Len v prípade 1,5 percenta batériových elektromobilov a 5,7 percenta plug-in hybridov klesla kapacita ich batérie pod 80 %. Vyplýva to z meraní diagnostikou Aviloo, ktoré počas uplynulých 27 mesiacov robila spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.
Experti AURESu hĺbkovo preverili spolu 1 672 batériových elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Výsledky ukazujú, že si v prípade zachovania zdravia batérie (State of Health, SoH) vedú oveľa lepšie, ako sa všeobecne predpokladá. „Takmer dvetisíc otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok. Dokonca aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375-tisíc kilometrov, vykazoval v meraní stav batérie 87,5 percenta. V prípade hybridu s 221-tisíc kilometrami na odometri vyhodnotila diagnostika Aviloo jeho akumulátor na 82,4 percenta,“ hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ AURES Holdings.
Elektromobilov s nadmieru degradovanou batériou je iba veľmi málo
Tieto zistenia ukázali, že záujemcovia o elektro a hybridné vozidlá môžu bez obáv siahať i po starších autách s vyšším počtom najazdených kilometrov. Automobilky často, aj keď nie vždy, garantujú životnosť batérie osem rokov a 160 000 kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent. Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok. „Aj preto továrenskú záruku uvádzame v popise auta iba vtedy, ak sme ju mohli overiť u výrobcu,“ vysvetľuje Vaněček. „V AAA AUTO sme si stanovili vlastný limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity akumulátorov. Drvivá väčšina preverovaných áut túto podmienku spĺňa.”
S Aviloo začali v “Áčkach” merať v januári 2023. Testovanie prvých tisíc áut trvalo 19 mesiacov. Potom sa počet elektromobilov v ponuke začal zvyšovať, takže ďalších takmer tisíc zvládli za menej ako polovicu času, len osem mesiacov. „Zistili sme, že vozidlá s batériou SoH pod 80 percent sú veľmi zriedkavé. Išlo o 25 kusov z 1 672 testovaných BEV a 18 plug-in hybridov z celkového počtu 315 PHEV. Takéto auto nemusíme nevyhnutne odmietnuť – ak je v celkovom výbornom stave a vieme ho ponúknuť za zaujímavú cenu, sme schopní si ho kúpiť. Ide však o výnimky,“ vysvetľuje Petr Vaněček. Aktuálne z celkovo 220 BEV v ponuke AAA AUTO má len jedno kapacitu batérie pod hranicou 80 percent (konkrétne na úrovni 79 percent).

Dôležitejšie ako počet najazdených kilometrov je zaobchádzanie s batériou
Do výkupu však prichádzajú aj vozidlá, ktoré sú na tom z pohľadu kapacity akumulátora horšie. Dve elektro autá mali SoH pri meraní pod 60 percent. V takom prípade nebolo možné hovoriť o odkúpení. Držiteľom rekordu v najnižšej SoH bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72-tisíc najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116-tisícoch km. „Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až na nulu a podobne,” vysvetľuje šéf AAA AUTO.
Dôkazom jeho tvrdenia sú aj kuriózne prípady, na ktoré narazili – niektoré plug-in hybridy s viac ako 100-tisíc najazdenými kilometrami mali skóre SoH veľmi blízke 100 percentám. „Takmer s istotou išlo o vozidlá, ktoré ich vodiči používali ako autá s bežným spaľovacím motorom a nevyužívali možnosť externého nabíjania. Často to vidíme v prípade služobných automobilov. Batéria sa tak takmer neznehodnocuje,” hovorí Vaněček. Mimochodom vďaka Aviloo odhalili aj jeden nesúlad medzi údajom počítadla kilometrov zobrazeným na palubnej doske a stavom zaznamenaným v riadiacich jednotkách auta. „Zistili sme aj niekoľko nekvalitných batérií. Samozrejme, že sme takéto vozidlá odmietli,” dodáva Petr Vaněček.
Elektromobily majú nižšie riziko poruchy
Merania spoločnosti AURES Holdings sú v súlade so závermi nedávneho výskumu britského ministerstva dopravy. To preverovalo technické údaje z cestných asistenčných služieb a staníc technickej kontroly pre 264 miliónov vozidiel za roky 2005 až 2022. Vysvitlo, že elektromobily majú výrazne nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. „Vedci vyhodnotili pravdepodobnosť zlyhania na každých 1,6 kilometra (jednu britskú míľu) za deň. Pri benzínových autách to bolo 8,4 percenta, pri naftových 6,4 percenta a pri elektromobiloch len 2,5 percenta,” uzatvára Petr Vaněček. Výsledky meraní tak ukazujú, že elektromobily dokážu na trhu plne konkurovať vozidlám so spaľovacími motormi.