Domov SPRÁVY News Prepisuje pravidlá. Kia EV9 robí veľa vecí lepšie ako prémiovky

Prepisuje pravidlá. Kia EV9 robí veľa vecí lepšie ako prémiovky

Kia EV9 GT Line
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Kia EV9 je vlajkovou loďou juhokórejskej automobilky v segmente elektrických SUV. Vyskúšali sme absolútny vrchol toho, čo dokáže ponúknuť – verziu s dvoma elektromotormi, pohonom všetkých kolies, najvyššej výbave GT Line a usporiadaním interiéru 2+2+2. Ako sa osvedčila v praxi?

Kia EV9 okamžite zaujme svojím robustným vzhľadom a futuristickými líniami. Predná maska s integrovaným Matrix-LED osvetlením, veľké kolesá a ostré hrany dodávajú vozidlu nezameniteľný charakter. Verzia GT Line verzia pridáva športové detaily, ako sú čierne lemy karosérie či špecifické nárazníky. Hoci sa EV9 prezentuje ako SUV, kvôli nižšej svetlej výške (177 mm) zvládne prejsť len ľahším terénom. Jej kvality sa prejavia najmä na ceste a spevnenom povrchu.

Kia EV9
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Výkonu má dosť

Ak sa chcete s EV9 voziť s tým najlepším, čo Kia ponúka, potom je tu pre vás prevedenie s dvoma elektromotormi so systémovým výkonom 384 koní, krútiacim momentom 700 Nm a batériou s kapacitou 99,8 kWh. V praxi to znamená, že EV9 ponúka dynamickú akceleráciu a istotu pri jazde na rôznych povrchoch. Aj napriek svojej veľkosti dokáže zrýchliť z 0 na 100 km/h za menej ako 6 sekúnd, čo je na veľké SUV pôsobivé. Ak potrebujete veľké vozidlo s ešte vyšším výkonom, siahnuť už potom treba po prémiových elektrických SUV alebo verzii EV9 GT.

Kia EV9 interiér
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Po nastúpení

Kia EV9 však boduje svojou praktickosťou a vnútorným priestorom. Lenže v konfigurácii sedadiel 2+2+2 dokáže poskytnúť komfort a luxus cestovania, aký nenájdete ani v takom BMW iX. Dvojica samostatných zadných sedadiel poskytuje skutočne prémiový pocit.

Kia EV9 zadné sedadlá
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Operadlá sú polohovateľné, nechýbajú opierky na nohy, funkcie vyhrievania aj ventilácie. Nedajú sa však otáčať do protismeru jazdy, na to je potrebné zvoliť iný balík výbavy. Ak je potrebné usadiť cestujúcich aj do tretieho radu sedadiel, nie je potrebné so sedadlami v druhom rade manipulovať. Medzi nimi sa nachádza dostatočne široká ulička na to, aby sa človek dokázal usadiť na tretí rad sedadiel. Napriek tomu sa tu stále nachádza tlačidlo na vyklopenie a posunutie sedadla, takže je len na vás, ktorá z týchto možností vám príde viac praktická.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Široká stredová ulička medzi zadnými sedadlami dobre poslúži aj ako bonusový priestor na nohy pasažierov sediacich v treťom rade. Dokonca aj operadlá v treťom rade sú polohovateľné a disponujú úchytmi Isofix. Kia tak myslela na všetko a tomto ohľade má EV9 navrch aj v porovnaní s oveľa drahšími a prémiovejšími konkurentmi.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

So všetkými vyklopenými sedadlami nahor poskytne EV9 333 litrov. Po sklopení tretieho radu sedadiel sa tento objem zvýši na 828 litrov a po sklopení sedadiel aj v druhom rade to je 2 393 litrov. Nabíjacie káble tu nezavadzajú, pretože EV9 má 52-litrový úložný priestor pod prednou kapotou. Manipulovať s jednotlivými sedadlami zvládnu aj nežnejšie polovičky. V batožinovom priestore sa totiž nachádza malá konzola s tlačidlami a sklápať jednotlivé sedadlá je možné elektronicky.

