Nové technológie a špeciálne tie najviac vizionárske, ako sú napríklad samoriadiace vozidlá, sa považujú za doménu skôr mladej generácie ľudí. Autonómne vozidlá sú však nádejným prostriedkom aj pre ľudí v neskoršom veku, ako zostať nezávislými a sociálne angažovanými.
Prieskum spoločnosti Nissan ukazuje, že ľudia majú záujem o technológie budúcnosti, ako napríklad autonómne vozidlá, ktoré im pomôžu zostať nezávislými aj v neskoršom veku. Z prieskumu vyplynulo, že 1 z 3 ľudí nad 70 rokov žijúcich vo vidieckych oblastiach Spojeného kráľovstva, sa cíti sociálne izolovaný, pretože nešoféruje.
93-ročný Brad Ashton z Enfieldu zažil tento týždeň prelomovú technológiu autonómneho riadenia na vlastnej koži, keď mu značka Nissan umožnila zúčastniť sa vyvrcholenia svojho výskumného projektu evolvAD. Nissan ho pozval, aby sa previezol v autonómnom vozidle po vidieckych cestách v blízkosti technického centra spoločnosti v Cranfielde, kde rýchlo pokračujú práce na systémoch autonómneho riadenia. Brad je v krajine známy ako komediálny scenárista. Šoféruje od roku 1947. Stále je aktívnym vodičom Nissanu Micra, ktoré mu pomáha starať sa o svoju manželku Valeriu.

Byť nezávislý je dôležité
O svojich skúsenostiach s autonómnym riadením povedal: „Nová technológia, ako je táto, je fantastická a je dôležité ju prijať. Autá boli v roku 1947 iné – museli ste ich naštartovať – takže som vždy premýšľal, aké budú autá budúcnosti – a toto je všetko. Som veľmi hrdý na to, že som bol prvým starším človekom, ktorý vyskúšal toto auto. Bolo to vzrušujúce cestovanie. Myslel som si, že sa budem báť, ale počas toho zážitku som sa cítil bezpečne a uvoľnene.
Byť nezávislý a šoférovať je pre mňa naozaj veľmi dôležité. Miestna autobusová doprava je dosť slabá a moja žena nemôže nastúpiť do autobusu. Ľudia ako ja, ktorí sú závislí od auta alebo nevedia šoférovať, budú jedného dňa ťažiť z tejto technológie, ktorá im pomôže zostať v kontakte s priateľmi a rodinou a zabráni im pocitu izolácie, najmä vo vidieckych oblastiach, kde je menej možností dopravy, ako sú taxíky. Bolo by skvelé, keby vám autonómne vozidlá našli parkovacie miesto.“

Väčšina ľudí sa nechce spoliehať na iných
Prieskum spoločnosti Nissan sa zameriaval na spôsoby, akými môžu technológie pomôcť starším ľuďom v boji proti osamelosti a izolácie. Prieskum uskutočnila spoločnosť OnePoll a zapojilo sa do neho 1 000 účastníkov vo veku nad 70 rokov. Viac ako polovica uviedla, že by sa cítili bezmocní, keby museli prestať šoférovať. Takmer dve tretiny (63 %) uviedli, že je dôležité, aby sa nemuseli spoliehať na iných pri každodenných dopravných potrebách, ako je nakupovanie alebo návšteva priateľov.
64 % respondentov tiež uviedlo, že by chceli, aby im „vynálezy budúcnosti“ – ako napríklad autá bez vodiča – pomohli zostať nezávislými. 20 % povedalo, že by sa s radosťou zviezli v samoriadiacom aute, ak by im to pomohlo zostať mobilnými bez pomoci. Súčasne však 67 % odpovedalo, že v automobile bez vodiča by boli nervózni. Mobilita je tiež životne dôležitá pri udržiavaní osobného kontaktu s ostatnými ľuďmi. 21 % respondentov uviedlo, že by radšej komunikovali osobne s priateľmi a členmi rodiny, než by použili online alternatívu.

Významný pokrok v technológii autonómneho riadenia
Nissan má povesť priekopníka v oblasti autonómneho riadenia. Spoločnosť je jedným z piatich priemyselných partnerov, ktorí úspešne dokončili najnovší britský výskumný projekt autonómneho riadenia evolvAD. Ten nadväzuje na predchádzajúce projekty autonómneho riadenia realizované vo Veľkej Británii – HumanDrive a ServCity – s cieľom priblížiť autonómnu mobilitu realite. Pôsobivý pokrok dosiahol Nissan aj v Japonsku. Tam sa tento týždeň testované vozidlo bez vodiča pohybovalo po verejných komunikáciách v zložitom mestskom prostredí.
David Moss, hlavný viceprezident pre výskum a vývoj značky Nissan, povedal: „Bolo privilégiom spolupracovať s našimi špecializovanými partnermi na rozvoji autonómnej mobility. Okrem toho, že je jazda bezpečnejšia vďaka zníženiu ľudských chýb, táto technológia môže poskytnúť prístup k mobilite oveľa väčšiemu počtu ľudí, ktorí ju dnes nemusia mať kvôli polohe, veku alebo zdravotnému postihnutiu.”
Autonómne vozidlo (síce s úplne inou technológiou, ale princíp ostal rovnaký, za volantom nesedel človek) sme na vlastnej koži vďaka BMW zažili aj my. A naše pocity z jazdy sa presne zhodovali s Bradom. Najprv sme mali obavy, ale skutočný zážitok nás presvedčil. Autonómne vozidlá môžu byť bezpečnejšie a spoľahlivejšie, ako keby mal vozidlo riadiť cudzí človek.