Atmosférický motor M156 vyvíjaný divíziou AMG bol jedným z posledných svojho druhu – surový, výkonný a nezameniteľný.
Dnes je už minulosťou, no jeho odkaz žije ďalej medzi nadšencami a zberateľmi. Tento legendárny 6,2-litrový V8 bol prvým motorom, ktorý divízia AMG vyvinula úplne samostatne, bez zásahu Mercedes-Benz. M156 poháňal ikonické modely značky v rokoch 2006 až 2015 a ponúkal strhujúci výkon spolu s charakteristickým zvukom, ktorý v ére turbodúchadiel a hybridov už nenájdeme. Napriek svojej jedinečnosti nebol dokonalý – mal technické nedostatky, ktoré mohli ovplyvniť jeho spoľahlivosť.
Kto stojí za legendou M156
Motor M156 bol prvým agregátom kompletne vyvinutým divíziou AMG bez zásahu Mercedes-Benz. Vývoj prebiehal v Affalterbachu s cieľom vytvoriť vysokovýkonný atmosférický motor, ktorý by ponúkol surový charakter a okamžitú odozvu na plyn bez potreby turbodúchadiel. Na rozdiel od predchádzajúcich motorov AMG, ktoré vychádzali zo sériových agregátov Mercedesu, bol M156 navrhnutý úplne od základov. AMG tak dostalo voľnú ruku pri vývoji a rozhodlo sa pre technológiu, ktorá mala konkurovať aj najvýkonnejším motorom Ferrari či Porsche.
Inžinieri AMG kládli dôraz na mechanickú jednoduchosť a spoľahlivosť. Preto zvolili atmosférické nasávanie namiesto turbodúchadla, ktoré v tom čase ešte nebolo v AMG štandardom. S cieľom maximalizovať výkon a reakciu na plyn dostal M156 špeciálne sacie kanály. Okrem toho prešiel úpravami spaľovacích komôr a dostal jedinečné naladenie riadiacej jednotky. Celková filozofia konštrukcie sa zameriavala na jazdný zážitok.
Jedným z najvýraznejších aspektov M156 bol jeho zvukový prejav. Hlboké dunenie v nízkych otáčkach prechádzalo do agresívneho revu pri vysokých otáčkach, čím sa motor okamžite stal obľúbeným medzi automobilovými fanatikmi.
Výkonnostné verzie a technické riešenia
Základná verzia M156 produkovala 457 koní pri 6 800 ot./min a 600 Nm krútiaceho momentu pri 5 200 ot./min. Výkonnejšie varianty, ktoré poháňali modely ako E 63 AMG, S 63 AMG a SL 63 AMG, boli vyladené na 507 až 525 koní, v závislosti od modelu a modelového roku. Motor využíval hliníkový blok so zosilnenými stenami valcov, čo mu zabezpečovalo vysokú pevnosť pri zachovaní nízkej hmotnosti.

Jedným z kľúčových technických riešení, ktoré odlišovalo M156 od bežných motorov Mercedesu, bola suchá olejová vaňa. Táto technológia pochádzajúca z motoristického športu umožnila nižšie uloženie motora, čím sa znížilo ťažisko vozidla a zlepšila stabilita pri rýchlych prejazdoch zákrut. Okrem toho systém efektívne zabraňoval problémom s premazávaním pri extrémnych jazdných podmienkach, aké sa vyskytujú napríklad na okruhoch.
Motor využíval hliníkový blok so zosilnenými stenami valcov, čo mu zabezpečovalo vysokú pevnosť pri zachovaní nízkej hmotnosti. M156 využívala technológiu suchého kľukového priestoru, čo zabezpečovalo efektívne mazanie aj pri extrémnom zaťažení. Na zabezpečenie dlhšej životnosti a lepšej odolnosti voči vysokým teplotám AMG použilo kované piesty a kľukový hriadeľ, ktoré znižovali riziko mechanického opotrebenia pri vysokom výkone. Systém variabilného časovania ventilov pomáhal optimalizovať výkon v širokom spektre otáčok, čím poskytoval okamžitú odozvu na plyn a plynulú dodávku výkonu.

Vrcholom vývoja pohonnej jednotky M156 bola verzia M159, ktorá vznikla špeciálne pre Mercedes-Benz SLS AMG. Táto verzia prešla viacerými úpravami, vrátane prepracovaného sacieho potrubia, odľahčených titánových ojníc a optimalizovaných hláv valcov. Výkon M159 sa zvýšil na 571 koní pri 6 800 ot./min, pričom v špeciálnych verziách SLS AMG Black Series sa vyšplhal až na 631 koní.
