Nórski novinári opäť porovnať reálny dojazd elektromobilov a to, čo udávajú výrobcovia. V mraze proti sebe postavili 24 elektromobilov.
Nórsko je svetovým lídrom, pokiaľ ide o používanie elektrických vozidiel. Minulý rok 9 z 10 nových áut, ktoré sa tu predali, boli elektromobily. Spaľovacie vozidlá tu v podstate používajú už iba požičovne vozidiel pre turistov, ktorí s elektromobilmi nemajú toľko skúseností. Severská krajina má tiež kruté zimy s mrazivými teplotami, čo z nej robí dokonalú skúšobnú pôdu na posúvanie elektromobilov na hranice ich možností, čo sa týka dojazdu. Tu prichádza na rad nórsky automobilový časopis Motor. Spolu s Nórskou automobilovou federáciou (NAF) už šesť rokov organizuje test dojazdu prezývaný El Prix. Je označovaný ako najväčší test dojazdu elektrických vozidiel na svete, s letnou a zimnou verziou každý rok.
Jazdili do vybitia batérie
Celkovo bolo 24 úplne nových elektromobilov nabitých na 100 % a jazdili po rovnakej trase, aby sa zistilo, ako ďaleko prejdú, kým im nedôjde šťava. Počas celej cesty sa teploty pohybovali pod bodom mrazu, na začiatku jazdy padal mrznúci dážď a vozidlá stáli v kolóne asi hodinu. Na záver novinári zaznamenali rozdiely medzi inzerovanými údajmi o dojazde podľa WLTP a skutočnými výsledkami.
Víťaz bol celkom prekvapením. Nie, nebola to modernizovaná Tesla Model 3 Long Range s pohonom zadných kolies, napriek tomu, že mala najdlhší udávaný dojazd. Novinári v skutočnosti opísali americký elektromobil ako sklamanie, ktoré skončilo blízko spodnej časti tabuľky s obrovským rozdielom medzi hodnotou WLTP a skutočným výsledkom (Európa používa testovací postup WLTP, zatiaľ čo Spojené štáty americké majú postup EPA). Víťazom, pokiaľ ide o to, ako malý dojazd stratil v porovnaní s oficiálnym číslom, sa stal Polestar 3. Predmetné auto malo dojazd WLTP 560 kilometrov a podarilo sa mu prejsť pôsobivých 531 kilometrov do úplného vybitia. To je zníženie len o 5 % oproti špecifikáciám a druhý najlepší výsledok v zimnom teste dojazdu vôbec (najlepší výsledok dosiahlo BMW iX3 v roku 2021 so 4 % odchýlkou).
Druhé miesto pre Čínu, Tesla prepadla
Na druhom mieste sa umiestnilo sedemmiestne SUV BYD Tang, ktoré má udávaný dojazd podľa WLTP 530 kilometrov. Pred vybitím najazdil takmer 482 kilometrov – rozdiel 9 %. Mini Countryman EV skončilo na treťom mieste so stratou dojazdu 11 %. Tesla Model 3 ukončila test na 21. mieste z 24 vozidiel s 24 % rozdielom medzi dojazdom WLTP a skutočným počtom najazdených kilometrov. Jediné autá, ktoré boli horšie, boli Peugeot E-5008, Voyah Dream a Peugeot E-3008. Okrem neuspokojivého výsledku v teste dojazdu mala Tesla Model 3 dosť nezvyčajný problém – palubné počítadlo neudávalo presné výsledky o prejdenej vzdialenosti. Motor.no poznamenal, že Tesla Model 3 a Polestar 3 sa vybili zhruba v rovnakom čase, pričom medzi nimi bolo len asi 200 metrov. Pripomíname, že všetky autá štartovali z rovnakého miesta.
Tesla ukazovala nepresné údaje
To znamená, že počítadlo prejdenej vzdialenosti Polestar naznačovalo, že najazdil 531 kilometrov – údaj potvrdený v Mapách Google – zatiaľ čo Tesla hlásila ďalších 16 kilometrov. Inými slovami, vodič Modelu 3 by si myslel, že na plné nabitie najazdil viac kilometrov, ako v skutočnosti najazdil. Nie je úplne novinkou, že oficiálne údaje o dojazde Tesly patria medzi najoptimistickejšie v tomto odvetví a tento test dojazdu je toho len ďalším príkladom. To neznamená, že Model 3 je zlé auto – v skutočnosti je to práve naopak – ale majitelia si musia uvedomiť, že palubnému počítaču, ktorý zobrazuje zostávajúci dojazd na obrazovke infotainmentu, nemožno dôverovať.
Automobil | WLTP dojazd | Reálny dojazd | Rozdiel |
Polestar 3 | 560 km | 531 km | -5% |
BYD Tang | 530 km | 482 km | -9% |
Mini Countryman | 399 km | 355 km | -11% |
Lotus Emeya | 500 km | 436 km | -13% |
BYD Sealion 7 | 502 km | 436 km | -13% |
Mercedes-Benz G-Class | 443 km | 381 km | -14% |
Kia EV3 | 590 km | 499 km | -15% |
Porsche Taycan | 592 km | 499 km | -16% |
BYD Seal U | 500 km | 421 km | -16% |
Hongqi EHS7 | 540 km | 452 km | -16% |
Smart #3 | 415 km | 346 km | -17% |
Ford Explorer EV | 525 km | 437 km | -17% |
NIO EL8 | 503 km | 412 km | -18% |
Hyundai Ioniq 5 | 546 km | 436 km | -20% |
BMW i5 Touring | 497 km | 392 km | -21% |
Volvo EX30 | 472 km | 371 km | -21% |
Audi Q6 e-tron | 616 km | 481 km | -22% |
Xpeng G6 | 550 km | 329 km | -22% |
Porsche Macan | 552 km | 429 km | -22% |
Volkswagen ID.7 GTX Tourer | 571 km | 440 km | -23% |
Tesla Model 3 | 702 km | 531 km | -24% |
Peugeot E-5008 | 488 km | 361 km | -26% |
Voyah Dream | 482 km | 344 km | -29% |
Peugeot E-3008 | 510 km | 347 km | -32% |