Domov SPRÁVY News Škoda 130 RS oslavuje 50 rokov, zviezli sme sa

Škoda 130 RS oslavuje 50 rokov, zviezli sme sa

Škoda 130 RS
Foto: Škoda

Škoda Auto tento rok oslavuje 130 rokov od svojho založenia a zároveň si pripomína polstoročie od verejnej premiéry modelu Škoda 130 RS na okruhu v Moste.

Okrem aktuálnej špeciálnej výstavy v depozitári prototypov a športových vozidiel Škoda Múzea si česká automobilka toto výročie pripomína aj špeciálnym videom. Škoda 130 RS je jedným z najikonickejších automobilov v histórii mladoboleslavskej automobilky. Svojho času získala množstvo titulov v medzinárodných rely a okruhových pretekoch. Škoda 130 RS nadviazala na silné stránky svojich predchodcov, modelov 180 RS a 200 RS. Vďaka mnohým víťazstvám v prestížnych súťažiach si v československom motoristickom športe získala povesť siláka. Pri príležitosti 50. výročia premiéry sú v súčasnosti v depozitári prototypov a športových vozidiel v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi vystavené tri exempláre modelu Škoda 130 RS. Budú tam vystavené do 27. apríla.

Škoda 130 RS
Foto: Škoda

Hviezda na medzinárodnej scéne

Len mesiac po svojej verejnej premiére na okruhu v Moste v apríli 1975 dosiahla Škoda 130 RS coupé – označená ako typ 735 – pri svojom prvom súťažnom vystúpení pôsobivý výsledok. V pretekoch majstrovstiev Európy cestovných automobilov v Brne obsadili dva automobily Škoda 130 RS tretie a štvrté miesto v triede do 2000 cm³. Tento prvý úspech pripravil pôdu pre veľmi úspešnú kariéru modelu 130 RS v motoristickom športe. Vozidlo získavalo trofeje tak v rámci východného bloku, ako aj na medzinárodnej scéne, kde čelilo tvrdej konkurencii popredných západných značiek.

Medzi úspechy tohto modelu patrí víťazstvo v triede na legendárnej Rallye Monte Carlo v roku 1977 a 12. miesto v celkovom poradí. Medzi ďalšie vynikajúce výkony patrí ôsme miesto v celkovom hodnotení Rallye Akropolis 1979. Škoda 130 RS sa presadila aj na okruhovej scéne, keď v roku 1981 získala celkový titul v majstrovstvách Európy cestovných automobilov.

Škoda 130 RS
Foto: Škoda

Kľúč k úspechu

O pohon sa staral kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou. Jeho výkon sa postupne zvyšoval z pôvodných 113 koní na 142 koní v okruhovej pretekárskej verzii. Vďaka použitiu panelov z hliníkovej zliatiny a komponentov zo sklených vlákien pre stavbu karosérie vážil pretekársky automobil len 720 kg, čo mu umožnilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h. Skutočná sila súťažného vozidla však spočívala v jeho ovládateľnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konštrukcia mu dodávala istotu za všetkých jazdných podmienok. V pôvodnej továrenskej špecifikácii bolo vyrobených takmer 200 kusov. Ďalšie desiatky kusov boli postavené súkromne s použitím továrenských komponentov.

Foto: Škoda

Odkaz označenia RS žije aj dnes

Práve na modeli Škoda 130 RS sa objavilo označenie RS – Rally Sport, ktoré sa odvtedy stalo symbolom vysokovýkonných modelov značky Škoda. Toto športové dedičstvo dnes pokračuje vo vybraných modeloch súčasného sortimentu značky. S vozidlom sme sa v rámci medzinárodnej prezentácie modelov Kodiaq RS a Octavia RS mohli previesť na okruhu Grobnik v Chorvátsku.

2025 Škoda Kodiaq RS - PRVÁ JAZDA

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 5 / 5. Počet hodnotení 1

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJTS Škoda
Predchádzajúci článokEurópska komisia ustúpila automobilkám, drakonické pokuty im nateraz nehrozia
Nasledujúci článokHyundai i30: Štýlový bestseller s cenovkou pod 19-tisíc eur
Práci redaktora sa venujem už viac než 20 rokov. Začínal som na portáli Autovia.sk, neskôr som sa stal členom redakcie magazínu Stop. Od roku 2022 som šéfredaktorom portálu startstop.sk.