Domov SPRÁVY Elektromobilita Test v mraze ukázal reálny dojazd elektromobilov

Test v mraze ukázal reálny dojazd elektromobilov

Foto: Polestar

Nórski novinári opäť porovnať reálny dojazd elektromobilov a to, čo udávajú výrobcovia. V mraze proti sebe postavili 24 elektromobilov. 

Nórsko je svetovým lídrom, pokiaľ ide o používanie elektrických vozidiel. Minulý rok 9 z 10 nových áut, ktoré sa tu predali, boli elektromobily. Spaľovacie vozidlá tu v podstate používajú už iba požičovne vozidiel pre turistov, ktorí s elektromobilmi nemajú toľko skúseností. Severská krajina má tiež kruté zimy s mrazivými teplotami, čo z nej robí dokonalú skúšobnú pôdu na posúvanie elektromobilov na hranice ich možností, čo sa týka dojazdu. Tu prichádza na rad nórsky automobilový časopis Motor. Spolu s Nórskou automobilovou federáciou (NAF) už šesť rokov organizuje test dojazdu prezývaný El Prix. Je označovaný ako najväčší test dojazdu elektrických vozidiel na svete, s letnou a zimnou verziou každý rok.

Foto: Mini

Jazdili do vybitia batérie

Celkovo bolo 24 úplne nových elektromobilov nabitých na 100 % a jazdili po rovnakej trase, aby sa zistilo, ako ďaleko prejdú, kým im nedôjde šťava. Počas celej cesty sa teploty pohybovali pod bodom mrazu, na začiatku jazdy padal mrznúci dážď a vozidlá stáli v kolóne asi hodinu. Na záver novinári zaznamenali rozdiely medzi inzerovanými údajmi o dojazde podľa WLTP a skutočnými výsledkami.

Víťaz bol celkom prekvapením. Nie, nebola to modernizovaná Tesla Model 3 Long Range s pohonom zadných kolies, napriek tomu, že mala najdlhší udávaný dojazd. Novinári v skutočnosti opísali americký elektromobil ako sklamanie, ktoré skončilo blízko spodnej časti tabuľky s obrovským rozdielom medzi hodnotou WLTP a skutočným výsledkom (Európa používa testovací postup WLTP, zatiaľ čo Spojené štáty americké majú postup EPA). Víťazom, pokiaľ ide o to, ako malý dojazd stratil v porovnaní s oficiálnym číslom, sa stal Polestar 3. Predmetné auto malo dojazd WLTP 560 kilometrov a podarilo sa mu prejsť pôsobivých 531 kilometrov do úplného vybitia. To je zníženie len o 5 % oproti špecifikáciám a druhý najlepší výsledok v zimnom teste dojazdu vôbec (najlepší výsledok dosiahlo BMW iX3 v roku 2021 so 4 % odchýlkou).

Foto: Polestar

Druhé miesto pre Čínu, Tesla prepadla

Na druhom mieste sa umiestnilo sedemmiestne SUV BYD Tang, ktoré má udávaný dojazd podľa WLTP 530 kilometrov. Pred vybitím najazdil takmer 482 kilometrov – rozdiel 9 %. Mini Countryman EV skončilo na treťom mieste so stratou dojazdu 11 %. Tesla Model 3 ukončila test na 21. mieste z 24 vozidiel s 24 % rozdielom medzi dojazdom WLTP a skutočným počtom najazdených kilometrov. Jediné autá, ktoré boli horšie, boli Peugeot E-5008, Voyah Dream a Peugeot E-3008. Okrem neuspokojivého výsledku v teste dojazdu mala Tesla Model 3 dosť nezvyčajný problém – palubné počítadlo neudávalo presné výsledky o prejdenej vzdialenosti. Motor.no poznamenal, že Tesla Model 3 a Polestar 3 sa vybili zhruba v rovnakom čase, pričom medzi nimi bolo len asi 200 metrov. Pripomíname, že všetky autá štartovali z rovnakého miesta.

Foto: BYD

Tesla ukazovala nepresné údaje

To znamená, že počítadlo prejdenej vzdialenosti Polestar naznačovalo, že najazdil 531 kilometrov – údaj potvrdený v Mapách Google – zatiaľ čo Tesla hlásila ďalších 16 kilometrov. Inými slovami, vodič Modelu 3 by si myslel, že na plné nabitie najazdil viac kilometrov, ako v skutočnosti najazdil. Nie je úplne novinkou, že oficiálne údaje o dojazde Tesly patria medzi najoptimistickejšie v tomto odvetví a tento test dojazdu je toho len ďalším príkladom. To neznamená, že Model 3 je zlé auto – v skutočnosti je to práve naopak – ale majitelia si musia uvedomiť, že palubnému počítaču, ktorý zobrazuje zostávajúci dojazd na obrazovke infotainmentu, nemožno dôverovať.

Automobil WLTP dojazd Reálny dojazd Rozdiel
Polestar 3 560 km 531 km -5%
BYD Tang 530 km 482 km -9%
Mini Countryman 399 km 355 km -11%
Lotus Emeya 500 km 436 km -13%
BYD Sealion 7 502 km 436 km -13%
Mercedes-Benz G-Class 443 km 381 km -14%
Kia EV3 590 km 499 km -15%
Porsche Taycan 592 km 499 km -16%
BYD Seal U 500 km 421 km -16%
Hongqi EHS7 540 km 452 km -16%
Smart #3 415 km 346 km -17%
Ford Explorer EV 525 km 437 km -17%
NIO EL8 503 km 412 km -18%
Hyundai Ioniq 5 546 km 436 km -20%
BMW i5 Touring 497 km 392 km -21%
Volvo EX30 472 km 371 km -21%
Audi Q6 e-tron 616 km 481 km -22%
Xpeng G6 550 km 329 km -22%
Porsche Macan 552 km 429 km -22%
Volkswagen ID.7 GTX Tourer 571 km 440 km -23%
Tesla Model 3 702 km 531 km -24%
Peugeot E-5008 488 km 361 km -26%
Voyah Dream 482 km 344 km -29%
Peugeot E-3008 510 km 347 km -32%

 

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.3 / 5. Počet hodnotení 27

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokRestomod, aký tu ešte nebol. 1969 Octavia s výkonom 450 koní a 1000 Nm
Nasledujúci článokTesla má za sebou skvelý rok, predala viac áut ako Audi