Honda Accord Type R je jedinečný športový sedan, ktorý vznikol na prelome milénia ako odpoveď na rastúce požiadavky vodičov na dynamickú jazdu.
Accord Type R spojil športový výkon s praktickosťou a dodnes patrí medzi vyhľadávané modely. Type R predstavoval vrchol ponuky Accordu šiestej generácie vyrábanej v rokoch 1998 až 2002. Accord Type R sa stal známym svojou kombináciou vysokootáčkového motora, precízneho podvozka a športovej DNA, ktorá bola dôkazom know-how tejto japonskej automobilky.
Exteriér
Dizajn Accordu Type R sa odlišoval od bežných verzií jemne, no efektívne. Aerodynamika vozidla prešla významnými zmenami. Model dostal agresívnejší predný nárazník, prahové lišty a veľké zadné krídlo, ktoré zvyšovalo prítlak zadnej nápravy pri vysokých rýchlostiach. Kolesá BBS s priemerom 17 palcov dopĺňali športový vzhľad a zabezpečovali lepší kontakt s vozovkou. Celkový dizajn naznačoval jeho dynamickú povahu, no zároveň si zachoval eleganciu a decentnosť, ktorá bola pre Accord typická.
Interiér
Interiér bol navrhnutý s dôrazom na vodiča. Športové sedadlá Recaro poskytovali vynikajúcu bočnú oporu a pohodlné sedenie aj pri dynamickej jazde. Volant MOMO bol malý, dobre uchopiteľný a prispieval k pocitu prepojenia s vozidlom. Oproti štandardným verziám mal Type R červené kobercové čalúnenie a minimalistický interiér bez zbytočných luxusných prvkov. Všetko bolo podriadené jazdnému zážitku.
Motor a technické parametre
Pod kapotou Type R pracoval 2,2-litrový štvorvalcový motor H22A7 s výkonom 212 k (156 kW) pri 7 200 ot./min a maximálnym krútiacim momentom 215 Nm. Tento motor využíval technológiu VTEC, ktorá upravovala časovanie ventilov na dosiahnutie optimálneho výkonu vo vysokých otáčkach. Výkon sa prenášal na predné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Na zlepšenie jazdných vlastností Honda implementovala samosvorný diferenciál LSD, ktorý zabezpečoval lepšiu trakciu pri dynamickej jazde v zákrutách.

Jazdné vlastnosti
Model Accord Type R bol navrhnutý s dôrazom na maximálny výkon a agilitu. Odľahčený podvozok, tuhšie nastavenie tlmičov a dvojité lichobežníkové zavesenie kolies zabezpečovali výnimočnú stabilitu a precízne riadenie. Auto zvládalo rýchle prejazdy zákrutami s minimálnym náklonom karosérie, čo z neho robilo ideálny kompromis medzi športovým a praktickým sedanom.
Súčasný stav a cena na dnešnom trhu
Accord Type R sa vyrábal v britskom Swindone, pričom tento model si získal uznanie nielen medzi športovo orientovanými vodičmi, ale aj v odborných kruhoch. Vďaka precíznemu naladeniu podvozka, nízkej hmotnosti a výkonnej pohonnej jednotke sa Accord Type R stal obľúbeným vozidlom na pretekárskych okruhoch aj pri bežnom dynamickom jazdení. Celkovo bolo vyrobených približne 3 900 kusov, čo z neho robí pomerne vzácny automobil. Ceny na trhu ojazdených vozidiel sa pohybujú od 8 000 do 15 000 €, pričom najzachovalejšie exempláre s nízkym nájazdom môžu dosiahnuť aj vyššie sumy. Záujem o tento model pretrváva najmä u nadšencov hľadajúcich spoľahlivé športové auto s historickou hodnotou.
Známe problémy a slabé stránky
Pri kúpe jazdeného Accordu Type R treba venovať pozornosť viacerým častým problémom:
Prevodovka: Synchronizácie v 5-stupňovej manuálnej prevodovke patria medzi najčastejšie slabiny. Agresívna jazda často vedie k ich nadmernému opotrebovaniu.
Motor: H22A7 vyžaduje pravidelnú údržbu, pričom kľúčové je včas meniť olej a kontrolovať rozvody. Ich zanedbanie môže viesť k vážnemu poškodeniu motora.
Hrdza: Tento model môže trpieť koróziou najmä na podvozku, prahoch a dverách. Pri obhliadke vozidla treba tieto časti dôkladne skontrolovať.
Záver
Honda Accord Type R dokazuje, že športové sedany môžu byť rovnako zábavné ako dvojdverové kupé. Vyniká svojim motorom, jazdnými vlastnosťami a celkovou spoľahlivosťou. Napriek niektorým slabinám ide o auto, ktoré si získa fanúšikov dynamickej jazdy a precízneho inžinierstva.