V kuloároch sa šepkalo o zmeškanom vlaku, v Audi jednoducho zaspali dobu. Alebo aj nie? Nástupca mimoriadne obľúbenej A4 sa dočkal nového označenia.
Najprv sme boli svedkami zmeny označenia motorizácií. Z konvenčných objemov sa stali dvojciferné číslice, ktoré nikomu nedávali zmysel. Napríklad 50 TDI nereprezentovalo 5-litrový desaťvalec, ani výkon 500 koní, ba ani osemvalec, ale šesťvalec. Aby sme boli fér, tak ani BMW 340i nereprezentuje štvorliter, no aspoň vieme, že výkon zodpovedá historickému označeniu.

Nasledovala zmena názvoslovia modelov, kedy sa z párnych číslic mali stať elektromobily a z nepárnych tie spaľovacie. Nuž, miesto toho, aby si v Ingolstadte zobrali príklad z konkurencie, ktorá buď pridala označenie “e” alebo len jednoducho pridala do ponuky existujúceho modelu elektrický pohon, spravili zákazníkom v hlave guláš. Tak ako kedysi pribudol do čisto benzínových áut aj naftový motor, tak mohol do ponuky nových áut pribudnúť ten elektrický.

V Audi to očividne vôbec nepochopili a napríklad z novej generácie A4 sa tak stala nová A5. Tu však príbeh nekončí, keďže všetok ten cirkus bol zbytočný. V Audi napokon všetko vrátili do pôvodných koľají.

Bolo na čase
Generácia B9 sa na trhu udržala neuveriteľných desať rokov. Áno, čítate správne. Predstavená totiž bola v roku 2015 a až v roku 2025 sme sa dočkali jej nástupcu na cestách. Konkurencia stihla vymeniť hneď dve generácie, pričom ďalšia trojka z Mníchova už je na ceste. Tento smutný fakt mnohým vyplavoval otázku, čo bude s Audi ako takou.

Našťastie pre fanúšikov, čakať sa oplatilo. Audi totiž vstupuje do masívnej modelovej ofenzívy svojich modelov a v nadchádzajúcom období vymení prakticky pri všetkých svojich modeloch nové generácie. Nová generácia A4 sa dizajnovo mimoriadne podarila, koniec koncov dizajn bol vždy silnou stránkou tejto nemeckej automobilky.

A5 bude aj naďalej dostupná v dvoch karosárskych verziách kombi a sedan, respektíve liftback. S príchodom novej generácie sa totiž z nepraktického veka batožinového priestoru stali piate dvere. Podobne ako v prípade Superbu, aj Audi A5 je liftbackom. Širšie, maskulínejšie línie podčiarkujú dynamický charakter nového modelu.

Obzvlášť v nami testovanej verzii s prívlastkom S-Line vyniknú odvážne tvary karosérie. Tá narástla najviac do dĺžky, pričom väčšina centimetrov sa pretavila v rázvore osí kolies. Ten sa natiahol o osem centimetrov a priniesol viac miesta pre pasažierov v druhom rade. Solídny je aj objem batožinového priestoru, pričom zaujímavosťou je fakt, že verzia kombi má len o pár desiatok litrov miesta viac ako liftback.

Výborne zvládnutý podvozok
Nová prémiová podvozková platforma nie je tá istá ako v prípade koncernových súrodencov Passatu a Superbu, Audi sa vydalo vlastnou cestou. V konštrukcii podvozku tak nájdeme viacero dielov z väčších modelov, ako napríklad A6 či dokonca Q7. Vo všeobecnosti musíme uznať, že A5 jazdí naozaj bravúrne.
K dispozícii máte na výber z bežného, športového a adaptívneho podvozku. Nami testovaný základ nám úplne postačoval a nevidíme dôvod siahnuť po príplatkových adaptívnych tlmičoch. Charakteristika jazdy zodpovedá vysokému komfortu so štipkou tuhosti. Auto je jednoducho skvele naladené, nepláva ani nebuchoce. Pri dynamickej jazde vás podrží a na diaľnici budete hltať kilometer za kilometrom.

Zaujímavosťou je pohonná sústava, ktorej v našom prípade dominoval naftový dvojliter doplnený o hybridnú sústavu. Samotná automobilka ju prezentuje ako mild-hybrid, no fakt, že využíva takmer 2 kWh batériu a spôsob akým zapája elektromotor ju predurčuje na plnohodnotný hybridný systém. Na elektrickú energiu totiž dokáže Audi A5 jazdiť nielen pri parkovaní, ale aj pri niektorých jazdných situáciách v bežnej premávke.

Dobré správy
Skvelou správou je, že pod kapotou sa nič menšie ako dvojliter neobjaví. V Audi vedia, čo ich zákazníci požadujú a tak tu nájdeme len naftový a benzínový dvojlitrový štvorvalec. Neskôr sa k nim pridajú aj šesťvalce pre vrcholné verzie. Spod kapoty sa presuňme do interiéru, kde sa odohralo viacero kľúčových zmien.

Audi totiž po vzore konkurenčných značiek integrovalo jednotný digitálny prístrojový štít a displej infotainmentu do palubnej dosky. Ten je orientovaný priamo na vodiča, za čo poputuje vývojárom palec hore. Bohužiaľ, mínusový bod Audi A5 strhávame za panel klímy integrovaný do displeja. Nuž, niekto sa poučil a niekto nie. Inak je interiér mimoriadne dobre zvládnutý, vrátane kvalitného spracovania a dobrej voľby materiálov.

K dokonalosti však ešte čo to chýba a našli sme aj jednu vec, ktorá nás extrémnym spôsobom zradila a sklamala. Podrobnejšie sme sa testu Audi A5 venovali v našom videu na YouTube.