Ako ovplyvňuje syntetické palivo HVO váš motor? Niektorí to ešte nevedia, no natankujete ho po novom aj na Slovensku. Navyše, ešte od apríla 2024 ho začali ponúkať čerpacie stanice napríklad v Nemecku, upozornil magazín Merkur.de. Kým niektoré krajiny na tento ekologický diesel vsadili už dávnejšie, v našich končinách si ešte len chce získať popularitu. Podarí sa mu to?
Vedeli ste, že spoločnosť BMW dodáva svoje nové dieselové modely priamo z výroby s nádržou naplnenou ekologickejšími PHM? Mnohí si logicky položia otázku, aké výhody nové syntetické palivo HVO 100 skutočne prináša a či môže naozaj nahradiť fosílnu naftu.
Nemecký odborník na toto alternatívne palivo Jörg Hübeler vysvetľuje, že HVO 100 (skratka z angličtiny: Hydrotreated Vegetable Oil) je syntetická nafta vyrobená z odpadových rastlinných olejov a iných zvyškových surovín. Na rozdiel od klasickej nafty je HVO 100 takmer úplne zbavené nečistôt a aromátov, čo zabezpečuje čistejšie spaľovanie a menšie emisie škodlivín.
Vyjadrené v číslach podľa Hübelera dokáže HVO 100 znížiť emisie CO2 až o 90 % v porovnaní s bežnou naftou, píše Merkur.de.
Výhody paliva pre motor a životné prostredie
Jedným z hlavných prínosov HVO je jeho čistota a stabilita. HVO je číra kvapalina bez nečistôt, čo znamená, že spaľovanie je efektívnejšie a zanecháva menej usadenín v motore. To vedie k nižšiemu opotrebovaniu komponentov, ako sú dieselové filtre, a znižuje potrebu regenerácie filtra pevných častíc.
Spoločné testy spoločností Neste a Porsche ukázali, že pri jazdách na HVO 100 sa spotreba paliva znížila o 3 % a zároveň došlo k nižšej spotrebe prísady AdBlue. Ďalšou výhodou je dlhodobá skladovateľnosť paliva HVO 100. Dá sa dlhšie bezpečne skladovať, a to bez rizika kontaminácie.

Cena a budúcnosť HVO
Napriek jednoznačným výhodám je HVO 100 momentálne drahšie ako bežná nafta. Platí to aj v prípade slovenských čerpačiek OMV. Tento cenový rozdiel je spôsobený vyššími nákladmi na výrobu. V polovici februára stálo palivo HVO 100 na Slovensku zhruba 2,1 eura za liter. Bežný diesel sa dal natankovať za 1,55 eura.
Podľa slov experta Hübelera by zníženie daní a zavedenie výhodnejšej daňovej politiky pre ekologické palivá mohlo viesť k preferovaniu paliva HVO zo strany motoristov.
Navyše, v budúcnosti by mohli emisné kvóty na fosílne palivá a ich rastúca cena prispieť k znižovaniu cenového rozdielu medzi HVO a klasickou naftou.
Príkladom môže byť americká Kalifornia, kde daňové stimuly pomohli vyrovnať cenové rozdiely medzi týmito palivami. Navyše, HVO 100 predstavuje efektívny spôsob, ako znížiť emisie v doprave bez potreby rozsiahlych úprav existujúcej infraštruktúry čerpacích staníc. Vďaka svojim výhodám pre motor aj životné prostredie má potenciál stať sa kľúčovým palivom minimálne v období prechodu na udržateľnejšiu mobilitu.