Škoda Auto tento rok oslavuje 130 rokov od svojho založenia a zároveň si pripomína polstoročie od verejnej premiéry modelu Škoda 130 RS na okruhu v Moste.
Okrem aktuálnej špeciálnej výstavy v depozitári prototypov a športových vozidiel Škoda Múzea si česká automobilka toto výročie pripomína aj špeciálnym videom. Škoda 130 RS je jedným z najikonickejších automobilov v histórii mladoboleslavskej automobilky. Svojho času získala množstvo titulov v medzinárodných rely a okruhových pretekoch. Škoda 130 RS nadviazala na silné stránky svojich predchodcov, modelov 180 RS a 200 RS. Vďaka mnohým víťazstvám v prestížnych súťažiach si v československom motoristickom športe získala povesť siláka. Pri príležitosti 50. výročia premiéry sú v súčasnosti v depozitári prototypov a športových vozidiel v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi vystavené tri exempláre modelu Škoda 130 RS. Budú tam vystavené do 27. apríla.

Hviezda na medzinárodnej scéne
Len mesiac po svojej verejnej premiére na okruhu v Moste v apríli 1975 dosiahla Škoda 130 RS coupé – označená ako typ 735 – pri svojom prvom súťažnom vystúpení pôsobivý výsledok. V pretekoch majstrovstiev Európy cestovných automobilov v Brne obsadili dva automobily Škoda 130 RS tretie a štvrté miesto v triede do 2000 cm³. Tento prvý úspech pripravil pôdu pre veľmi úspešnú kariéru modelu 130 RS v motoristickom športe. Vozidlo získavalo trofeje tak v rámci východného bloku, ako aj na medzinárodnej scéne, kde čelilo tvrdej konkurencii popredných západných značiek.
Medzi úspechy tohto modelu patrí víťazstvo v triede na legendárnej Rallye Monte Carlo v roku 1977 a 12. miesto v celkovom poradí. Medzi ďalšie vynikajúce výkony patrí ôsme miesto v celkovom hodnotení Rallye Akropolis 1979. Škoda 130 RS sa presadila aj na okruhovej scéne, keď v roku 1981 získala celkový titul v majstrovstvách Európy cestovných automobilov.

Kľúč k úspechu
O pohon sa staral kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, uložený za zadnou nápravou. Jeho výkon sa postupne zvyšoval z pôvodných 113 koní na 142 koní v okruhovej pretekárskej verzii. Vďaka použitiu panelov z hliníkovej zliatiny a komponentov zo sklených vlákien pre stavbu karosérie vážil pretekársky automobil len 720 kg, čo mu umožnilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h. Skutočná sila súťažného vozidla však spočívala v jeho ovládateľnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konštrukcia mu dodávala istotu za všetkých jazdných podmienok. V pôvodnej továrenskej špecifikácii bolo vyrobených takmer 200 kusov. Ďalšie desiatky kusov boli postavené súkromne s použitím továrenských komponentov.

Odkaz označenia RS žije aj dnes
Práve na modeli Škoda 130 RS sa objavilo označenie RS – Rally Sport, ktoré sa odvtedy stalo symbolom vysokovýkonných modelov značky Škoda. Toto športové dedičstvo dnes pokračuje vo vybraných modeloch súčasného sortimentu značky. S vozidlom sme sa v rámci medzinárodnej prezentácie modelov Kodiaq RS a Octavia RS mohli previesť na okruhu Grobnik v Chorvátsku.