Domov SPRÁVY Elektromobilita Najpredávanejšie BMW na Slovensku čakajú významné zmeny

Najpredávanejšie BMW na Slovensku čakajú významné zmeny

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

BMW iX5 príde v roku 2026 ako prvý zo šiestich nových modelov v priebehu nasledujúcich troch rokov, ktoré plne elektrifikujú rad SUV bavorskej značky.

Podľa britského Autocaru je tento inžiniersky program opísaný ako jeden z najkomplexnejších, aké kedy BMW a jeho divízia M Performance Car uskutočnili. Je tiež pozoruhodné, že v roku 2028 by sa k zostave mal pripojiť aj vodíkový variant vyvinutý v spolupráci s Toyotou. Po tejto verzii bude do konca desaťročia nasledovať niekoľko ďalších variantov existujúcich modelov s palivovými článkami. Popri čisto elektrickom modeli iX5, ktorý má byť uvedený budúci rok, bude k dispozícii nová piata generácia X5. Prvé SUV od BMW, ktorého sa od roku 1999 predalo 2,2 milióna kusov, bude vo svojom piatom pokračovaní vybavená vylepšenými benzínovými, naftovými a plug-in hybridnými pohonmi. Na rozdiel od pripravovaného iX3, ktorý bude podporený platformou BMW Neue Klasse, iX5 aj X5 budú založené zrejme na vylepšenej verzii platformy BMW Cluster Architecture (CLAR).

BMW X5
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

X5 bez Neue Klasse

Toto rozhodnutie sa chápe ako výsledok potreby pokračovať v ponúkaní X5 so širokou ponukou možností spaľovacích motorov. Prechod na architektúru Neue Klasse by si vyžadoval, aby boli spaľovacie pohonné jednotky výrazne upravené tak, aby sa zmestili do platformy postavenej prevažne pre elektromobily, čo by viedlo k nadmerným dodatočným nákladom. Skutočnosť, že X5 a iX5 sa budú vyrábať vo výrobnom závode BMW v Spartanburgu v USA, ktorý v súčasnosti prechádza modernizáciou za 1,27 miliardy libier, je ďalším dôvodom rozhodnutia vsadiť na CLAR.

CLAR využije aj niečo z Neue Klasse

Bez ohľadu na to BMW vybaví nový pár modelov kľúčovými funkciami, ktoré budú predstavené s Neue Klasse. Napríklad iX5 má prijať komponenty elektrického pohonu šiestej generácie, batérie novej generácie s článkami s vyššou hustotou energie ako tie, ktoré sa používajú dnes, a plne zosieťovanú 800 V elektrickú architektúru. Vedúci výskumu a vývoja BMW Frank Weber pre Autocar vysvetlil proces, ktorým modernizovaná platforma CLAR preberá prvky z Neue Klasse: “Nachádzame sa vo fáze, keď je potrebná flexibilita. Musíme sa odpútať od toho, ako sme doteraz vnímali platformy. Čoraz viac si uvedomujeme, že umenie zvládnuť rozmanitosť v portfóliu spočíva v tom, ako používame a prepájame hlavné komponenty – motory, batériové články, palubné počítače, riadiace jednotky, funkcie aplikácií a aktualizácie softvéru. Nejde ani tak o samotnú štruktúru platformy, ale o jednotlivé komponenty a spôsob, akým ich používame.

BMW X5
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Prepracovaná platforma CLAR bude tiež základom pre nové modely X6 a X7. Druhá generácia X7 by mala byť uvedená na trh v roku 2027 a štvrtá generácia X6 v roku 2028. Plánujú sa aj ich elektrické verzie iX6 a iX7, čím sa stane celý rad SUV od BMW elektrický.

Testovanie maskovaných prototypov v Európe odhaľuje, že nová X5 si zachová známu siluetu svojho predchodcu. Očakáva sa však, že jeho dĺžka prvýkrát presiahne päť metrov kvôli dlhšiemu rázvoru, ktorý je potrebný na umiestnenie batérie v iX5. Toto zväčšenie veľkosti postaví iX5 na rovnakú úroveň ako iX, ktorý prejde faceliftom už o niekoľko dní a zostane vo výrobe až do roku 2028. X5 a iX5 budú obsahovať dizajnové prvky z konceptov Neue Klasse, vrátane novej prednej masky s trojuholníkovými svetlometmi. Rovnako ako v prípade novej X3 sa očakáva, že vonkajšia povrchová úprava pre X5 a iX5 bude menej tvarovaná a celkovo bude mať hladší vzhľad.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 5

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJAutocar
Predchádzajúci článokSpaľovacie motory im “smrdeli”. Teraz menia názor o 180 stupňov
Nasledujúci článokDefender nemôže byť elektrický, toto sa najprv musí zmeniť
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.