Kia EV9 batožinový priestor
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Po sklopení sedadiel vznikne skutočne obrovský priestor, napríklad aj na prepravu bicyklov. Tu je možné využiť funkciu V2L, ktorá umožňuje napájať externé elektrické zariadenia. Vieme si tak predstaviť prevážanie elektrobicyklov, ktoré je možné zároveň aj nabíjať. Kia EV9 je takisto vhodným spoločníkom na kempovanie či iné aktivity v prírode. Dokáže za sebou ťahať brzdený príves s hmotnosťou do 2,5 tony. Jednoducho, na všetky činnosti je dostatočne vybavená.

Kia EV9 kufor
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Strešné okno nie je jednodielne, ale rozdelené na dve samostatne ovládateľné časti. Výduchy klimatizácie sa nachádzajú v podlahe aj na strope.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Dojazd a nabíjanie

Kia EV9 je vybavená batériou s kapacitou 99,8 kWh, čo podľa výrobcu znamená dojazd približne 500 km na jedno nabitie. V reálnych podmienkach, pri kombinovanej jazde v meste, na okreskách a diaľnici, sme sa pohybovali okolo 450 km. S vozidlom sme dokázali jazdiť aj so spotrebou energie okolo 22 kWh/100 km, čo je na tak veľké a ťažké auto vynikajúca hodnota. Na diaľnici sa spotreba, pochopiteľne, nepatrne zvýši, ale okolo 300 km v rozsahu nabitia batérie 10 – 80 % s EV9 je možné absolvovať bez problémov. Rýchlonabíjanie podporuje výkon 210 kW, vďaka čomu sa batéria dokáže nabiť z 10 % na 80 % za približne 24 minút.

Kia EV9 nabíjací port
Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Podvozok je naladený skôr na komfort, ale v zákrutách si EV9 vedie vďaka ťažkej batérii a nízkemu ťažisku stabilne a sebavedomo. Vďaka nízko umiestnenému ťažisku sa vozidlo pri prudkých manévroch nenakláňa tak výrazne ako niektoré iné SUV. V prípade mokrej vozovky však stále treba myslieť na vysokú pohotovostnú hmotnosť, ktorá prekračuje 2,6 tony.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Automatická zmena jazdného pruhu

Kia vybavila EV9 najnovšími asistenčnými systémami, vrátane adaptívneho tempomatu, asistenta pre udržiavanie v jazdnom pruhu, automatického parkovania a pokročilého monitorovania mŕtveho uhla. Systém Highway Driving Assist 2 umožňuje poloautomatizovanú jazdu na diaľnici, čím zvyšuje komfort na dlhých trasách. Tento systém umožňuje aj automatizovanú zmenu jazdného pruhu. Stačí len aktivovať smerovku a v prípade, ak systém vyhodnotí, že manéver je bezpečné urobiť, vozidlo samostatne zmení jazdný pruh. Je však nutné mať ruky položené na volante.

Foto: startstop.sk, Radovan Hlôška

Záver

Kia EV9 GT Line ponúka kombináciu futuristického dizajnu, vysokého výkonu, praktického interiéru a moderných technológií. S dojazdom okolo 400 km a rýchlym nabíjaním je ideálnym riešením pre tých, ktorí hľadajú rodinné SUV s elektrickým pohonom. Asistenčné systémy, pohodlné sedadlá a priestranný interiér z nej robia konkurenta prémiových modelov v tejto kategórii. Ak hľadáte veľké elektrické SUV s dostatkom výkonu a komfortu, Kia EV9 by mala určite svietiť na vašom zozname kandidátov.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4 / 5. Počet hodnotení 7

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokPasca na vodičov. Na týchto miestach hrozia Slovákom tisícové pokuty
Nasledujúci článokZvrat vo Volkswagene: Veľká zmena zasiahne jeden druh pohonu
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.