Grécko sa rozhodlo pritvrdiť, zavedie nový zákaz tankovania. V krajine totiž dochádza k mnohým smrteľným nehodám motorkárov, ktorí jazdia bez prilby. Aby sa zlepšila bezpečnosť na cestách, grécka vláda prichádza s novým opatrením. Ovplyvní aj turistov. O čo presne pôjde?
Nové pravidlá sú jednoduché: Motoristi, ktorí prídu na čerpacie stanice bez prilby, si nemôžu načerpať palivo. Toto pravidlo, teda zákaz tankovania, je súčasťou novej legislatívy. Ak sa nevyskytnú komplikácie, čoskoro ju schváli grécky parlament.
Novinka prichádza ako reakcia na vysoký počet smrteľných nehôd v Grécku ako obľúbenej turistickej destinácii (nielen) Slovákov. Informuje o ňom portál carscoops.com.
Ako vôbec myšlienka vznikla? Impulz k zmene dal vraj majiteľ čerpacej stanice na Kréte, ktorý sa rozhodol nepredávať benzín jazdcom bez prilby po tom, ako v jeho okolí prišiel o život 17-ročný mladík. Zákaz tankovania bez prilby podporili aj minister zdravotníctva Adonis Georgiadis a minister rozvoja Takis Theodorakos.
Nehovodosť na cestách je príliš vysoká
Každý rok na gréckych cestách zahynú stovky motorkárov. Až 38 % všetkých obetí dopravných nehôd v krajine tvoria jazdci na dvojkolesových vozidlách. To je takmer dvojnásobok európskeho priemeru (18 %). K vysokej nehodovosti prispieva aj fakt, že podiel motocyklov na cestách dosahuje 23 %. Ide o druhé najvyššie číslo v Európe po Taliansku (26 %).
Najväčším problémom zostáva nedodržiavanie povinnosti nosiť prilbu. Hoci v Grécku existuje zákonná povinnosť pre vodičov aj spolujazdcov, realita je iná: zatiaľ čo v priemere v EÚ prilbu nosí 97 % motorkárov, v Grécku je to len 80 %. Zákony často ignorujú mladí vodiči a turisti, ktorých sa bude zákaz tankovania taktiež týkať. Mnohí dovolenkári si na gréckych ostrovoch požičiavajú mopedy alebo skútre na cesty k plážam.
Šoférovanie v Grécku a nižšia rýchlosť
Zákaz tankovania nebude jedinou zmenou. Grécka vláda chce takisto obmedziť maximálnu rýchlosť. Konkrétne sa chystá zaviesť maximálnu povolenú rýchlosť 30 km/h v obciach, kde sa doposiaľ udialo najviac smrteľných nehôd.
Problémom však zostáva kontrola motoristov. Grécka dopravná polícia doteraz len zriedka kontrolovala rýchlosť či ďalšie prehrešky, ako napríklad zákaz používania mobilných telefónov za volantom, povinnosť pásov v autách či nosenie prilieb na motocykloch. Otáznou teda zostáva aj dôslednosť v presadzovaní nového zákazu tankovania.