Domov Lifestyle Honda Accord Type R: Ikona medzi športovými sedanmi

Honda Accord Type R: Ikona medzi športovými sedanmi

Foto: gemclassiccars.com

Honda Accord Type R je jedinečný športový sedan, ktorý vznikol na prelome milénia ako odpoveď na rastúce požiadavky vodičov na dynamickú jazdu.

Accord Type R spojil športový výkon s praktickosťou a dodnes patrí medzi vyhľadávané modely. Type R predstavoval vrchol ponuky Accordu šiestej generácie vyrábanej v rokoch 1998 až 2002. Accord Type R sa stal známym svojou kombináciou vysokootáčkového motora, precízneho podvozka a športovej DNA, ktorá bola dôkazom know-how tejto japonskej automobilky.

Exteriér

Dizajn Accordu Type R sa odlišoval od bežných verzií jemne, no efektívne. Aerodynamika vozidla prešla významnými zmenami. Model dostal agresívnejší predný nárazník, prahové lišty a veľké zadné krídlo, ktoré zvyšovalo prítlak zadnej nápravy pri vysokých rýchlostiach. Kolesá BBS s priemerom 17 palcov dopĺňali športový vzhľad a zabezpečovali lepší kontakt s vozovkou. Celkový dizajn naznačoval jeho dynamickú povahu, no zároveň si zachoval eleganciu a decentnosť, ktorá bola pre Accord typická.

Interiér

Interiér bol navrhnutý s dôrazom na vodiča. Športové sedadlá Recaro poskytovali vynikajúcu bočnú oporu a pohodlné sedenie aj pri dynamickej jazde. Volant MOMO bol malý, dobre uchopiteľný a prispieval k pocitu prepojenia s vozidlom. Oproti štandardným verziám mal Type R červené kobercové čalúnenie a minimalistický interiér bez zbytočných luxusných prvkov. Všetko bolo podriadené jazdnému zážitku.

Motor a technické parametre

Pod kapotou Type R pracoval 2,2-litrový štvorvalcový motor H22A7 s výkonom 212 k (156 kW) pri 7 200 ot./min a maximálnym krútiacim momentom 215 Nm. Tento motor využíval technológiu VTEC, ktorá upravovala časovanie ventilov na dosiahnutie optimálneho výkonu vo vysokých otáčkach. Výkon sa prenášal na predné kolesá prostredníctvom 5-stupňovej manuálnej prevodovky. Na zlepšenie jazdných vlastností Honda implementovala samosvorný diferenciál LSD, ktorý zabezpečoval lepšiu trakciu pri dynamickej jazde v zákrutách.

Foto: gemclassiccars.com

Jazdné vlastnosti

Model Accord Type R bol navrhnutý s dôrazom na maximálny výkon a agilitu. Odľahčený podvozok, tuhšie nastavenie tlmičov a dvojité lichobežníkové zavesenie kolies zabezpečovali výnimočnú stabilitu a precízne riadenie. Auto zvládalo rýchle prejazdy zákrutami s minimálnym náklonom karosérie, čo z neho robilo ideálny kompromis medzi športovým a praktickým sedanom.

1999 Honda Accord Type- R Test-Drive

Súčasný stav a cena na dnešnom trhu

Accord Type R sa vyrábal v britskom Swindone, pričom tento model si získal uznanie nielen medzi športovo orientovanými vodičmi, ale aj v odborných kruhoch. Vďaka precíznemu naladeniu podvozka, nízkej hmotnosti a výkonnej pohonnej jednotke sa Accord Type R stal obľúbeným vozidlom na pretekárskych okruhoch aj pri bežnom dynamickom jazdení. Celkovo bolo vyrobených približne 3 900 kusov, čo z neho robí pomerne vzácny automobil. Ceny na trhu ojazdených vozidiel sa pohybujú od 8 000 do 15 000 €, pričom najzachovalejšie exempláre s nízkym nájazdom môžu dosiahnuť aj vyššie sumy. Záujem o tento model pretrváva najmä u nadšencov hľadajúcich spoľahlivé športové auto s historickou hodnotou.

Známe problémy a slabé stránky

Pri kúpe jazdeného Accordu Type R treba venovať pozornosť viacerým častým problémom:

Prevodovka: Synchronizácie v 5-stupňovej manuálnej prevodovke patria medzi najčastejšie slabiny. Agresívna jazda často vedie k ich nadmernému opotrebovaniu.

Motor: H22A7 vyžaduje pravidelnú údržbu, pričom kľúčové je včas meniť olej a kontrolovať rozvody. Ich zanedbanie môže viesť k vážnemu poškodeniu motora.

Hrdza: Tento model môže trpieť koróziou najmä na podvozku, prahoch a dverách. Pri obhliadke vozidla treba tieto časti dôkladne skontrolovať.

Záver

Honda Accord Type R dokazuje, že športové sedany môžu byť rovnako zábavné ako dvojdverové kupé. Vyniká svojim motorom, jazdnými vlastnosťami a celkovou spoľahlivosťou. Napriek niektorým slabinám ide o auto, ktoré si získa fanúšikov dynamickej jazdy a precízneho inžinierstva.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 4

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokNové diaľnice chcú stavať inak. Nahnevá to veľa Slovákov?
Nasledujúci článokChceli postaviť najúspornejšie 300-koňové auto, vysiela však zmiešané signály
Od roku 2024 pracujem ako redaktor a som členom redakcie magazínu Stop. Autá sú pre mňa nielen prácou, ale aj vášňou a celoživotnou zábavou. Rád cestujem, pravidelne sa zúčastňujem prestížnych tuningových stretnutí a zároveň jazdím amatérske slalomy, kde si užívam radosť z jazdy.