Vyplýva to z rizík súvisiacich s uvalením cla na dovoz automobilov a tovarov z EÚ do USA.
Eurokomisár pre obchod Maroš Šefčovič, ktorý je aktuálne v USA na obchodných rokovaniach, podľa správy Financial Times tvrdí, že americký prezident Donald Trump na budúci týždeň uvalí na dovoz z Európskej únie clá vo výške 20 %. Clá by mali rovnako platiť pre všetky členské štáty únie. Šefčovič po stretnutí na sociálnej sieti X napísal, že „prioritou EÚ je spravodlivá a vyvážená dohoda namiesto neoprávnených ciel.”
Len o niekoľko minút neskôr tlačové agentúry informovali o tom, že Donald Trump podpísal exekutívny výnos, ktorým Spojené štáty americké uvalia clá vo výške 25 % na dovoz všetkých automobilov, ktoré neboli vyrobené v USA. Clá nadobudnú platnosť 2. apríla. Americká vláda očakáva, že toto opatrenie navýši príjmy rozpočtu o 100 miliárd dolárov.
Najväčšími vývozcami áut do USA sú Mexiko, Japonsko a Južná Kórea, Slovensko je v poradí siedme, píše Denník N. Dodáva, že Američania si vlani kúpili 16 miliónov áut, pričom zhruba polovica z nich bola z dovozu.
Clá na dovoz automobilov do USA budú mať významné dôsledky na európsky aj slovenský automobilový priemysel. Pre viaceré európske automobilky sú Spojené štáty americké významným trhom. Niektoré automobilky v USA autá vyrábajú, no stále je dosť takých, ktorým clá zvýšia náklady. Pokiaľ by automobiloví výrobcovia premietli vyššie clá do cien svojich produktov, pravdepodobne to povedie k poklesu predaja európskych áut na americkom trhu, pretože sa zníži ich konkurencieschopnosť voči domácim modelom. Najmä pre prémiové európske značky by to bola ďalšia rana po klesajúcom predaji v Číne a pomalšej adopcii elektromobilov v Európe. Ani v Európe predaj nových vozidiel nerastie, za predchádzajúci mesiac klesol predaj medziročne o 3 %.
Európska únia pripravuje protiopatrenia
Európska únia na zavedenie amerických ciel na autá zareaguje. Vyhlásila to predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová. “Automobilový priemysel je hnacou silou inovácií, konkurencieschopnosti a vysokokvalitných pracovných miest prostredníctvom hlboko integrovaných dodávateľských reťazcov na oboch stranách Atlantiku. Posúdime teraz toto oznámenie, spolu s ďalšími opatreniami, ktoré Spojené štáty plánujú prijať v najbližších dňoch. EÚ bude aj naďalej hľadať riešenia na základe rokovaní a zároveň bude chrániť svoje hospodárske záujmy“ povedala von der Leyenová.

Dopady amerických ciel na Slovensko
Automobilový sektor je pre slovenskú ekonomiku kľúčový. Kým Stellantis v Trnave ani Kia v Tepličke nad Váhom neexportujú svoje vozidlá do USA, pre Volkswagen Slovakia je zámorie dôležitým trhom, pre ktorý produkuje hneď niekoľko automobilov. Závod Volkswagen Slovakia vyváža do USA najmä prémiové SUV značiek Volkswagen, Audi a Porsche. Konkrétne ide o modely Volkswagen Touareg, Audi Q7, Audi Q8 a Porsche Cayenne. Experti na automobilový priemysel upozorňujú, že tieto modely patria medzi najdôležitejšie vývozné produkty bratislavského závodu. USA sú jedným z ich hlavných trhov, pričom najmä Audi Q7, Q8 a Porsche Cayenne majú v USA silnú základňu fanúšikov. Clá by mohli znížiť ich predaj, čo bude znamenať menší dopyt po ich výrobe v Bratislave.
Menej objednávok by mohlo znamenať obmedzenie výroby, čo by sa mohlo prejaviť na zamestnanosti v závode aj u subdodávateľov. Práve pracovníci zamestnaní u subdodávateľov patria medzi najviac ohrozené skupiny pracujúcich.
Trumpove clá tak majú potenciál vážne narušiť európsky, no predovšetkým slovenský automobilový priemysel, pokiaľ nebudú prijaté adekvátne protiopatrenia. Akú stratégiu ako odpoveď na dovozné clá zvolia jednotlivé automobilky, zatiaľ nie je celkom známe. Môžu absorbovať vyššie náklady za cenu nižšieho zisku (ako to robí napríklad Seat s modelom Cupra Tavascan v prípade európskeho cla na dovoz elektromobilov vyrábaných v Číne), lenže táto stratégia nie je dlhodobo udržateľná a je vytváraná na úkor investícií do budovania nových závodov alebo vývoja nových technológií či elektromobilov. Automobilky taktiež môžu presunúť výrobu do USA alebo hľadať nové, rozvíjajúce sa trhy.
Automobilový priemysel je motorom slovenského hospodárstva. Ak by sa spomalil, mohlo by to ovplyvniť aj ďalšie odvetvia, ako napríklad logistiku, služby a spotrebu.

