30. januára 2025 vstúpil do slovenských kín dlho očakávaný druhý diel filmu Černák, ktorý zachytáva vzostup a pád mafiánskeho bossa.
Technologický vrchol svojej doby
BMW Alpina B12 generácie E38 je model, ktorý spájal luxus a vysoký výkon. Výrobný program automobilky Alpina bol vždy o exkluzivite a model B12 je toho dôkazom. Postavená na základe BMW radu 7 (E38), Alpina B12 bola limuzínou so športovým duchom. Pod kapotou sa nachádzal atmosférický motor V12 s objemom 5,7 litra, ktorý bol ručne ladený v dielňach Alpiny. Maximálny výkon dosahoval 387 koní, čo z nej robilo jednu z najrýchlejších limuzín svojej doby. Zo série B12 5.7 vzniklo iba 202 kusov.
Interiér B12 bol prispôsobený podľa prianí zákazníka. Ručne šité kožené sedačky, drevené obklady a precízne spracovanie pridávali každému kusu výnimočnosť. Auto bolo vybavené aj televízorom, čo v tej dobe predstavovalo technologickú raritu. Majiteľ sa s týmto prvkom rád chválil a ukazoval ho známym.
Ako sa Mikuláš Černák dostal k Alpine B12
Príbeh, ako sa Mikuláš Černák stal majiteľom Alpiny B12, je rovnako fascinujúci ako samotné auto. Pôvodne plánoval kúpu Mercedesu Triedy S, no keď vo výklade zbadal Alpinu B12, okamžite zmenil názor. Predajcovia na jeho záujem reagovali skepticky, pretože cena auta bola vysoká – v tom čase približne 200 000 nemeckých mariek. Černák ich však prekvapil, keď zaplatil hotovosťou na mieste, ktorú mal pri sebe v igelitovej taške.
Černák sa vozidla zbavil počas prvého súdneho procesu, konkrétne v máji 2009 na súdnom pojednávaní vo veci zavraždenia Jána Kromku, brata Černákovho povestného kata nazývaného Čistič. Pred blížiacim sa rozhodujúcim procesom Černák začal mobilizovať svoje finančné zdroje. Keďže príjmy z kriminálnej činnosti prestali plynúť, bol nútený siahnuť na svoj majetok. Medzi prvými vecami, ktoré predal, bola práve Alpina B12. Originálne auto, ktoré vlastnil Mikuláš Černák, sa dodnes nachádza na Slovensku v súkromnej zbierke. Spoločnosť mu tam robia ďalšie exotické vozidlá, ako napríklad Porsche 918 Spyder.
Z filmu späť na cesty
Dnes je Alpina B12 generácie E38 mimoriadne vzácna. Na Slovensku sa ich nachádza len niekoľko kusov a ich hodnota na trhu výrazne vzrástla. Rozprávali sme s Jánom Mickom, jedným z majiteľov tohto vozidla, ktorý ho prepožičal aj do filmu.
Pán Mick, čo vás motivovalo k tomu, aby ste si zadovážili práve Alpinu B12? Ako prebiehal proces nákupu tohto konkrétneho exemplára a koľko času vám trvalo, kým ste vozidlo našli?
Vždy som túžil po E38, jednoducho sa mi to auto páčilo. Začínal som pri 730d, ale potom mi došlo – diesel do E38? To asi nie. Tak som si povedal, že radšej benzín, napríklad 740i. Lenže keď už E38, tak poriadne, tak som začal rozmýšľať nad 750i. No a potom mi napadlo – 750i je síce super, ale čo ak to bude málo?
A tak som sa dostal k myšlienke, že ak E38, tak jedine Alpina. Paráda, konečne som vedel, kde skončím. Lenže tam to neskončilo – ak Alpina, tak jedine v originálnej modrej metalíze. A najlepšie vo verzii Long, nech je poriadne dlhá. No a tak som začal hľadať, prehľadávať, rozmýšľať… až som ju po 2-3 mesiacoch našiel pri Passau.
POKRAČOVANIE NA ĎALŠEJ STRANE