Primátor Bratislavy Matúš Vallo avizuje rozsiahle zmeny dopravy na Dunajskej ulici a Mlynských Nivách. V nasledujúcom článku sumarizujeme, čo všetko by sa malo zmeniť.
“Dunajská ulica je krásna bratislavská ulica, bohužiaľ, dnes zaťažená aj tranzitnou dopravou,” hovorí vo videu na sociálnej sieti Matúš Vallo, ktorý predstavil komplexný projekt riešenia dopravnej situácie v okolí križovatky Mlynské Nivy – Karadžičova a ulíc Dunajská, 29. augusta a Cintorínska. Magistrát na tomto mieste dlhodobo eviduje 5 problémov v oblasti dopravy, ktoré chce vyriešiť jedným projektom.

Úpravy na križovatke Mlynské Nivy – Karadžičova
Pre desiatky tisíc chodcov, ktorí chcú ísť v smere z autobusovej stanice do centra, už roky chýba dôležitý priechod cez frekventovanú križovatku Mlynské Nivy – Karadžičova. Magistrát teraz avizuje, že chýbajúci priechod pre chodcov tu vybuduje, čím sa zefektívni pohyb chodcov smerujúcich z nákupného centra Nivy smerom do centra mesta.

Na križovatke Mlynské Nivy – Karadžičova je ešte jedno problémové miesto. Vzhľadom na súčasnú geometriu ľavého odbočovacieho pruhu tu vznikajú kolízne situácie medzi autami, ktoré pokračujú rovno po Mlynských nivách a vozidlami MHD, ktoré odbočujú doľava na Karadžičovu. V súčasnosti sa tu nachádzajú dva odbočovanie pruhy vľavo a dva pruhy rovno. Riešením bude zníženie počtu pruhov na tri (2 vľavo a 1 rovno), čím sa zlepší geometria križovatky.


Zjednosmernenie Dunajskej ulice
Pri vyťažení ulice 29. augusta chýba odbočovaní pruh smerom vľavo z 29. augusta na Cintorínsku ulicu. Vozidlá, ktoré chcú či už pokračovať ďalej po ulici 29. augusta, alebo odbočiť vľavo na Cintorínsku, sa navzájom blokujú a vznikajú tu zbytočné kolóny. Nový odbočovaní pruh by mal pomôcť plynulosti premávky.

Na úseku “malých” Mlynských nív chýba akákoľvek infraštruktúra pre cyklistov, ktorá by bezpečne prepájala už existujúce cyklotrasy v okolí. V smere na ulicu 29. augusta a Dunajskú sa tu v súčasnosti nachádzajú dva jazdné pruhy. Keďže Dunajská ulica bude zjednosmernená, na “malých” Nivách bude stačiť jeden jazdný pruh pre motorové vozidlá v smere na 29. augusta. V uvoľnenom priestore vznikne obojsmerná cyklotrasa. Prepojí tak existujúce trasy do Ružinova, centra mesta a Petržalky. Dva pruhy v smere na Mlynské nivy budú zachované.

A napokon najzásadnejšou zmenou bude zjednosmernenie Dunajskej ulice. Magistrát na základe prieskumu uvádza, že 30 % vozidiel v smere z Nív na Štúrovu ulicu Dunajskou len prechádza a až 74 % obyvateľov vníma upokojenie dopravy ako dôležité pre zlepšeniu kvality štvrte. Ulica má aj iné problémy, ako napríklad chýbajúci priechod, vjazd áut do školy cez priechod či úzky chodník. Základom celého projektu je preto zjednosmernenie Dunajskej ulice od križovatky s Rajskou v smere na Mlynské nivy. Súčasťou revitalizácie ulíc Dunajská a Cintorínska bude tiež rozšírenie chodníka na Dunajskej s novou dlažbou, vyvýšenie priechodov pre chodcov, vybudovanie nových parkovacích pásov alebo položenie nového asfaltu na Cintorínskej.

Kapacita križovatky sa nezníži
Magistrát obyvateľov a návštevníkov dotknutého regiónu ubezpečuje, že v zmysle technických predpisov ministerstva dopravy boli zrealizované dopravné prieskumy a mikrosimulácie. Tie ukázali, že vyššie popísané zmeny nijako neznížia kapacitu križovatky Mlynské Nivy – Karadžičová pre autá. Aj vďaka úprave svetelnej signalizácie dokáže z Mlynských nív na 29. augusta prejsť za hodinu rovnaký počet áut, a jazdné doby v dopravných špičkách tu nebudú o nič horšie než je tomu dnes.