Domov SPRÁVY News Preverili 2 000 batérií jazdených elektromobilov. Výsledky prekvapili

Preverili 2 000 batérií jazdených elektromobilov. Výsledky prekvapili

Foto: Audi

Len v prípade 1,5 percenta batériových elektromobilov a 5,7 percenta plug-in hybridov klesla kapacita ich batérie pod 80 %. Vyplýva to z meraní diagnostikou Aviloo, ktoré počas uplynulých 27 mesiacov robila spoločnosť AURES Holdings, prevádzkovateľ siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

Experti AURESu hĺbkovo preverili spolu 1 672 batériových elektrických vozidiel (BEV) a 315 plug-in hybridov (PHEV). Výsledky ukazujú, že si v prípade zachovania zdravia batérie (State of Health, SoH) vedú oveľa lepšie, ako sa všeobecne predpokladá. „Takmer dvetisíc otestovaných áut malo v priemere najazdených 63 300 kilometrov. Kapacita ich akumulátorov bola na úrovni 92,62 percenta, čo je vynikajúci výsledok. Dokonca aj elektromobil s najvyšším nájazdom, až 375-tisíc kilometrov, vykazoval v meraní stav batérie 87,5 percenta. V prípade hybridu s 221-tisíc kilometrami na odometri vyhodnotila diagnostika Aviloo jeho akumulátor na 82,4 percenta,“ hovorí Petr Vaněček, generálny riaditeľ AURES Holdings.

Elektromobilov s nadmieru degradovanou batériou je iba veľmi málo

Tieto zistenia ukázali, že záujemcovia o elektro a hybridné vozidlá môžu bez obáv siahať i po starších autách s vyšším počtom najazdených kilometrov. Automobilky často, aj keď nie vždy, garantujú životnosť batérie osem rokov a 160 000 kilometrov, počas ktorých by jej zdravie nemalo klesnúť pod 70 percent. Otázka záruky na elektromobily alebo ich batérie je však pomerne zložitá. Výrobcovia ju často podmieňujú dodržiavaním kontrol v autorizovanom servise a plnením ďalších podmienok. „Aj preto továrenskú záruku uvádzame v popise auta iba vtedy, ak sme ju mohli overiť u výrobcu,“ vysvetľuje Vaněček. „V AAA AUTO sme si stanovili vlastný limit bezpečného nákupu na 80 percent kapacity akumulátorov. Drvivá väčšina preverovaných áut túto podmienku spĺňa.”

S Aviloo začali v “Áčkach” merať v januári 2023. Testovanie prvých tisíc áut trvalo 19 mesiacov. Potom sa počet elektromobilov v ponuke začal zvyšovať, takže ďalších takmer tisíc zvládli za menej ako polovicu času, len osem mesiacov. „Zistili sme, že vozidlá s batériou SoH pod 80 percent sú veľmi zriedkavé. Išlo o 25 kusov z 1 672 testovaných BEV a 18 plug-in hybridov z celkového počtu 315 PHEV. Takéto auto nemusíme nevyhnutne odmietnuť – ak je v celkovom výbornom stave a vieme ho ponúknuť za zaujímavú cenu, sme schopní si ho kúpiť. Ide však o výnimky,“ vysvetľuje Petr Vaněček. Aktuálne z celkovo 220 BEV v ponuke AAA AUTO má len jedno kapacitu batérie pod hranicou 80 percent (konkrétne na úrovni 79 percent).

Foto: Audi

Dôležitejšie ako počet najazdených kilometrov je zaobchádzanie s batériou

Do výkupu však prichádzajú aj vozidlá, ktoré sú na tom z pohľadu kapacity akumulátora horšie. Dve elektro autá mali SoH pri meraní pod 60 percent. V takom prípade nebolo možné hovoriť o odkúpení. Držiteľom rekordu v najnižšej SoH bol elektromobil s 25-percentným zdravotným stavom pri 72-tisíc najazdených kilometroch. Pri plug-in hybridoch to bolo 50 percent kapacity batérie pri nájazde 116-tisícoch km. „Počet najazdených kilometrov však nie je pre elektromobily až taký dôležitý. Viac závisí od toho, ako používateľ s batériou zaobchádzal, ako ju nabíjal, či nejazdil až na nulu a podobne,” vysvetľuje šéf AAA AUTO.

Dôkazom jeho tvrdenia sú aj kuriózne prípady, na ktoré narazili – niektoré plug-in hybridy s viac ako 100-tisíc najazdenými kilometrami mali skóre SoH veľmi blízke 100 percentám. „Takmer s istotou išlo o vozidlá, ktoré ich vodiči používali ako autá s bežným spaľovacím motorom a nevyužívali možnosť externého nabíjania. Často to vidíme v prípade služobných automobilov. Batéria sa tak takmer neznehodnocuje,” hovorí Vaněček. Mimochodom vďaka Aviloo odhalili aj jeden nesúlad medzi údajom počítadla kilometrov zobrazeným na palubnej doske a stavom zaznamenaným v riadiacich jednotkách auta. „Zistili sme aj niekoľko nekvalitných batérií. Samozrejme, že sme takéto vozidlá odmietli,” dodáva Petr Vaněček.

Elektromobily majú nižšie riziko poruchy

Merania spoločnosti AURES Holdings sú v súlade so závermi nedávneho výskumu britského ministerstva dopravy. To preverovalo technické údaje z cestných asistenčných služieb a staníc technickej kontroly pre 264 miliónov vozidiel za roky 2005 až 2022. Vysvitlo, že elektromobily majú výrazne nižšie riziko poruchy v porovnaní s autami so spaľovacími motormi. „Vedci vyhodnotili pravdepodobnosť zlyhania na každých 1,6 kilometra (jednu britskú míľu) za deň. Pri benzínových autách to bolo 8,4 percenta, pri naftových 6,4 percenta a pri elektromobiloch len 2,5 percenta,” uzatvára Petr Vaněček. Výsledky meraní tak ukazujú, že elektromobily dokážu na trhu plne konkurovať vozidlám so spaľovacími motormi.

Páčil sa vám tento článok?

Priemerné hodnotenie 3.6 / 5. Počet hodnotení 8

Ohodnotte tento článok!

Ďakujeme

Sledujte nás na Facebooku!

Mrzí nás že ste neboli spokojný...

Pomôžte nám zlepšiť sa!

Napíšte nám čo by sme mali zlepšiť!

Predchádzajúci článokVeľká európska automobilka dáva od elektromobilov ruky preč
Nasledujúci článokExtrémne zrýchlenie elektromobilov vyžaduje tréning, inak môže poškodiť zdravie