Domov SPRÁVY News Vyvoláva emócie aj bez rachotu benzínu. Nová Cupra jazdí skvelo

Vyvoláva emócie aj bez rachotu benzínu. Nová Cupra jazdí skvelo

Cupra Tavascan VZ
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Tavascan bol ako koncept predstavený už v roku 2019 na autosalóne vo Frankfurte. Po viac než 5 rokoch sa v takmer nezmenenej dizajnovej podobe dostal aj na slovenské cesty.

Technicky vychádza z koncernových súrodencov Škoda Enyaq/VW ID.5/Audi Q4 E-tron, vizuálne však rozhodne ide o najštýlovejšieho člena tohto zoskupenia. Cupra Tavascan však nielen výborne vyzerá, ale aj skvelo jazdí. Prvé pocity z tohto modelu sme nasávali za volantom vrcholnej verzie VZ s dvoma elektromotormi, pohonom všetkých kolies a systémovým výkonom 340 koní.

Cupra Tavascan VZ
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Návrat do roku 2019

Tavascan je malá horská dedinka nachádzajúca sa v Španielsku. Leží niekoľko kilometrov od hraníc s Francúzskom a Andorrou. Je známa krásnymi scenériami a čarovnou prírodou, ktorú formuje rieka Rio de Tavascan. Štvorkolesový Tavascan zasa formoval dizajnový smer značky Cupra prakticky od jej počiatkov. Išlo o jeden z jej prvých koncepčných vozidiel od okamihu, keď sa z Cupry stala samostatná automobilová značka s vlastným portfóliom produktov. V roku 2019 ešte prezentovala svetelný podpis vtedajších Seatov, ale inak išlo o atraktívny originál.

Cupra Tavascan Concept 2019
Foto: startstop.sk, David Hecl

Na tomto koncepte sme mohli vidieť, akým smerom sa bude uberať dizajn budúcich vozidiel značky. Maskulínne tvary, agresívne línie, doplnky vo farbe medi, matný lak karosérie, motívy loga zakomponované do dizajnu exteriéru aj interiéru. V čase, kedy konkurencia predstavovala sériové elektrické vozidlá, ktoré svojim dizajnom zreteľne napovedali, aký typ pohonu schovávajú pod karosériou, iba absencia výfukov naznačovala, čo poháňa Tavascan.

Cupra Tavascan Concept 2019
Foto: startstop.sk, David Hecl

Svetlomety, svetlá, svetielka

Dizajnové úpravy produkčnej verzie sú v porovnaní s výstavným showcarom skutočne minimálne. Tavascan výborne zvláda seba prezentáciu pozostávajúcu s osvetleného loga na prednej kapote a zadnej linke prepájajúcej zadné svetlá. Čo je však podstatnejšie, Tavascan je vybavený Matrixovými prednými svetlometmi. V tme fungujú výborne, dobre vyrezávajú okolité objekty a rýchlo reagujú na v protismere idúce vozidlá.

Cupra Tavascan VZ
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Koncernové crossovery postavené na podvozkovej platforme MEB sú špecifické minimálnymi prevismi karosérie a relatívne úzkou a vysokou stavbou karosérie. Vďaka vynikajúco zvládnutému dizajnu so žraločím predným nosom a priam delikátnou líniou strechy Tavascan naživo nepôsobí ťažkopádne, ale športovo a dynamicky a svoje proporcie využíva na maximalizáciu priestoru v interiéri a batožinovom priestore. Aerodynamike sú prispôsobené disky kolies, imitácia zadného difúzoru, spojler na veku batožinového priestoru a úzke štrbiny v čelnej maske. Počas jazdy na diaľnici sme však zaznamenali zvýšený aerodynamický hluk od spätných zrkadiel. Kufor má základný objem 540 litrov a je ho možné otvárať bezdotykovo.

Cupra Tavascan VZ
Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Za volantom

Cupra Tavascan je v poradí druhým čisto elektrickým vozidlom značky. Na rozdiel od Škody Enyaq prichádza výlučne s tvarom karosérie SUV-kupé. Je to pochopiteľné, pretože práve Tavascan má spomedzi koncernových súrodencov pôsobiť najpríťažlivejšie a útočiť na emócie. Diať sa tak má aj za volantom. Variant VZ má štandardne adaptívne tlmiče a progresívne riadenie. Citu vo volante by síce mohlo byť viac, no ovládanie vozidla je viac než uspokojivé. Je to zásluhou strmého riadenia, vysokej priľnavosti a veľkého krútiaceho momentu, ktorý však nespôsobuje problémy s trakciou. Pádla pod volantom slúžia na nastavenie miery rekuperácie.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Pri dynamickej jazde sa nám osvedčilo zvoliť jej maximálnu úroveň, pretože brzdový pedál za iných okolností nemá príliš predvídateľný chod. Uspokojivo zaberá až v druhej polovici dráhy. Pri bežnom jazdení po meste je komfortné nechať rekuperáciu v adaptívnom režime, ale pri snahe o športovú jazdu vodič potrebuje cítiť brzdy s ostrejším nástupom účinku. Taký Terramar s brzdami Akebono brzdil podstatne lepšie. Špecifikom Tavascanu je, že aj vo verzii VZ sa vzadu nachádzajú bubnové brzdy z dôvodu ľahšej údržby a dlhšej trvácnosti.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Odvaha mu nechýba

