchádzajúci článokPorsche zvažuje návrat k spaľovacím motorom pre Macan
Nasledujúci článokPred 20 rokmi boli na smiech, teraz vyrábajú najpredávanejšie auto Európy