Domov SPRÁVY News Toto robí nové palivo s motorom auta. Tankujú ho aj Slováci

Toto robí nové palivo s motorom auta. Tankujú ho aj Slováci

Ako ovplyvňuje syntetické palivo HVO váš motor? Niektorí to ešte nevedia, no natankujete ho po novom aj na Slovensku. Navyše, ešte od apríla 2024 ho začali ponúkať čerpacie stanice napríklad v Nemecku, upozornil magazín Merkur.de. Kým niektoré krajiny na tento ekologický diesel vsadili už dávnejšie, v našich končinách si ešte len chce získať popularitu. Podarí sa mu to?

Vedeli ste, že spoločnosť BMW dodáva svoje nové dieselové modely priamo z výroby s nádržou naplnenou ekologickejšími PHM? Mnohí si logicky položia otázku, aké výhody nové syntetické palivo HVO 100 skutočne prináša a či môže naozaj nahradiť fosílnu naftu.

Nemecký odborník na toto alternatívne palivo Jörg Hübeler vysvetľuje, že HVO 100 (skratka z angličtiny: Hydrotreated Vegetable Oil) je syntetická nafta vyrobená z odpadových rastlinných olejov a iných zvyškových surovín. Na rozdiel od klasickej nafty je HVO 100 takmer úplne zbavené nečistôt a aromátov, čo zabezpečuje čistejšie spaľovanie a menšie emisie škodlivín.

Vyjadrené v číslach podľa Hübelera dokáže HVO 100 znížiť emisie CO2 až o 90 % v porovnaní s bežnou naftou, píše Merkur.de.

Výhody paliva pre motor a životné prostredie

Jedným z hlavných prínosov HVO je jeho čistota a stabilita. HVO je číra kvapalina bez nečistôt, čo znamená, že spaľovanie je efektívnejšie a zanecháva menej usadenín v motore. To vedie k nižšiemu opotrebovaniu komponentov, ako sú dieselové filtre, a znižuje potrebu regenerácie filtra pevných častíc.

Spoločné testy spoločností Neste a Porsche ukázali, že pri jazdách na HVO 100 sa spotreba paliva znížila o 3 % a zároveň došlo k nižšej spotrebe prísady AdBlue. Ďalšou výhodou je dlhodobá skladovateľnosť paliva HVO 100. Dá sa dlhšie bezpečne skladovať, a to bez rizika kontaminácie.

V Nemecku začali tankovať HVO 100 ešte minulý rok. Ilustračné foto

Cena a budúcnosť HVO

Napriek jednoznačným výhodám je HVO 100 momentálne drahšie ako bežná nafta. Platí to aj v prípade slovenských čerpačiek OMV. Tento cenový rozdiel je spôsobený vyššími nákladmi na výrobu. V polovici februára stálo palivo HVO 100 na Slovensku zhruba 2,1 eura za liter. Bežný diesel sa dal natankovať za 1,55 eura.

Podľa slov experta Hübelera by zníženie daní a zavedenie výhodnejšej daňovej politiky pre ekologické palivá mohlo viesť k preferovaniu paliva HVO zo strany motoristov.

Navyše, v budúcnosti by mohli emisné kvóty na fosílne palivá a ich rastúca cena prispieť k znižovaniu cenového rozdielu medzi HVO a klasickou naftou.

Príkladom môže byť americká Kalifornia, kde daňové stimuly pomohli vyrovnať cenové rozdiely medzi týmito palivami. Navyše, HVO 100 predstavuje efektívny spôsob, ako znížiť emisie v doprave bez potreby rozsiahlych úprav existujúcej infraštruktúry čerpacích staníc. Vďaka svojim výhodám pre motor aj životné prostredie má potenciál stať sa kľúčovým palivom minimálne v období prechodu na udržateľnejšiu mobilitu.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 4.1 / 5. Počet hodnotení 135

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokAudi RS4 B7: Posledná RS4 s manuálom
Nasledujúci článokOpäť sa prekonali, ich nové auto je na naše cesty až príliš dobré