Titulok skoro ako z Kobry 11, faktom ale je, že Volvo venuje veľké úsilie bezpečnosti svojich vozidiel. A táto snaha sa prejavuje aj v skutočnej premávke. Napríklad vo Veľkej Británii od uvedenia modelu XC90 v roku 2002 na trh nie je zaznamenaný prípad, že by v ňom niekto zahynul.
Vždy, keď sa rozozvučí alarm ohlasujúci nehodu vozidla Volvo v blízkosti Göteborgu, do terénu okrem záchranárov a policajných zložiek vyráža aj vyšetrovací tím švédskej automobilky. Vo Volve ich volajú aj interní detektívi alebo tím CSI, keďže podobne ako hrdinovia známeho seriálu vyšetrujú miesto činu. Fungujú takto už od roku 1970 a za ten čas stihli preskúmať priamo na mieste viac ako dvetisíc dopravných nehôd a tisícky ďalších sprostredkovane z vyšetrovacích správ a lekárskych záznamov. Vďaka detailnému vyšetrovaniu môže aj z tragickej nehody vzísť niečo dobré – ešte bezpečnejšie automobily.

Ako takéto vyšetrovanie prebieha? Ak je to možné, švédska polícia zdrží pohyb premávky až do príchodu technika. Ten na mieste analyzuje poškodenia vozidla, rozsah zranení cestujúcich, robí merania a fotografie, a ak to polícia dovolí, vypočuje aj svedkov nehody. Po zdokumentovaní nehody a vyčistení celej oblasti je vozidlo prepravené do dielne alebo bezpečnostného centra Volvo na ďalšiu analýzu. Tu výskumníci z rôznych oblastí, od dizajnérov až po lekárskych expertov, analyzujú komponenty vozidla ako podvozok, výstuhy, panely karosérie či elektroniku.

Na vyšetrovaní sa podieľajú napríklad aj také profesie ako behaviorálni psychológovia, ktorí sa snažia pochopiť, ako vodič celú nehodu prežíval, či odborníci na biomechaniku, ktorí v spolupráci s fyzikmi zisťujú presné príčiny zranení. Závery vyvodené z vyšetrovania sú zdieľané s tímom vývojárov, ktorí ich využívajú na vylepšenie existujúcich návrhov alebo vývoj nových riešení na zvýšenie bezpečnosti cestujúcich.
Tréning záchranných zložiek
Už keď sa aj nejaká dopravná nehoda stane, sú tiež dôležité schopnosti záchranárov a špecialistov na vyslobodzovanie ľudí z havarovaných vozidiel. Volvo preto pravidelne pomáha záchranným službám pripraviť sa na možné scenáre tých najťažších havárií a simuluje sily, ktoré sa dajú do pohybu pri najextrémnejších nárazoch. Ide pritom nad rámec toho, čo sa dá simulovať pri bežných nárazových skúškach. Napríklad opakovane zhadzuje svoje nové vozidlá zo žeriavu z výšky 30 metrov. Tento postup pomáha vytvoriť dostatočné poškodenie, ktoré by adekvátne simulovalo poškodenie, k akému dochádza pri najextrémnejších haváriách. V takýchto situáciách budú pasažieri vo vozidle zrejme v kritickom stave. Preto je prvoradé dostať ich čo najrýchlejšie von a do nemocnice, na čo slúžia hydraulické záchranárske stroje, v odvetví známe ako „čeľuste života“. Odborníci na vyslobodzovanie často hovoria o tzv. zlatej hodine: pacienta musia vyslobodiť a dostať z nemocnice do hodiny od nehody.

Záchranári väčšinou získavajú cvičné vozidlá zo šrotovísk, tie sú však často staré aj dvadsať rokov. A z hľadiska pevnosti ocele, konštrukcie bezpečnostnej klietky a celkovej odolnosti je obrovský rozdiel medzi modernými automobilmi a tými, ktoré boli vyrobené pred pätnástimi či dvadsiatimi rokmi. A oceľ, z ktorej sú vyrobené nové vozidlá značky Volvo, patrí k najpevnejším, aké možno nájsť v moderných automobiloch. Preto je pre záchranárov nevyhnutné neustále si rozširovať poznatky o novších modeloch automobilov a prehodnocovať svoje postupy, aby mohli vyvíjať nové techniky vyslobodzovania.