Odhad možného dopadu na slovenskú ekonomiku
Automobilový sektor na Slovensku podľa ministerky hospodárstva Denisy Sakovej zamestnáva približne 260 000 ľudí (priamo aj nepriamo, vrátane subdodávateľov). Automobilový priemysel podľa nej tvorí 10 % HDP Slovenska a 40 % exportu. Približne 20 % produkcie slovenských automobiliek putuje na trhy mimo EÚ, pričom USA sú jedným z hlavných odberateľov prémiových vozidiel.
Ak by clá spôsobili pokles exportu áut zo Slovenska do USA o 30 – 50 %, mohol by sa dopyt po produkcii znížiť o 5 – 10 %. To by znamenalo priame ohrozenie 10 000 – 25 000 pracovných miest v automobilkách a u subdodávateľov ohrozenie ďalších 10 000 – 20 000 miest. V pesimistickom scenári by mohlo byť ohrozených celkovo až 30 000 – 45 000 pracovných miest. To predstavuje približne 1,2 – 1,8 % celkovej pracovnej sily na Slovensku pri celkovom počte približne 2,5 milióna pracujúcich.
Najviac ohrozené sektory v prípade subdodávateľov by boli v oblasti výroby elektroniky, plastov, interiérových dielov či batérií. Medzi takéto najväčšie firmy na Slovensku patria napríklad ZKW (osvetlenie), Schaeffler (ložiská), Adient (sedadlá), Yanfeng (interiéry) a Continental (elektronika, pneumatiky).
Ak by sa situácia vyvíjala priaznivejšie a automobilky by našli iné exportné trhy alebo presunuli časť výroby na modely pre Európu, počet stratených miest by mohol byť nižší, okolo 10 000 – 20 000. V prípade silných odvetných protiopatrení by mohla byť zasiahnutá aj americká produkcia. To by mohlo aspoň čiastočne tlmiť ekonomické straty v Európe.

Tlak na sociálny systém
V prípade uvalenia cla by problém zaznamenal aj štát. Pokles výroby slovenských automobiliek a prepúšťanie by znamenal menej daní a odvodov. Menší príjem do štátneho rozpočtu ovplyvní sociálny systém alebo potrebu ďalšej konsolidácie. Zvýšenie nezamestnanosti by mohlo vyvolať tlak na štátne dávky a podporu v nezamestnanosti. Štát by v takom prípade mal okamžite hľadať nové riešenia. Jedným z nich by mohlo byť poskytnutie stimulov a daňových úľav na prilákanie nových investícií či už zo sektora automotive alebo mimo neho.
Clá najmenej zasiahnu značku Tesla
Clá sa výrazným spôsobom dotknú aj amerických automobiliek, ktoré mnohé komponenty alebo celé vozidlá dovážajú z Kanady alebo Mexika. Prakticky jedinou automobilkou, ktorá môže zo situácie profitovať, je Tesla. Tá má veľké továrne v Kalifornii a Texase, ktoré vyrábajú všetky autá predávané v USA.
Vyjadrenie ACEA
Európske združenie výrobcov automobilov (ACEA) je hlboko znepokojené oznámením prezidenta USA o 25 % clách pre automobilový sektor. Prichádza totiž v zlomovom momente pre transformáciu automobilového priemyslu a v čase silnej medzinárodnej konkurencie. „Európski výrobcovia automobilov investujú v USA už desaťročia, vytvárajú pracovné miesta, podporujú ekonomický rast v miestnych komunitách a generujú masívne daňové príjmy pre vládu USA,“ povedala generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries. „Vyzývame prezidenta Trumpa, aby zvážil negatívny vplyv ciel nielen na svetových výrobcov automobilov, ale aj na domácu výrobu v USA.” Podľa ACEA clá neovplyvnia len dovoz do USA, ale opatrenia poškodia aj výrobcov automobilov vyrábajúcich autá v USA pre exportné trhy. Európski výrobcovia vyvážajú 50 % až 60 % vozidiel, ktoré vyrábajú v USA, čo výrazne pozitívne prispieva k obchodnej bilancii USA.
ACEA dodáva, že EÚ a USA sa musia zapojiť do dialógu s cieľom nájsť okamžité riešenie na odvrátenie ciel a škodlivých následkov obchodnej vojny.
Stanovisko Ivana Korčoka
Stanovisko Progresívneho Slovenska
Stanovisko INEOS Automotive
Sme pobúrení, že EÚ zanedbala colnú situáciu s USA. Prezident Trump jasne vyjadril svoj zámer zaviesť clá na automobilový priemysel. Žiadal o spravodlivosť a reciprocitu, no európski lídri nepristúpili k rokovaniu o lepšom riešení. Americká vláda sa jasne vyjadrila aj o dôsledkoch neangažovania sa. To by nemalo byť pre nikoho v EÚ prekvapením a dalo sa a malo sa tomu zabrániť. Ako rastúca automobilová značka so sídlom v EÚ sme zraniteľní voči clám a potrebujeme, aby naši politici podporovali naše podnikanie, naše pracovné miesta a naše ekonomiky. Potrebujeme naliehavý a priamy politický zásah do ciel. Poskytneme akúkoľvek podporu našim politickým lídrom, aby sme zachovali podmienky aj pre malé, konkurencieschopné značky, ako je Grenadier. Musíme však vidieť opatrenia zo strany politikov EÚ. Iba oni sú v pozícii riešiť tento problém.

Situáciu okolo ciel spolu s reakciami zainteresovaných strán budeme priebežne sledovať a článok aktualizovať o nové informácie.