Domov SPRÁVY News Česko prijalo prvé pravidlá pre autonómne vozidlá

Česko prijalo prvé pravidlá pre autonómne vozidlá

Foto: Mercedes-Benz

Česko je opäť o niečo bližšie k Nemecku. Aspoň čo sa týka jazdenia bez nutného zásahu vodiča. Krajina prijala prvé pravidlá pre autonómne vozidlá. Napríklad ľudia na sedadle vodiča nebudú môcť piť alkohol a budú musieť prevziať riadenie, keď o to vozidlo požiada. 

Nový zákon bude v budúcnosti upravovať podmienky autonómnych vozidiel, teda áut bez vodiča. Napríklad ľudia na sedadle vodiča nebudú môcť piť alkohol a budú musieť prevziať riadenie, keď o to vozidlo požiada. Predpokladá to novela zákona o cestnej premávke, ktorú dnes schválila Poslanecká snemovňa. Návrh zákona predpokladá najmä zriadenie inšpektorátu cestnej dopravy. Informuje o tom portál garáž.cz. Inšpektorát bude mať väčšie právomoci napríklad kontrolovať stanice technickej kontroly alebo preťažené nákladné vozidlá. Teraz pôjde do Senátu na posúdenie. Podľa ministra dopravy Martina Kupku (ODS) novela prinesie na cesty množstvo pozitívnych vecí. Zníži to zbytočnú byrokraciu, ušetrí ľuďom peniaze a zvýši bezpečnosť, povedal.

Autobus na zavolanie

Dopytová doprava, nazývaná aj pohotovostný autobus, ktorú niektoré regióny už zavádzajú, umožní cestujúcim objednať si autobus napríklad pomocou mobilnej aplikácie. Pomocou aplikácie pre smartfóny môžu ľudia zavolať mikrobus, ktorý ich odvezie tam, kam potrebujú. Nasadenie tohto druhu dopravy by malo byť jednoduchšie aj vďaka tomu, že pre jazdené vozidlá bude stačiť vodičský preukaz skupiny B a autobusový preukaz sa nebude vyžadovať. Kupka poslancom povedal, že menšie autobusy či mikrobusy môžu zastaviť aj na miestach, kde nie sú klasické zastávky, čo môže pomôcť napríklad seniorom.

Pravidlá pre autonómne vozidlá boli do novely zaradené na návrh ministerstva dopravy prostredníctvom novely navrhnutej Hospodárskym výborom. V návrhu sa stanovuje, že počas riadenia automatizovaného vozidla vozidlom sa na vodičov nevzťahujú pravidlá cestnej premávky ani iné povinnosti vodiča týkajúce sa vedenia vozidla, ktorých dodržiavanie zabezpečuje automatizované vozidlo. Podľa skoršieho vyjadrenia riaditeľa legislatívy ministerstva Jakuba Kopřivu budú tieto vozidlá naďalej kryté povinným poistením, pretože prípadné škody budú spôsobené prevádzkou vozidla, či už ho riadi automat alebo osoba.

Množstvo noviniek

Novela tiež predpokladá zriadenie Inšpektorátu cestnej dopravy, ktorý vznikne transformáciou existujúceho Strediska služieb cestnej dopravy. Podľa vlády by to nemalo znamenať vytváranie nových byrokratických pozícií. Inšpektori budú nosiť služobné uniformy a zamerajú sa napríklad na preťažené nákladné vozidlá alebo nápadne dymiace vozidlá, ktoré sú podozrivé z porušovania emisných predpisov. Inšpektorát bude mať 80 pracovných miest. Ročné náklady na investície a prevádzku novej inšpekcie odhaduje ministerstvo dopravy na približne 146 miliónov Kč (5 820 728 eur).

Novela sa zaoberá aj tzv. “tatraktormi”. Ide o vozidlá registrované ako traktory, ktoré ale majú prevádzkové a iné vlastnosti ako bežné nákladné vozidlá. Podľa súčasného zákona sa za ne napríklad neplatí mýto. Pôjde o vozidlá s maximálnou prípustnou hmotnosťou viac ako 3 500 kilogramov a konštrukčnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu alebo viac, ale registrované ako traktory. Teraz budú podliehať mýtu a budú vyžadovať vodičský preukaz C1 alebo C, ako aj odbornú spôsobilosť na ich riadenie.

STK po novom?

Poslanecká snemovňa teraz predĺžila jednoročnú platnosť technickej kontroly vozidla, ktorá je nevyhnutná pre zmenu majiteľa alebo prevádzkovateľa. Teraz má platiť po celé obdobie medzi pravidelnými technickými kontrolami vozidla. Kontrola registrácie je súčasťou technických kontrol, predĺženie jej platnosti má za cieľ znížiť administratívu. Asociácii STK sa to nepáči a varuje, že zvýši počet podvodov s počítadlom kilometrov. 

Evidencia nehody po novom

Vodiči si pravdepodobne budú môcť urobiť aj spoločnú evidenciu nehody, pre ktorú nie je potrebné volať políciu prostredníctvom webovej aplikácie Českej poisťovne. Prijatá novela Vojtěcha Munzara (ODS) navyše zvyšuje limit odhadovanej škody, od ktorej je potrebné nahlásiť nehodu polícii, zo súčasných 100 000 Kč (4 000 eur) na 200 000 Kč (8 000 eur). Kupka uviedol, že zvýšenie limitu odráža zvýšenie cien.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 0 / 5. Počet hodnotení 0

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

ZDROJGaráž.cz
Predchádzajúci článokZmena na rýchlostnej ceste R2: Výrazne ovplyvní motoristov, upozorňujú diaľničiari
Nasledujúci článokAudi R8 sa vráti aj s pohonom Lamborghini
Vo svete motorizmu sa pohybujem približne 20 rokov. Hlavnou náplňou je online priestor www.startstop.sk a printový magazín Stop. Okrem áut sa rád venujem mojim dvom deťom, rád sledujem hokej a futbal.