Domov SPRÁVY News Európska komisia ustúpila automobilkám, drakonické pokuty im nateraz nehrozia

Európska komisia ustúpila automobilkám, drakonické pokuty im nateraz nehrozia

Multimedia Centre European Parliament

EÚ sa snaží poskytnúť výrobcom automobilov priestor a viac času na splnenie emisných kvót.

Európska komisia v pondelok podľa Reuters ustúpila tlaku európskych výrobcov automobilov a poskytla im tri roky na splnenie nových emisných cieľov pre osobné vozidlá a dodávky. EÚ tento rok totiž výrazne znížila svoj limit na emisie oxidu uhličitého z automobilov, čo znamená, že aspoň pätinu všetkých predajov väčšiny automobilových spoločností musia tvoriť elektrické vozidlá (EV), aby sa vyhli vysokým pokutám. Konečným cieľom je dosiahnuť nulové emisie v roku 2035. To je celkom výrazný ústupok a zníženie tlaku na výrobcov.

Dobrý signál

Predsedníčka Komisie Ursula von der Leyenová po pondelkovom stretnutí s vedúcimi predstaviteľmi automobilového sektora, odbormi a skupinami kampane uviedla, že exekutíva EÚ koncom tohto mesiaca navrhne, aby umožnila dodržiavanie predpisov počas troch rokov, a nie len v roku 2025. Splnenie cieľov a vyhnutie sa súvisiacim pokutám závisí od predaja väčšieho množstva elektrických vozidiel, čo je segment, v ktorom európski výrobcovia zaostávajú za čínskymi a americkými konkurentmi. Akcie európskych výrobcov automobilov vrátane Volkswagenu, Renaultu, BMW a Mercedes-Benz vzrástli na burzách o 1,5 až 4 % po komentároch von der Leyenovej.

Česko chce až päť rokov

Ciele zostávajú rovnaké. Musia ich splniť, ale znamená to viac priestoru pre priemysel,” povedala von der Leyenová na tlačovej konferencii a dodala, že návrh si ešte vyžiada schválenie od vlád EÚ a Európskeho parlamentu. Súlad by sa teraz zakladal na priemerných emisiách automobilky za obdobie rokov 2025 až 2027. Výrobcovia automobilov v EÚ, ktorých zasiahol klesajúci dopyt a zatváranie tovární a teraz sa pripravujú na nové clá v USA, vyzvali Komisiu, aby udelila úľavu od pokút, ktoré by podľa nich mohli v roku 2025 vzrásť na 15 miliárd eur. Taliansko a Česká republika, ktoré presadzovali zmiernenie pokút, návrh privítali. Taliansky minister priemyslu Adolfo Urso povedal, že to znamená, že európsky automobilový priemysel bol zachránený, hoci český minister dopravy Martin Kupka povedal, že jeho krajina bude tlačiť na predĺženie o päť rokov.

Automobilky zmenu vítajú

Oliver Blume, generálny riaditeľ najväčšieho európskeho výrobcu automobilov Volkswagen, uviedol, že víta „pragmatický prístup komisie“, ktorý neovplyvnil znižovanie emisií CO2 a poskytol výrobcom automobilov flexibilitu pri zrýchlení dopytu s cenovo dostupnými novými modelmi. Renault uviedol, že flexibilný prístup komisie umožní výrobcom automobilov v EÚ znížiť emisie a zostať konkurencieschopnými, keďže trh s elektrickými vozidlami rastie. Sigrid de Vries, generálna riaditeľka európskeho združenia výrobcov automobilov ACEA, uviedla, že návrh je pozitívny, ale splnenie cieľov bude stále veľmi náročné. Matthias Zink, prezident európskeho združenia dodávateľov automobilov CLEPA, uviedol, že návrh ponúka „obmedzenú úľavu“.

Zmiešané reakcie

Združenie ACEA, ktoré sa snažilo o dlhšie predĺženie, uviedlo, že priemysel čelil nepríjemným alternatívam, vrátane výrazného zníženia cien, zníženia výroby alebo nákupu kreditov od amerického výrobcu elektrických áut Tesla a čínskych výrobcov elektrických vozidiel. Spoločnosť Volvo Cars, ktorej väčšinovým vlastníkom je čínsky výrobca elektrických vozidiel Geely, uviedla, že spoločnosti, ktoré si urobili domácu úlohu, aby boli pripravené na rok 2025, by nemali byť znevýhodňované zmenami na poslednú chvíľu.
Skupina T&E pre dopravný výskum a kampaň označila návrh za bezprecedentný dar pre automobilový priemysel, ktorý by zaostal za Čínou. “Kľúčom ku konkurencieschopnosti je schopnosť vyrábať elektrické vozidlá za cenu, ktorú si želajú masoví spotrebitelia. To je to, čo Číňania urobili,” povedal výkonný riaditeľ T&E William Todts. “Odkladanie tohto v Európe vás nerobí  konkurencieschopnejšími.” Exekutíva EÚ má v úmysle zverejniť svoj akčný plán pre automobilový priemysel v stredu, aby zabezpečila, že výrobcovia automobilov v EÚ budú môcť elektrifikovať svoje vozové parky a konkurovať vyspelejším konkurentom.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJReuters
Predchádzajúci článokBodový systém, tolerancia alkoholu, absolútna prednosť chodcov – pripravujú nové pravidlá pre vodičov
Nasledujúci článokŠkoda 130 RS oslavuje 50 rokov, zviezli sme sa
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.