Pri príležitosti otvorenia turné BMW Art Cars World Tour 2025 sme mohli vo Viedni vidieť naživo koncept BMW Vision Neue Klasse X. O tom, akým smerom sa bude značka BMW uberať v interiéroch svojich vozidiel, sme sa rozprávali so Sebastianom Kroesom, šéfdizajnérom interiéru BMW Neue Klasse.
Interiér nových vozidiel radu Neue Klasse od značky BMW prejde zásadnými zmenami. Ako približne budú vyzerať v sériovom vozidle, naznačuje koncept BMW Vision Neue Klasse X. Najvýznamnejšou novou funkciou, ktorej uplatnenie v sériovo vyrábaných vozidlách bolo zo strany BMW potvrdené na výstave CES 2025 v Las Vegas začiatkom tohto roka, bude panoramatický head-up displej Panoramic Vision tiahnuci sa po celej šírke predného okna.

Vodič ostane očami na ceste
Head-up displej nie je žiadnou novinkou. Používajú ho prémiové aj mainstreamové značky na zobrazovanie základných údajov o jazde (rýchlosť, navigačné pokyny, a pod.) na čelné sklo, teda do zorného poľa vodiča. Prečo je potrebné tento koncept ďalej rozvíjať a premietať na čelné sklo ďalšie údaje viditeľné aj pre posádku? “Vodič môže počas jazdy zostať so svojím zrakom na ceste a rozhodovať sa priamo počas jazdy. Tento koncept sme už zaviedli s naším head-up displejom, ale s Panoramic Vision dokážeme vodičovi zobrazovať ešte viac informácií, ktoré sú pre neho kľúčové. Pri jazde v prostredí, v ktorom sa ocitá prvýkrát, teda ktoré nepozná, nikdy nestratí dohľad z cesty, čím sa výrazne zvyšuje bezpečnosť a zároveň to dokonale zapadá do koncepcie orientácie ovládacích funkcií na vodiča, ktorá je pre BMW typická,” hovorí Kroes.

Najdôležitejšie informácie o jazde sa naďalej premietajú nad volantom priamo do zorného poľa vodiča. Obsah informácií premietajúcich sa v centrálnej a pravej časti panoramatického head-up displeja je možné prispôsobiť. Viac informácií zobrazujúcich sa na ďalšej ploche je prínosom pre jednoduchšie a hlavne rýchlejšie ovládanie. “Ďalším prínosom BMW Panoramic Vision je, že teraz môžeme oddeliť určité funkcie od seba. Uvediem príklad – bežne zobrazujeme mapu navigácie na obrazovke, aby vodič videl, kam má ísť, ale ak si chce pustiť hudbu, musí prepnúť na prehrávač hudby a tým pádom stratí mapu z dohľadu. Teraz môže mať mapu na centrálnom displeji a interakciu s hudobným prehrávačom riešiť prostredníctvom Panoramic Vision,” vysvetľuje Sebastian Kroes.

Ešte lepší pocit z vnútorného priestoru
Panoramic Vision spolu s veľkým presklením ako na koncepte BMW Vision Neue Klasse X umocňuje dojem veľkého vnútorného priestoru. “Bežne umiestňujeme displeje pred vodiča, čo do istej miery obmedzuje priestor v interiéri. V tomto prípade máme veľmi dobre riešené rozloženie displeja, ktoré umožňuje redukovať množstvo ovládacích prvkov.” Integrovať panoramatický displej do celkovej architektúry vozidla však nebolo úplne jednoduché. Kroes sa spolu so svojím tímom musel vysporiadať s viacerými faktormi, ako napríklad uhlom čelného skla či umiestnením klimatizačnej jednotky. Takisto bolo potrebné zabezpečiť, aby bol displej dobre viditeľný za každých podmienok – aj v extrémnom chlade alebo v momente, keď sa čelné sklo zahmlieva. “To sú ešte veci, na ktorých intenzívne pracujeme.“

Panoramatický displej bude prvýkrát uvedený v BMW iX3, ktorého premiéra je naplánovaná na 5. septembra 2025. Na cesty sa toto vozidlo dostane v priebehu roka 2026. Vyrábať sa bude v celkom novom závode BMW v maďarskom Debrecíne. Panoramatický displej sa postupne dostane aj do ďalších modelov vrátane tých so spaľovacími motormi.
Nová ergonómia volantu
Kroes ďalej hovorí, že viac než kedykoľvek predtým sa pri vývoji novej koncepcie interiéru sústredili na volant. “Zlepšili sme jeho ergonómiu. Využili sme pritom výhodu toho, že pred vodičom už nie je žiadna obrazovka, čo nám dalo väčšiu voľnosť pri jeho návrhu. Odstránili sme aj tradičné ramená volantu, čím sme dosiahli ešte lepší úchop a ovládanie vozidla. Volant je pre nás stále najdôležitejším ovládacím prvkom pri jazde.” Zlepšením jeho dotykovej dostupnosti a priblížením volantu k vodičovi sa podarilo zvýšiť kontrolu nad vozidlom. Nebude však umiestnený tak nízko ako vo vozidlách značky Peugeot. Zlepší sa tiež dotykové ovládanie centrálnej obrazovky. Manipulácia s ňou bola niekedy náročnejšia, napríklad na hrboľatej ceste, no to sa zmení. “Vodič si teraz môže pohodlne oprieť lakeť o stredovú konzolu a lepšie manipulovať s obrazovkou. Tento koncept zároveň umožňuje zredukovať počet fyzických tlačidiel.“

Pohľad do budúcnosti
Redukcia fyzických tlačidiel však nie je absolútna a to platí aj do budúcnosti. “Pokiaľ ide o ovládacie prvky súvisiace s riadením, stále si myslíme, že haptická spätná väzba a fyzické ovládacie prvky sú dôležité. Reprezentujú orientáciu na jazdu a nadväzujú na dlhú históriu automobilov.” Kroes predpovedá, že skôr či neskôr sa autonómne riadenie stane predsa len realitou. To však neznamená, že vodič už nebude môcť prevziať kontrolu nad riadením vozidla. “Z môjho pohľadu pri BMW naďalej zostane zachovaná aj radosť z jazdy. Dúfam, že táto dualita zostane zachovaná čo najdlhšie – možnosť byť aktívnym vodičom a zároveň využívať autonómne funkcie v situáciách, ako sú napríklad dopravné zápchy.“

Keby sme chceli nahliadnuť ďalej do budúcnosti a predstaviť si, ako bude vyzerať ovládanie vozidiel značky BMW o 10 alebo 20 rokov, mali by sme sa vrátiť späť ku konceptu Vision Next 100 z roku 2016. “Táto štúdia ukázala dualitu ovládania veľmi dobre. Tento automobil prišiel aj s myšlienkou premietania digitálneho obsahu na čelné sklo, čo je technológia, ktorú už teraz dokážeme priniesť do sériovej výroby. Tento koncept bol významným krokom do budúcnosti a jasne naznačil smer, ktorým sa interiéry budúcich vozidiel značky BMW budú uberať.“