Ani interiér sa od konceptu z roku 2019 príliš nezmenil. V Cupre boli dostatočne odvážny na to, aby do sériovej výroby pretlačili nevšedne formované palubnú dosku s akousi chrbtovou kosťou. Panel, vizuálne predeľujúci priestor vodiča a spolujazdca, na sebe nesie jedine tlačidlo výstražných svetiel. Je výborne po ruke. Na stredovom tuneli sa nachádzajú ešte integrované držiaky na poháre a veľká odkladacia schránka. Priestor na bezdrôtové nabíjanie mobilného telefónu je kvôli vizuálnemu prvku horšie prístupný. Mnoho funkcií je možné ovládať prostredníctvom tlačidiel na volante. Zopár tlačidiel je však umiestnených príliš blízko vencu a v kritických chvíľach, keď sme sa potrebovali v zákrute oprieť do volantu, sme dlaňou nechtiac postláčali klávesy.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Informačné pole tvorí osvedčený tandem malej 5-palcovej obrazovky pred vodičom a veľkého 15-palcového displeja na palubnej doske. Prémiovejšiu atmosféru dotvára viacfarebné ambientné podsvietenie zvýrazňujúce hlavné prvky dizajnu. Vo výplniach dverí aj na sedadlách sa nachádzajú efektné perforácie v tvare loga automobilky.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Jeden alebo dva elektromotory

Tavascan je k dispozícii v dvoch verziách – Cupra a VZ. Obe používajú lítium-iónovú batériu s využiteľnou kapacitou 77 kWh, zadný elektromotor s výkonom 286 koní a krútiacim momentom 545 Nm. VZ však obsahuje ešte ďalší elektromotor na prednej náprave, takže okrem vyššieho systémového výkonu 340 koní disponuje aj pohonom všetkých kolies. Dojazd VZ je podľa normy WLTP 521 kilometrov. Počas nášho úvodného zoznámenia, keď sme jazdili mix mesta, okresiek a diaľnic pri vonkajšej teplote 9ºC, sme dosiahli priemernú spotrebu energie na úrovni 19,5 kWh/100 km.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Priaznivá spotreba energie vyplýva z nastavenia elektromotorov. Tavascan nie je permanentná štvorkolka. O pohon sa stará predovšetkým zadný elektromotor. Ten predný sa aktivuje až v momente, keď riadiaca jednotka pohonu zaznamená, že kvôli aktuálnym jazdným podmienkam je potrebné prenášať krútiaci moment aj na predné kolesá. Predný asynchrónny elektromotor tak vytvára minimálne odporové straty. Má hmotnosť 60 kg. Keďže systém pohonu nevyžaduje medzinápravový diferenciál alebo lamelovú spojku, reaguje rýchlo a pracuje efektívne. Jednomotorová verzia je približne o 100 kilogramov ľahšia. Kým VZ zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,5 sekundy, Tavascan s jedným elektromotorom to zvládne za 6,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je v oboch prípadoch 180 km/h.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cena

V základnej výbave Advance sa Tavascan predáva už od 43 500 €. Variant VZ je v predaji od 59 300 € s DPH. Tepelné čerpadlo nie je súčasťou základnej výbavy, ale príplatkového balíka s vyhrievaním sedadiel a čelného skla za 1 620 €. Štandardom je záruka je 5 rokov/150 000 km. Automobil sa vyrába v továrni Volkswagen Group v čínskom Anhui. Na Tavascan tak podliehajú európske dovozné clá na čínske elektromobily.

Foto: startstop.sk, Marek Gorozdos

Cupra Tavascan v nás zanechala veľmi dobrý prvý dojem. Zaujal nás jej dizajn, odvážne riešenia, ktoré nie sú urobené na úkor praktickosti aj vyvážené jazdné vlastnosti s dobrým pomerom efektívnosti a dynamiky. Ak sa chcete na cestách odlíšiť a dopriať si prémiovejšie spracovanie interiéru, Tavascan bude dobrou voľbou.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokSlováci čoraz častejšie dovážajú jazdené autá zo zahraničia
Nasledujúci článokVyzerá ako 30-ročná klasika, ale ide ako raketa